![]() |
5 bifogad(e) fil(er)
Har nu kommit såpass långt att det går att provköra banan ordentligt.
Mycket fint detaljerade spanska ånglok med stiliga rökplymer har fått bekänna färg med tunga tågsätt i alla sugande stigningar inåt landet. |
Etapp 1 färdig
4 bifogad(e) fil(er)
Lagom till denna byggsäsongs avslutningsfas har jag äntligen fått den första etappen av banan klar. Både normalspårsnätet och den smalspåriga lilla timmerbanan fungerar nu som planerat efter lite småjusteringar.
Efter sommaruppehållet, som skall ägnas åt helt andra saker än datorarbete, hoppas jag kunna bygga vidare med detaljarbeten och en förlängning. En bana blir nog aldrig riktigt färdig, nya idéer och nytt och lockande material strömmar ju hela tiden till. Ha en bra vår och sommar! Håkan |
Hej Håmacon!
Jag är ute på din bana och kör nästan varje vecka. Man blir så sugen på mera bara så jag undra när de blir någon fortsättning.
|
Citat:
|
Jaså?
5 bifogad(e) fil(er)
Det är riktigt att jag inte gjort något allmänt släpp av Utopiabanan av följande skäl:
Den ursprungliga planen var att kunna släppa banan etappvis till DLS allteftersom den blivit färdig, mycket som ett tack för allt fint material jag själv kunnat ladda ner från alla skickliga kreatörer, ingen nämnd och ingen glömd. Jag har därför varit noga med att i själva layouten inte använda mig av payware. Nu är det samtidigt på det viset att jag aldrig varit det minsta intresserad av att bygga någon form av barnkammarbana där till exempel grafitti och vackra flickor är helt bannlysta, något som tydligen är mycket viktigt för vissa känsliga personer i forumet. I samband med att jag tidigare laddade upp lite bilder blev jag hotad med repressalier och avstängning/censur av en person som tyckte att det var han som skulle bestämma hur min bana skulle ut och vad den skulle få innehålla. Eftersom jag inte tror att den person är ensam om sina åsikter så har jag omprövat mina planer på en allmän uppladdning, åtminstone till dess att den allmänna policyn omprövas, något som jag inte tror kommer att ske i brådrasket. Eftersom jag tror på demokrati och är stark motståndare till censur tycker jag inte att det finns någon som helst anledning till att arbeta tusentals timmar med en rutt enbart för att få ta emot skit efter uppladdningen. Nu har jag dessbättre många vänner och sympatisörer också, vuxna och mogna människor som jag har stort förtroende för. Jag har därför bestämt att bara dela ut DVD:n till dessa personer, varav Tågfan är en, under förutsättning att banan stannar i de personernas ägo och inte vidarebefordras för då bryter väl kackelsymfonien ut i full skala igen. Att ladda upp en bana och tro att de personer som inte klarar av att se den helt enkelt skulle kunna avstå att ladda hem den, tycks inte vara möjligt. Nej, tycker man inte om något så skall givetvis ingen annan heller få möjlighet att ta del av den. Suck... Till Tågfan: Kul att du gillar banan! Nu när det är sommar så känns det inte så lockande att sitta vid datorn så någon byggnation pågår inte för tillfället. Däremot så gör jag lite svep alltemellanåt på Aurans site där det med jämna mellanrum dyker upp det ena läckra objektet efter det andra som jag laddar ner för att ha ett fint urval inför höstens kommande bygge. Många planer finns redan, en större och lite ruffig hamnstad med bland annat fina gamla trådbussar jag hittat kommer nog att bli bland det första att ta tag i. Dagens bilder har ett par månader på nacken och är från gränstrakterna till etapp 2. En trevlig sommar önskas alla! Håkan |
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har använt den regniga dagen till att åka omkring lite i omgivningarna.
Allt var sig ganska likt sedan sist men nu hade våren anlänt. Nere vid den nedlagda handelsträdgården vid gamla hamnen var det ett överdåd av förvildade blommor... |
4 bifogad(e) fil(er)
När jag kom ner till utlastningsbryggan på den smalspåriga timmerbanan mellan de skogiga bergstrakterna och kusten verkade det trots allt pågå lite aktiviteter...men mest i manskapsvagnen...
|
4 bifogad(e) fil(er)
Har hittat lite trevliga ånglok på steamlocomotiveworks.com under dagsregnandet och som jag nu hunnit provköra.
|
Lite regnaktiviteter
2 bifogad(e) fil(er)
Har hittat en massa trevligt smalspårsmaterial så idag har jag pillat lite på smalspårslinjen som får allt större utrymme i landskapet.
|
De två sista bilderna är så j*vligt snygga...
|
Building in the rain...
5 bifogad(e) fil(er)
Från sista bron är det inte långt ner till gamla hamnen där smalspårslinjen slutar. När den blir färdig tänker jag anlägga en stad intill som på andra sidan får anslutning av normalspåret och en djuphamn. Hamnarna skall förbindas genom staden med spårvagnar och trådbussar är det tänkt.
|
trevlig bana , jag har en fråga dock , var har du hittat dom svenska semaforerna ? dom skulle vara trevliga att ha ;)
|
Jag har fått dem en gång i tiden av en skicklig g-maxare som dock inte vill ha dem allmänt spridda så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.
/Håkan |
okej :( det var ju synd , dom var ju fina
|
2 bifogad(e) fil(er)
Lite kappkörning mellan gammalt och ännu äldre...
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42. |