Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Diskussion ang fotografering! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20426)

Fredrik 2008-09-03 16:32

Mazz:

Ja! http://www.e-buzz.se/galleri/page-faq.php

Förebild är www.railpictures.net och www.airliners.net för att nämna några.

Daniel 2008-09-03 17:12

Jag kan delvis hålla med alla här! Jag håller t.ex med om att det inte är så roligt att visa bilder här när man inte får några kommentarer för det? (Nu syftar jag INTE på att man bara fotograferar för kommentarenas skull) Men får man inga kommentarer så är det nog inte så konstigt att man slutar lägga upp bilderna man har tagit här.

Sen för att gå lite offtopic.
Simon, du skrev "Och resterande kan ju faktiskt förklaras i att det finns en hel del lokförare på det här forumet (rätt logiskt med tanke på vad forumet handlar om)" Håller med dig här, men vad forumet igentligen handlar om är rätt oklart nu för tiden. Namnet är Svenska 3D-Tåg, men det diskutteras mer i Tågbilder-forumet. Kanske dags att byta namn? Men jag antar att du, Simon inte syftade på Forumet's namn, utan mer att det är ett tåg-forum.

Micke.L 2008-09-03 17:20

Citat:

Ursprungligen postat av Daniel
Jag kan delvis hålla med alla här! Jag håller t.ex med om att det inte är så roligt att visa bilder här när man inte får några kommentarer för det? (Nu syftar jag INTE på att man bara fotograferar för kommentarenas skull) Men får man inga kommentarer så är det nog inte så konstigt att man slutar lägga upp bilderna man har tagit här.

Sen för att gå lite offtopic.
Simon, du skrev "Och resterande kan ju faktiskt förklaras i att det finns en hel del lokförare på det här forumet (rätt logiskt med tanke på vad forumet handlar om)" Håller med dig här, men vad forumet igentligen handlar om är rätt oklart nu för tiden. Namnet är Svenska 3D-Tåg, men det diskutteras mer i Tågbilder-forumet. Kanske dags att byta namn? Men jag antar att du, Simon inte syftade på Forumet's namn, utan mer att det är ett tåg-forum.

Man måste ju inte byta namn på hela forumet bara för att det diskuteras mer bilder än tåg-sim? Det finns ju fortfarande forum för Msts, trainz osv osv! :)

Micke.L 2008-09-03 17:28

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Kan vi be att Micke slutar leka moderator tack! Bara för att det blir diskussion betyder inte det att man är osams. Du verkar tycka att det blir "obehagligt" så fort det blir diskussion... Om det är så så håll dig då utanför diskussionen istället för att gå in och försöka styra upp något som inte blir speciellt bra...

Känner mig tvungen att svara på just det som är markerat...

Jag har inte sagt något om att jag tror någon är osams, och jag är inte särskilt konflikträdd! Visst, kanske var dumt av mig att skapa en ny tråd, och det gjorde jag inte för att jag var rädd för att folk var osams. Varför skulle jag starta en egen tråd där folk kunde diskutera om jag inte ville att det skulle vara diskussion?

Anledningen till att jag skapade denhär tråden var att jag inte tyckte det var kul att Robbans tråd andvändes till att diskuteras om saker som inte alls hade med hans bild att göra. Jag försökte bara hjälpa till, och ni kan ju inte direkt säga att något blivit värre för att jag gick in i diskussionen? I sådana fall vill jag gärna veta vad.

Slash2 2008-09-03 18:19

Totalt off-topic: Fredrik! Jag skickade ett PM till dig för ca 2 veckor sen och har inte fått någon respons. Vore tacksam om du kollade det! Radera gärna detta inlägg när det är gjort. Passar på när jag såg att du nyligen skrivit i denna tråd så chansen att du ser detta är som störst.

knebert 2008-09-03 18:28

Hej

Jag bara undrar, måste man få en kommentar för att visa bilder här? Kan man inte bara glädja andra med de bilder som man tagit? Vill man ha fototekniska kommentarer så finns det ju faktiskt andra forum för det, detta är ju faktiskt som alla vet ett tågforum.
När jag tittar på bilder i den andra fototråden så gör jag det för att jag är intresserad av just ämnet och inte för att ge några kommentar eller annat.
Sen vem som tagit bilden det intresserar mej föga...Är det bara en bild som intresserar mej så kvittar det vem som tagit den, Är det tex Simon eller Farbror Sallad så kvittar det. Det är bilden jag vill se...

MVH Kenneth

alexfaldt 2008-09-03 18:35

Tycker det här visar en löjlig sandlådenivå. Så du, Julian, menar att bara för att man är lokförare får man automatiskt fler kommentarer? Mycket märkligt och det känns ganska mycket som att du försöker få utlopp för någon egen känsla av otillräcklighet!

Gör dig själv en tjänst och ta forumet för vad det är. Alla har olika nivår på kunskap, teknik och ambition och det är helt ok! Det viktigaste är väl ändå inte kommentarerna? Du fotograferar väl inte bara för att få kommentarer? För min del är kommentarer en klapp på axeln eller en chans att få god kritik på sitt fotograferande.

Låt inte oss klä skott bara för att flera av oss förare råkar vara väldigt intresserade av foto. Många av oss har också hållit på i många år. Foto är, som Erik Götborg sa, inget man lär sig över natten!

Varför använda din föreslagna skala Micke, som ska dela in oss i nybörjare, amatörer och experter? För att skapa ännu mer segregering och indelning? Nej, jag tror det är en björntjänst åt oss alla!

vfp420b 2008-09-03 18:40

Får jag bara klämma in i tråden o säga att allt inom foto handlar ju inte om tekniken, i många fall även motivet.. Fotar jag konserter fotar man band man gillar, fotar man tåg fotar man tåg man gillar, fotar man tjejer så fotar man tjejer som man tycker ser bra ut, inte för det tekniska osv..

Som att man sen skulle säga, "det var en vacker tjej, men eftersom bilden är centralkompad så blir jag ju tvungen att kasta den."

simonbertilsson 2008-09-03 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej

Jag bara undrar, måste man få en kommentar för att visa bilder här? Kan man inte bara glädja andra med de bilder som man tagit? Vill man ha fototekniska kommentarer så finns det ju faktiskt andra forum för det, detta är ju faktiskt som alla vet ett tågforum.
När jag tittar på bilder i den andra fototråden så gör jag det för att jag är intresserad av just ämnet och inte för att ge några kommentar eller annat.
Sen vem som tagit bilden det intresserar mej föga...Är det bara en bild som intresserar mej så kvittar det vem som tagit den, Är det tex Simon eller Farbror Sallad så kvittar det. Det är bilden jag vill se...

MVH Kenneth

Precis. Jag råkar veta att det finns många i det här forumet som uppskattar mina och andras bilder, även om de inte kommenterar. Det driver mig att fortsätta visa dem. Men fortfarande! Det är själva fotandet och upplevelserna som är anledningen till att jag fotar.
Det stora grannforumet som vi inte nämner vid namn, har en helt annan attityd som fått mig att tröttna.

Micke.L 2008-09-03 19:10

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Tycker det här visar en löjlig sandlådenivå. Så du menar Micke att bara för att man är lokförare får man automatiskt fler kommentarer? Mycket märkligt och det känns ganska mycket som att du försöker få utlopp för någon egen känsla av otillräcklighet!

Gör dig själv en tjänst och ta forumet för vad det är. Alla har olika nivår på kunskap, teknik och ambition och det är helt ok! Det viktigaste är väl ändå inte kommentarerna? Du fotograferar väl inte bara för att få kommentarer? För min del är kommentarer en klapp på axeln eller en chans att få god kritik på sitt fotograferande.

Låt inte oss klä skott bara för att flera av oss förare råkar vara väldigt intresserade av foto. Många av oss har också hållit på i många år. Foto är, som Erik Götborg sa, inget man lär sig över natten!

Varför använda din föreslagna skala som ska dela in oss i nybörjare, amatörer och experter? För att skapa ännu mer segregering och indelning? Nej, jag tror det är en björntjänst åt oss alla!

Jag!? Jag har inte sagt något om vem som får mest kommentarer eller så, jag har bara kopierat från en annan tråd! Det är Julian som tycker så. Läs lite nogare innan du beskyller folk för något :tumner:

alexfaldt 2008-09-03 19:23

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Jag!? Jag har inte sagt något om vem som får mest kommentarer eller så, jag har bara kopierat från en annan tråd! Det är Julian som tycker så. Läs lite nogare innan du beskyller folk för något :tumner:

Tummen ner behövs knappast! Bara för att jag gör ett misstag behöver du inte den. Tillrättat nu, men det ändrar inget i sak.

Dock undrar jag fortfarande vad din skala ska tjäna till?

Micke.L 2008-09-03 19:38

Citat:

Tummen ner behövs knappast! Bara för att jag gör ett misstag behöver du inte den. Tillrättat nu, men det ändrar inget i sak.

Dock undrar jag fortfarande vad din skala ska tjäna till?

Skala? Vadå skala? :confused:

Slash2 2008-09-03 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av vfp420b
Får jag bara klämma in i tråden o säga att allt inom foto handlar ju inte om tekniken, i många fall även motivet.. Fotar jag konserter fotar man band man gillar, fotar man tåg fotar man tåg man gillar, fotar man tjejer så fotar man tjejer som man tycker ser bra ut, inte för det tekniska osv..

Som att man sen skulle säga, "det var en vacker tjej, men eftersom bilden är centralkompad så blir jag ju tvungen att kasta den."

Håller med där. En perfekt bild är enligt mig en bild med bra balans mellan motiv och fototeknik. En jättegrynig, sned och oskarp bild på min idol är bra ur motivets synpunkt, dock hade den varit betydligt mer iögonfallande om den hade varit tekniskt lyckad.
Tvärtom tycker jag inte riktigt att det fungerar dock. En tekniskt perfekt bild på en gatsten på ett köksbord är totalt ointressant för mig, trots perfekt exponering, skärpedjup och kontrast. Man kan ju diskutera vad som är intressant eller inte, men det spelar ingen roll i detta sammanhang, utan ett intressant motiv faller allt.
Att hitta en perfekt balans mellan motiv och fototeknik är det som driver mitt fotograferande vidare, oavsett vilket motiv det handlar om. Olika motiv kräver, enligt mig, olika teknik.

alexfaldt 2008-09-03 19:51

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L
Skala? Vadå skala? :confused:

Fotograf -> Nybörjare - Amatör - Expert

Micke.L 2008-09-03 19:52

Citat:

Fotograf -> Nybörjare - Amatör - Expert

Hur bra jag själv tycker att jag är...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.