![]() |
Lan, jag instämmer fullkomligt, i jämförelse med dessa och andra större klummpar såsom BigBoy och Yellowstoneloket är de flesta svenska lok graciösa. De har kanske en större dregelfaktor för en del men ej för min del. Jag vill helst köra svenskt eller åtminstone nordeuropeiskt när det gäller godstrafik. När det gäller det här med ditt byggande, vad roligt med mer svenskt på banan, synd bara att det ger samma upplevelse som en graviditet. 3/4 års väntan på något som kommer stånkande, tjutande och nerskitande. Emotses med spänd förväntan. En undran bara, det mindre loket i din bildjämförelse, det liknar och ser ändå inte ut som ltt J. Är det en variant eller ombygge, sidotankarna stämmer inte med andra bilder som jag sett. stickanw |
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Texturerna börjar bli klara(?), gjort en provmappning av panna med detaljer, inte så tokigt men det återstår mycket än! |
Får man fråga vad du ska ha SJ-metkroken till?
Sätter du den på loket så kommer jag att protestera, bara så att du vet. :grin: Fel typsnitt, det ska vara den SJ-metkroken du hittar i PersonOld om du håller ned Alt Gr och trycker på "4". Den användes till ca 1945, sedan hade man SJ, som du har bredvid kroken. |
100906 kväll
4 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Mappat löphjul och drivhjul så länge: |
# 18, 19
Eftersom jag inget kan om grafikarbetet så ställer jag frågan. Är det mycket extra jobb att göra en av varje märkning? |
Citat:
|
100907 J-loket börjar likna sig!
1 bifogad(e) fil(er)
Gjort och mappat lite mer delar så nu liknar det ett J-lok.
|
Citat:
Du har säkert sett det, men för säkerhets skull. Märkningen på hytten är spegelvänd. |
Citat:
|
Väntar med spänning på nedkomsten, detta är ett (åtminstone nästan) önskelok för de flesta järnvägar. Det fanns ju efter förstatlingen av flera mindre privata jernbanor många av de här och liknande lok och SJ hade många i sin maskinpark.
|
Citat:
En synpunkt på hjulen eller i vart fall så som jag tycker det ser ut... Navet på hjulen är ju oftast bredare än vad själva hjulet är och jag vet inte om det är en synvilla, men det ser ut som om dina hjul ligger i samma sidoplan som hjulringarna och då kan intrycket av hjulen bli lite "platt"... Bara en försynt synpunkt på ett annars mycket spännande bygge! :) |
100908
3 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har byggt lite mer idag. Ett tips när ni skall göra drivning och boggier m.m. är att lägga ut plan med bilder och bygga på dom. Se tredje bilden. |
det är ett av musseiföreningen Gefle-Dala jernvägs j lok.
|
100908 em
2 bifogad(e) fil(er)
Kämpat med transarenta fönster ett tag, "glömde att bakgrunden måste vara helvit för att ramarna skall synas [min glömska står på toppen av sin förmåga]). Lyckades till slut! Skickar med några bilder på dagens vedermödor:
1:a bilden visar vad som händer om man gör bakgrunden på "windows_alpha.bmp" mörkgrå. 2:a bilder visar vad som händer om man kommer ihåg att göra bakgrunden HELVIT. [att sätta ut modellen som "scenery" i Trainz gör att man upptäcker "skitfel" direkt - rekomenderas!!! ] Allt för idag: |
Ser riktigt fint ut. Hur får du till luftpump, säkerhetsventil m.m ?
Det är väl inte bara m.hj.a texture sättning? Det finns ju ett utvecklingsverktyg som heter Blender. Är det detta du använder? Min lilla erfarenhet av GMax och Windows Vista är INTE bra. GMax slutar fungera med jämna mellanrum, så det gäller att SPARA gjort jobb ofta. Du har satt ribban högt med ditt jobb, LAn! |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:23. |