Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Landskap med DEM data (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25637)

Pierre 2010-02-04 03:27

Citat:

Ursprungligen postat av Kenny (Inlägg 203156)
Ah tackar :) Det där programmet verkar lite smidigare om man säger så!
Ett problem dock... Finns inget som heter "Direct Route Setup" under Blueprints... jag har bara valen:

Markers - Named
Markers - Series
Route Template

Om ni tycker mina frågor ligger i fel tråd får ni flytta dem om ni vill...

Nej, dina frågor ligger inte så fel. För att använda sig av DEM data, måste man först skapa en route template...

I RW Tools jag ladda hem finns Direct Route Setup under Blueprints. Finns det inte det i den RW Tools du ladda hem så vet jag inte alls????

Kenny 2010-02-04 10:39

Hm... jag laddade ner RS Tools Pro v4.1.65 härifrån:
http://www.rstools.info/page9.html

Valde jag fel version kanske?

Pierre 2010-02-04 12:02

Citat:

Ursprungligen postat av Kenny (Inlägg 203166)
Hm... jag laddade ner RS Tools Pro v4.1.65 härifrån:
http://www.rstools.info/page9.html

Valde jag fel version kanske?

Har du Railsimulator? Om du har det så har du laddat ner rätt, men jag vet inte hur det ser ut i den (jag använder RW Tools). Kolla om det finns nån hjälpmeny i den, det finns inbyggd hjälp i RW Tools och där står allt man kan göra med programmet!

Kenny 2010-02-04 13:27

Åh suck! Om jag någon gång kunde lära mig att läsa och ladda ner rätt! :)
Har ju RW och då ska jag naturligtvis ladda hem RW-Tools och INTE RS-tools :P
Nu får jag upp den, men när jag fyllt i alla uppgifter och klickar på "Build Template" så får jag upp "Error file not found occurred in Build Template"

Pierre 2010-02-04 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av Kenny (Inlägg 203175)
Åh suck! Om jag någon gång kunde lära mig att läsa och ladda ner rätt! :)
Har ju RW och då ska jag naturligtvis ladda hem RW-Tools och INTE RS-tools :P
Nu får jag upp den, men när jag fyllt i alla uppgifter och klickar på "Build Template" så får jag upp "Error file not found occurred in Build Template"

Vet inte vad som är fel, för mej funka det första gången!???? När du skrev in long och lat, använde du punkt ( . ) då? Man ska inte använda komma ( , )!

Kenny 2010-02-04 18:44

Jag har testat både och så det verkar inte vara det som är felet...

Kenny 2010-02-04 23:39

Men wow nu funkar det ju :) Tog mig hela kvällen att komma på att man ska köra programet som administratör :grin:
Har skapat templaten och allt nu, har skapat en mapp som heter DEM i RailWorks mappen, sen en undermapp vid namn SRTM precis som det stod, och lagt in de HGT-filer som är aktuella för mitt område som jag valde när jag skapade templaten.... Gick in i World editorn och tryckte på T .... Ingenting händer :visslar: Vad har jag nu missat tro?

Sorry om jag tröttar ut er med alla mina frågor :)

Pierre 2010-02-05 01:24

Citat:

Ursprungligen postat av Kenny (Inlägg 203221)
Men wow nu funkar det ju :) Tog mig hela kvällen att komma på att man ska köra programet som administratör :grin:
Har skapat templaten och allt nu, har skapat en mapp som heter DEM i RailWorks mappen, sen en undermapp vid namn SRMT precis som det stod, och lagt in de HGT-filer som är aktuella för mitt område som jag valde när jag skapade templaten.... Gick in i World editorn och tryckte på T .... Ingenting händer :visslar: Vad har jag nu missat tro?

Sorry om jag tröttar ut er med alla mina frågor :)

Bra att du fick till det! Undermappen ska heta SRTM...kan det vara felet!?

Kenny 2010-02-05 09:24

Jag kom på att ja skrev fel i forumet, mappen heter SRTM så det ska ju vara rätt! Vore ju skoj att få igång detta, för bygga kan jag, men det är svårt att bygga en verklig rutt utan denna funktion!

Pierre 2010-02-05 11:11

Är du säker på att du skrivit rätt long och lat i route template? Dom måste stämma med hgt-filerna man lagt in, annars händer inget!

Kenny 2010-02-05 12:46

Japp! Jag har skrivit in kordinaterna för Mora som är 61.000 och 14.550.
Och tex hgt filen N61E014 borde ju stämma bra med detta!

mibl 2010-02-05 17:09

Hej!
Kollat att lat är 61.000 och long 14.550? Förväxlade lat och long själv en gång och hamnade i Indiska Oceanen.:)

/Micke

Pierre 2010-02-05 19:34

Har kollat och det stämmer bra med Mora, men du kanske skrivit fel i Route Template? För i den skriver man in long före lat och tänker man sig inte för, så...

Kenny 2010-02-05 23:52

Oj då... Det hade jag inte tänkt på! Varför lägga longitud först? :confused:
Har jobbat en hel del med kodning av kartor och där liksom alla(?) andra gånger kommet latituden först! När jag ändrade detta funkade det nästan. Det händer saker när ja trycker på "T". Den bildar några avlägsna berg... Men vart är allt vatten som bör finnas här med tanke på Siljan? Och varför skapar den konstiga kanter/stup här och där?

nohab 2010-02-06 00:25

Kanter/stup kommer av at den laster bare inn terrengdata på den aktuelle "tilen" du beveger deg på. Flytt deg over "stupet" og trykk T igjen så får du opp mer terreng. Andre kanter/stup kan også komme av feil med terrengdataen.

;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:27.