Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur hittar man på detta Forum ???? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33454)

svenolov 2012-11-27 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 270592)
... tre tagtyper! Vilken skall vi använda? Hur många är lämpligt?

Vilka kategorier skall vi använda. Sägatt jag gjort ett bryggeriekaipage med häst , vagn och Åssbon. Hur kategoriserar jag det?
I DLS Description hade jag väl haft orden Scenery, Static, Horse eller nått? Vi måste väl ha en klar kategoribeskrivning annars blir det väl en "Tag-röra" i stället !?

Sökorden definierar du själv, men kom ihåg att se det utifrån användarens synvinkel.

Några förslag på taggar (kategorier).

ånglok
diesellok
ellok
motorvagnar
godsvagnar
personvagnar
byggnader
villor
hyreshus
höghus
banor
scenarier

etc. etc.

Observera att man kan ha flera taggar i ett och samma ämne.
T.ex: byggnader, villor

lan 2012-11-27 19:48

Skönt att ha dig tillbaka Svenolov ...
 
2 bifogad(e) fil(er)
... nu kommer det att hända saker här!

Jag satt och tittade i Content Manger vilka kategorier dom har, och även på deras tag "Minimum Build" och fick vissa tankar! Är detta något vi kan använda tro? Gjorde lite halvtaskiga översättningar som jag bifogar så kan vi spåna vidare:




Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 270598)
Sökorden definierar du själv, men kom ihåg att se det utifrån användarens synvinkel.

Några förslag på taggar (kategorier).

ånglok
diesellok
ellok
motorvagnar
godsvagnar
personvagnar
byggnader
villor
hyreshus
höghus
banor
scenarier

etc. etc.

Observera att man kan ha flera taggar i ett och samma ämne.
T.ex: byggnader, villor


legotrainzman 2012-11-27 21:20

Dom 4 frågetecknen...
 
...skulle jag översätta såhär:

fixed track=(översättning=fast spår). Jag tror att det är spår som du lägger ut som objekt för att få en speciell kurvradie för t.ex. spårvagnsrutter(eller så)

Ground Brush=Färg till marken

scenery=saker att sätta runt spåret

session=skulle jag översätta till Händelse, du sätter ut lok och vagnar. Samt skriver om du ska göra. T.ex om du ska växla vagnar, vilken ordning vagnarna ska vara i.
Hoppas att detta hjälpte:)

svenolov 2012-11-28 12:09

Citat:

Ursprungligen postat av legotrainzman (Inlägg 270613)
...skulle jag översätta såhär:

fixed track=(översättning=fast spår). Jag tror att det är spår som du lägger ut som objekt för att få en speciell kurvradie för t.ex. spårvagnsrutter(eller så)

Ground Brush=Färg till marken

scenery=saker att sätta runt spåret

session=skulle jag översätta till Händelse, du sätter ut lok och vagnar. Samt skriver om du ska göra. T.ex om du ska växla vagnar, vilken ordning vagnarna ska vara i.
Hoppas att detta hjälpte:)

Mina förslag på ovanstående taggar:
fixed track = räls, spår
Ground Brush = mark, terräng
scenery = landskap, natur
session = sessioner

Vi behöver väl inte börja diskutera och definiera taggars namn i nuläget? Då kommer vi aldrig till skott. Sunt förnuft är det som gäller. Blir det fel så går det alltid att ändra. Och när du skriver in en tagg så får du automatiskt förslag på redan befintliga taggar.

Det är bättre om alla som har laddat upp objekt (egna trådar) skriver in sina taggar (efter eget huvud). Det har tillkommet inlägg efter att mitt förslag togs upp, men ingen har hittills gjort sig besvär att anamma saken ännu.

EDIT: Lennart, sen finns det taggar som du tog upp som bör undvikas. T.ex. splines är inget bra sökord, det kan ju vara nästan vad som helst. Åter igen, se det från användarens synvinkel.

svenolov 2012-11-28 18:41

Bengan, vad glad jag blir! Ser att du har fattat vad jag menar. Fortsätt så, och alla ni andra också. Då kommer forumet att bli sökbart.

Då har vi bara en fråga kvar. Filernas storlek? Men den frågan måste vi nog ta upp med Fredrik.

Totte 2012-11-28 18:46

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 270633)
Bengan, vad glad jag blir!

Var är Bengans inlägg i den här tråden?

svenolov 2012-11-28 18:51

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 270634)
Var är Bengans inlägg i den här tråden?

Bengan har inte skrivit någonting i den här tråden. Däremot så har han lagt in sökord (taggar) i sina inlägg under Trainz - Downloads. Och det är det som denna tråd handlar om. Läs från början i detta ämne så förstår du säkert sammanhanget.

Totte 2012-11-28 18:56

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 270635)
Bengan har inte skrivit någonting i den här tråden. Däremot så har han lagt in sökord (taggar) i sina inlägg under Trainz - Downloads. Och det är det som denna tråd handlar om. Läs från början i detta ämne så förstår du säkert sammanhanget.

Aha, nu fattar jag. Väldigt bra! Jo, jag läste från början men fattade inte riktigt då.

Bengan 2012-11-28 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 270633)
Bengan, vad glad jag blir! Ser att du har fattat vad jag menar. Fortsätt så, och alla ni andra också. Då kommer forumet att bli sökbart.

Då har vi bara en fråga kvar. Filernas storlek? Men den frågan måste vi nog ta upp med Fredrik.

Fixar mina upplägg, så dom kan du bortse ifrån.
Blir ungefär 10 sidor mindre till en början.
Men jag tar dom bit för bit och lägger till, eventuellt nya taggar på dom som har blivit gjorda.
Behöver få en liten överblick först, på allt som är uppladdat.

EDIT: Det här med taggar längst ner. Är det nått nytt som har blivit inlagt eller har det funnits hela tiden? Har aldrig tänkt på det tidigare.

svenolov 2012-11-28 19:33

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 270637)
...
EDIT: Det här med taggar längst ner. Är det nått nytt som har blivit inlagt eller har det funnits hela tiden? Har aldrig tänkt på det tidigare.

Taggarna har väl alltid funnits? Rätta mig om jag har fel. Det är väl bara det att ingen har tänkt på dom som ett sökverktyg.

Totte 2012-11-28 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 270638)
Taggarna har väl alltid funnits? Rätta mig om jag har fel. Det är väl bara det att ingen har tänkt på dom som ett sökverktyg.

Taggarna har funnits länge, men jag brydde inte om förrän nu. Den underlättar mycket i djungeln.:tumupp:

lan 2012-11-28 19:49

Jag hittar inget Redigera Taggar längst ned i mina inlägg i Download ?????

Hemsk Ledsen,
men har gör jag ????

Citat:

Ursprungligen postat av svenolov (Inlägg 270593)
När du har postat ditt ämne så finner du längst ner i tråden en ruta där du kan lägga till eller ta bort taggar.

Bild 1. Klicka på Redigera taggar.
Bild 2. Skriv in nya taggar och/eller ta bort gamla taggar för detta ämne.
-


Totte 2012-11-28 19:56

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 270640)
Jag hittar inget Redigera Taggar längst ned i mina inlägg i Download ?????

Hemsk Ledsen,
men har gör jag ????

Du hittar dina download genom att du klickar "Sök" och sen "Taggsökning".

lan 2012-11-28 20:10

1 bifogad(e) fil(er)
Jaha,
hit kommer jag och sen då????


Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 270641)
Du hittar dina download genom att du klickar "Sök" och sen "Taggsökning".


Totte 2012-11-28 20:16

1 bifogad(e) fil(er)
Sök/Taggsökning/motorvagnar.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009