![]() |
2 bifogad(e) fil(er)
Ett par landskapsbilder till. Ni får säga till om det blir för mycket...
/Håkan |
Hej.
mycket mycket fint |
Citat:
|
Håller med Rojje:D Fler bilder. Och jag börjar nästan undra om detta verkligen är din första rutt;) Snyggt!
MVH Kristian:) |
Jag får tacka för alla snälla kommentarer!
Jo, det är min första rutt, fast jag har ju förstås tittat och försökt förstå hur andra kreatörer, som t.ex de skickliga BHJ och Iberiaskaparna, gått tillväga. Mitt mål är att försöka skapa en fiktiv rutt med svenskt/nordiskt utseende med så naturligt utseende som möjligt. Det skall bli en blandning av knixig och kuperad terräng och långa, planare sträckor med elektrifierat dubbelspår för snabbare trafik. Eftersom jag gillar banor med många omväxlande aktivitetsmöjligheter får det bli avkall på realismen vad gäller blandningen av modernare och äldre material, det blir nog t.ex ångloksdepåer i närheten av lite modernare områden. Jag har lagt 60-70 km räls och det är nu över 60 baseboards som skall fyllas med innehåll. Eftersom jag aldrig sysslat med sånt här förut, är 60+ och dessutom håller på med ett större snickeriprojekt hemma och åtminstone emellanåt får försöka vara lite social, kommer det nog att ta lite tid innan banan blir klar. Det skulle lite längre fram vara roligt om den blir skaplig nog att publicera, inte minst för att få hjälp att utveckla sessioner och andra finesser, som jag inte ens börjat studera än. Det är nog inte realistiskt att tro att jag kommer att klara allt själv och jag tror att mer erfarna byggare kan tillföra väldigt mycket. /Håkan |
Hur tusan kan du få sån bra skillnad i nivån och bra natur!!?
Mycket fint ;)!!!!!!!! |
Tack för dina vänliga synpunkter Arvid!
Det är lustigt att du frågar om just nivån, för där har jag fått jobba mycket innan det blir någorlunda hyfsat. Vid första försöket blir det ofta väldigt kantigt och konstigt. Nu har jag lärt mig att sätta känsligheten till det lägsta och liksom snabbjustera nivån med snabba, svepande drag. Sedan får jag för det mesta ändå gå tillbaka flera gånger, med minsta radie, och finjustera ruthörn efter ruthörn, eftersom det just är hörnen och kanterna som lätt blir fula och onaturliga. Jag undviker alltför kraftiga lutningar, utan kompletterar hellre med att lägga en mörkare textur i lutningen för att simulera skugga. Det tar minst lika lång tid för mig att rätta till tidigare misstag som att bygga vidare på banan. Men det är väl lite där utmaningen ligger... /Håkan |
4 bifogad(e) fil(er)
Jag filar lite på stigningen mot Åseberga.
Här har en av Säröbanans gamla skönheter abonnerats av ett lass tanter som skall ut och shoppa loss. /Håkan |
Snyggt!!!!
Det där med höjder skulle jag vilja vet mer om ibland blir backar lite konstiga när jag gör dom,
Tänker du släppa linjen (lägga upp den på downloads) TW |
1 bifogad(e) fil(er)
Ytterligare en liten bit på väg...
|
Fint Håmacon!
|
5 bifogad(e) fil(er)
Lite bilder igen...
|
5 bifogad(e) fil(er)
Nu är grovjobbet med bansträckningen på finalen. Sen är det bara det oändliga uppsnyggandet av tidigare misstag och slarv, alla nya objekt, signaler, luftledning, mm,mm kvar.
Man ser ju hela tiden saker som kan göras mycket bättre. Man är väl antagligen själv helt färdig långt innan rutten... /Håkan |
Mycket fint!
|
hej väldig fin bana en litten fråga bara var fick du tag på t43:an
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:18. |