Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ja då var man vuxen på riktigt dårå... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=14055)

Pson 2006-10-31 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Om man får lov att vända på steken, och diskuterar huruvida den lilla utbildningen som krävs för EU-moped verkligen räcker? Inget ont om dig alls nu Pson, hoppas du förstår de. Bevisligen är det tyvärr väldigt många olyckor där just EU-mopeder är inblandade. Tycker man ska ta tag i detta nu, och ifall en 15-åring ska få framföra ett motorfordon i trafiken, då krävs det nog bättre utbildningen än den som existerar idag.

Med risk för att få forumet efter mig, men alla 15-åringar är inte mogna att ta steget ut, och detta gäller även många bilförare. I trafiken ska man visa hänsyn, man ska bete sig bra och respektera övriga trafikanter, oavsett fordon. Men som sagt, detta sviktar väldigt hos många och det tycker jag är tråkigt. Regler är till för att följas, och då tycker jag man kan göra de.

Varför trimma en moped? Varför köra 150 km/h på 70-väg? I slutänden är det ändå en själv som förlorar på de.

Då kan jag bara upplysa dig om att den utbildningen duger alldelles förträffligt för att kunna ta sig fram i trafiken. Det enda som skiljer den från körkortet är att det är mer "lull lull" som inte hör trafikreglerna till när du ska ta B-körkort. Sen kan man ju diskutera hurvida 15 år är en bra åldergräns, visst - vissa är säkert mogna redan i den åldern, medan andra inte är det. Men detsamma gäller ju även många bilförare som du säger.

Att köra omkring med trimmade EU-mopeder gör mig också förbannad, det är totalt onödigt - MEN jag tycker man kunde höja hastigheten till åtminstinde 50 Km/h så man lättare kan följa med trafikrytmen. Sen tycker jag väl du tar i så du blir blå när du skriver om 150 Km/h på 70-sträckor, det hör inte till vanligheterna. Men det är uppenbarligen något fel på vissa hastighetsgränsen när 99% av billisterna i regel åker 10-20 Km/h för fort. Att det inte är 130 Km/h på våra fina stora motorvägar är för mig en gåta.

simonbertilsson 2006-10-31 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av Pson
Då kan jag bara upplysa dig om att den utbildningen duger alldelles förträffligt för att kunna ta sig fram i trafiken. Det enda som skiljer den från körkortet är att det är mer "lull lull" som inte hör trafikreglerna till när du ska ta B-körkort. Sen kan man ju diskutera hurvida 15 år är en bra åldergräns, visst - vissa är säkert mogna redan i den åldern, medan andra inte är det. Men detsamma gäller ju även många bilförare som du säger.

Att köra omkring med trimmade EU-mopeder gör mig också förbannad, det är totalt onödigt - MEN jag tycker man kunde höja hastigheten till åtminstinde 50 Km/h så man lättare kan följa med trafikrytmen. Sen tycker jag väl du tar i så du blir blå när du skriver om 150 Km/h på 70-sträckor, det hör inte till vanligheterna. Men det är uppenbarligen något fel på vissa hastighetsgränsen när 99% av billisterna i regel åker 10-20 Km/h för fort. Att det inte är 130 Km/h på våra fina stora motorvägar är för mig en gåta.

Ja, det är bara att hålla med. Än värre är det med vissa 70-sträckor som absolut inte borde vara mindre än 80 (vet tex en sträcka som varit 90 så länge jag kan minnas, nyligen klassades den ned till 70. Jag känner många som använder vägen, men ingen som håller hastighetsgränsen...). För mig är det en gåta att man inte sätter ut 40, 60, 80 och 100 istället för att sänka väg-sth'n onödigt mycket. Det gör bara att bilisterna tänjer på gränserna.

Mson 2006-10-31 23:57

Citat:

Ursprungligen postat av ssg
Ja det här med högerregel är kul, tillämpade den åt en trafikant och släppte in honom, denne blev alldeles förvånad och tackade mig trots att jag har väjningsplikt mot honom gällande högerregeln. Alltså här i Stockholm är man förmodligen sämst i hela landet på att tillämpa högerregeln då alla är stressade till absurdum.

Man är både sämst och bäst på det! ;) Tacka alla taxichufförer som verkligen utnyttjar det till max. Har fått bromsa in ett antal gånger för taxi. Dom gör som dom vill i trafiken i Stockholm. :(

Rc1166 2006-11-02 00:01

Passade på att övningsköra med grabben i det vackra vädret i dag. Vi tog en sväng upp åt roslagskusten för att kolla väglaget.
En bild blev det oxå.

http://img149.imageshack.us/img149/4817/ggrrakd8.jpg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.