![]() |
Grattis att du börjar med ruttbygge! Hoppas allt går bra för dig.
Jag vill bara tala om att det är tålmodigt att bygga rutten. Jag brukar spara när jag är nöjd med spårplaceringen. Om du ändå har sparat och vill ångra spårplacering, tar du bort spårbitar och sen sparar du igen. Det är för att undvika virrvarr i spårdatabasen. Jag brukar ta backup ofta om rutten är felfri. Får inte förekomma felmeddelande till Bill. |
Citat:
Sen får ni gärna skicka spåröversikt över bangårdar och stationer till min mail eller via msn. puttgarden_scandlines@hotmail.com |
Citat:
|
på ngn sida har ja sett att hässleholm eldsberga banan hör till Västkustbanan..
Ja kanske har fel där lr? |
Citat:
|
I guiden på Banbyggarna står det att en tumregel är 2 tiles i bredd, hur menar man då? 2 tiles utåt från spåret på kartan eller bara 2 kryss i bredd längs spåren?
|
Om spåret löper nästintill rakt horisontellt eller vertikalt, så räcker 2 tiles totalt i bredd, om inte tanken är en väldigt flack natur. Typiskt räcker det dock inte i praktiken, då spårsträckning ofta löper annat än i raka 90-gradersvinklar i förhållande till tile-gridet.
Så, om du har en ide om hur banan ska ligga, sikta på 2-3 tiles total bredd. Du kan alltid addera senare, om världens ände blir för nära spåren nånstans. |
Tanken är att den skall vara så verklighetsbaserad som möjligt. Då ska man inte kunna se att världen tar slut någonstans.
|
Citat:
Vegeatation och naturliga variationer i landskapaet är ju vad som gör att sikten inte finns ut så långt åt sidorna. Anledningen till att man inte bör "damma på" med onödigt många tiles, är att storlek på rutten ökar påtagligt, vilket aldrig är speciellt bra. Som sagt, det är bara att lägga till senare ifall nån del behöver breddas. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52. |