![]() |
Helsningar från Wii
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
En liten uppdatering, det var ju ett tag sedan sist. Äntligen är Norra stambanan och ostkustbanan återställda. Hela treskensspårsystemet mellan Wij, Forn Wij och Ockebo är också på plats och verkar fungra. Naturligtvis är det en hel del höjdjustering kvar. Som vanligt på vår banan kanske jag skall säga. Så nu kan jag återgå till Malletarna ett tag igen. |
Snyggt "vykort"...!
bjornl... har inte laddat ned eller på något sätt... kollat "treskensspåret".. vilka spårvidder blir det på detta spår?
|
1435mm standard spår och DONJ's spårvidd 891mm.
|
Hej Stina
Det stämmer precis som Korvtiger säger. Normalspår och 891 mm. Spåret och de saker jag gjort till som växlarna har jag inte släppt ännu för jag provar dom fortfarande. |
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Det var ingen som verkade nappa på frågan vad det varför ritning jag visade för nån vecka sedan. Nå eftersom jag inte kan hålla mig så måste jag berätta att jag håller på och gör research för nästa byggprojket när Malletarna är klara. Och det skall bli en Amerikanare, DONJ:s enda. Dvs. No 6 Linged, Inköpt från Baldwin Locomotive works år 1900. Nu kommer det fina. - orginalritningarna från 1899 finns kvar. Och dom är mycket! bättre att bygga ifrån än uppritade ritningar i efterhand så som vi har på de andra modellerna. Stora delar av Baldwins orginalritningar finns på DeGolyer Library, Southern Methodist University Se: http://www.lib.utexas.edu/taro/smu/00052/smu-00052.html (eftersom det troligen är någonslags copyright på denna så visar jag den i extremt liten bild så att den inte skall gå att använda till något bygge). |
hujeda mig!! :eek: Om utvecklingen inom detta område går frammåt i den här farten måste ja nog köpa nytt tangentbord....dom gillar tydligen inte fukt!! :drool::drool::drool:
|
Storleksfunderingar
1 bifogad(e) fil(er)
Nu när Björnl har lagt in treskensspåret till Wij så kan man ägna sig åt några storleksfunderingar....
Bifogad fil 52982 Trots att DONJ hade hyfsat stora vagnar för att vara smalspår så framstår de som småväxta bredvid sina normalspårskusiner. Nu har vi ju tyvärr ännu bara smålok att sätta in också men inte ens när vi får in Mallet loken så lär de vara någon match för F-loket i storlek..... :rolleyes: |
Snyggt jobbat DONJ-gubbar, med både ruttbygge å allt annat trevligt ni fabriserar fram :applad:.
|
Är det inte en Falutender som skymtar i bakgrunden? Så du har lyckats får den upp på spåret?
|
Hej Korvtiger
Visst är det det. Spyfrog ha för mig :) |
Sånt här gillar jag att titta på - inte bara loken, vagnarna och spåren utan även naturen med häftiga björkarna. Totalt sett; snyggt!
Nisse |
Citat:
Dessutom så har jag upptäckt vissa felaktigheter, t.ex. så går hjulaxlarna ur hjulaxelboxarna på ena sidan. Till råga på allt så släpper ju björnl allt mer detaljerade bilder på t.ex. Mallet lokens tendrar så det behövs ju ökas på detaljerna också nu.... ;) Så det är ett tag kvar! |
Fjompigt lok fastnar öster om Brattfors...
1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 53006
Även om Gästrikland är platt så går det förvånansvärt uppåt väster om Ockelbo. Därför fastnar lilla vackra (av bjönl underbart gjorda) men fjompiga Ockelbo trots att hon klonat sig i två strax öster om Brattfors när hon har fyra L vagnar i kroken varav 2 lastade. Men jag är inte heller helt säker på att vikten är korrekt för L vagnarna - de är ju under utprovning. |
Citat:
Nå om man skall tro Rolf Sten (och det skall man väl) så borde lok no 1 och 2 klara en tågvikt om 40 ton i 25 promille. Lok no 3, 4, och 5 bör klara 88 tons tågvikt. Så frågan är vad väger detta tåg med lok och last och vad har vi för stigning? |
Citat:
Vad har du satt för "vikt" på en enhet träkol? :grin: Enligt Trainz släpade jag på 41 ton. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:30. |