Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - DTG - Train Simulator (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=46)
-   -   Trollhättan på RW kanske... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32574)

schweinchen 2015-03-17 09:03

I have all of them. Trollhattan is working but Bergenbanen not.

I've reinstalled Train Simulator and installed just Bergenbanen assets, the rolling stock assets and the route, but I got the same result. I don't know whats wrong with that.

Is that route working for others?
Are there specific graphic settings I have to use?

Totte 2015-03-17 12:05

Regarding answers about Bergensbanen you can read here

schweinchen 2015-03-19 09:29

QuickDrive

Hej!

Please provide QuickDrive for your routes! Would be awesome!

Tusen takk!

marmar 2015-07-21 21:45

Banan ser ju helt fantastiskt ut :applad::applad:
Nån chans att du fortfarande jobbar på den? Har läst att du behöver objekt, jag kan Blender rätt okej så jag ställer gärna upp (kan inte lova något 100% men kan alltid försöka att bygga något som du behöver). Det jag kommer behöva hjälp med är om någon kan exportera filen till TS2015. :)

Banan är för fin för att inte fortsätta byggas på ;)

Mazz 2015-07-21 22:36

Citat:

Ursprungligen postat av marmar (Inlägg 296570)
Banan ser ju helt fantastiskt ut :applad::applad:
Nån chans att du fortfarande jobbar på den? Har läst att du behöver objekt, jag kan Blender rätt okej så jag ställer gärna upp (kan inte lova något 100% men kan alltid försöka att bygga något som du behöver). Det jag kommer behöva hjälp med är om någon kan exportera filen till TS2015. :)

Banan är för fin för att inte fortsätta byggas på ;)

Vore ju suveränt om du kunde hjälpa Totte och andra ruttbyggare med objekt. Ett råd är nog att du själv ser till att lära dig att exportera grejjerna ut i TS2015 för det blir alltid saker man vill justera när man väl ser det man gjort ute i simulatorn och då blir det pyssligt om det ska gå via nån annan.

Att exportera enkla objekt ut i simulatorn är hyggligt rakt på, så det skulle jag nog föreslå att din väg borde bli. Hjälp finns ju både med tutorials och hjälpsamma här på forat. Börja med nått enkelt, en träplattform t.ex.?

marmar 2015-07-21 23:21

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 296573)
Vore ju suveränt om du kunde hjälpa Totte och andra ruttbyggare med objekt. Ett råd är nog att du själv ser till att lära dig att exportera grejjerna ut i TS2015 för det blir alltid saker man vill justera när man väl ser det man gjort ute i simulatorn och då blir det pyssligt om det ska gå via nån annan.

Att exportera enkla objekt ut i simulatorn är hyggligt rakt på, så det skulle jag nog föreslå att din väg borde bli. Hjälp finns ju både med tutorials och hjälpsamma här på forat. Börja med nått enkelt, en träplattform t.ex.?

Absolut! :)
Vet du möjligen vart jag kan finna en tutorial eller liknande som visar hur man exporterar fråm Blender till TS2015 ?

Mazz 2015-07-21 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av marmar (Inlägg 296574)
Absolut! :)
Vet du möjligen vart jag kan finna en tutorial eller liknande som visar hur man exporterar fråm Blender till TS2015 ?

I den här tråden som Totte själv skapade finns det länkar till tutorials, gå ner till Stennes inlägg:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35556

Kanske bra att fortsätta i den tråden kanske? :)

marmar 2015-07-22 00:08

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 296575)
I den här tråden som Totte själv skapade finns det länkar till tutorials, gå ner till Stennes inlägg:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35556

Kanske bra att fortsätta i den tråden kanske? :)

Kanon, då kommer jag fortsätta i den tråden om jag behöver hjälp med något. Tack!:tumme_upp:

marmar 2015-07-25 21:18

8 bifogad(e) fil(er)
Hej igen!
Har kollat igenom tråden och installerat det som saknades, t.ex Altenburg-Wildau banan. Jag får dock fortfarande ingen textur eller spår på banan, vet någon vad felet kan bero? Går det att få fram en lista på allt man saknar?:confused:

EDIT: Bifogar några bilder för att visa hur det ser ut, spåren syns på vissa delar av banan. Jag får även in några hus där å där, men som ni kan se saknas mycket..

marmar 2015-07-25 23:42

Har märkt en sak, när jag är inne i Editorn så kan jag flytta det "osynliga" spåret. När jag gör det så blir spåret synligt:confused:

AlexSuperHD 2015-07-26 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av marmar (Inlägg 296662)
Har märkt en sak, när jag är inne i Editorn så kan jag flytta det "osynliga" spåret. När jag gör det så blir spåret synligt:confused:

Ja, samma sak har hänt för mig förr. Adde hade gett mig ett förslag som kanske fungerar för dig (fungerade tyvärr inte för mig men jag tror att det va något annat som var fel på min rutt).

Gå in på Inställningar och under grafik-inställningstabben, välj Advanced och dra alltid max på objektdetaljer.
http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1435949857

Hoppas det hjälper! :grin:

marmar 2015-07-26 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av AlexSuperHD (Inlägg 296663)
Ja, samma sak har hänt för mig förr. Adde hade gett mig ett förslag som kanske fungerar för dig (fungerade tyvärr inte för mig men jag tror att det va något annat som var fel på min rutt).

Gå in på Inställningar och under grafik-inställningstabben, välj Advanced och dra alltid max på objektdetaljer.
http://www.e-buzz.se/forum/attachmen...1&d=1435949857

Hoppas det hjälper! :grin:

Tyvärr gick det inte! :(
Det konstiga är att spåret syns på vissa delar av banan... Marktexturen saknas + en del broar och så får jag massor med "Missing Texture" meddelanden..

Tack för förslaget iaf! :)

AlexSuperHD 2015-07-26 00:36

Synd att det inte fungerade, och det som du beskriver är exakt så som jag har det... :(

Hade gött!

Totte 2015-07-26 00:53

Vad har du för dator? Är den snabb?

marmar 2015-07-26 01:24

Har en Laptop (Asus X66IC) som är rätt okej. De andra banorna som kom med funkar felfritt. Kan det vara så att jag saknar assets? Jag tror att Missing Texture rutorna som syns är träden osv. Jag laddade ner det mesta från Banbyggarna och installerade (därav marktexturen av News). Jag hoppade över dock att installera med Railworks Installer som kom med objekten då Thn kraschar om jag gör det (dvs. jag installerade bara rwp filerna som kom med).

Citat:

Ursprungligen postat av AlexSuperHD (Inlägg 296666)
Synd att det inte fungerade, och det som du beskriver är exakt så som jag har det... :(

Hade gött!

Ah jag förstår, ha det bra!

ADDE 2015-07-26 15:37

Har du kollat alla instruktionsmanualer som följer med alla objekt du laddade ner? Det står där rätt många gånger vad som behövs för att allting ska fungera som det ska.

marmar 2015-07-26 17:00

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 296682)
Har du kollat alla instruktionsmanualer som följer med alla objekt du laddade ner? Det står där rätt många gånger vad som behövs för att allting ska fungera som det ska.

Inte riktigt, då jag trodde att det räckte med att bara lägga in Thn-Assetsmappen. Har försökt flera gånger ladda ner banan igen å installera utan resultat, har även laddat ner en del saker härifrån och banbyggarna. Har märkt att problemet även sker när jag installerar andra banor..
Jag har även listat ut vad "Missing Texture" rutorna var för något, det är Björken.:vetej:

Bilden är från "Västerbanan":

ADDE 2015-07-26 17:28

Marmar, du som har nyligen köpt Train Simulator. Kolla in denna guide!

marmar 2015-07-26 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 296687)
Marmar, du som har nyligen köpt Train Simulator. Kolla in denna guide!

Så jag behöver köpa European Loco & Asset Pack / US Loco & Asset pack för att få banan att funka? Låter konstigt, borde inte då alla "tredje part" objekt jag laddat ner inte funka?:confused:

Totte 2015-07-26 19:22

Hej!
Hoppas du får lösning av Addes rekommendation.
Jag utforskade om din dator på nätet. Är det rätt du har 2.0 Ghz processor och 4Gb minne?

marmar 2015-07-26 20:18

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 296696)
Hej!
Hoppas du får lösning av Addes rekommendation.
Jag utforskade om din dator på nätet. Är det rätt du har 2.0 Ghz processor och 4Gb minne?

4Gb minne yes, och 2,20Ghz :)

Totte 2015-07-26 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av marmar (Inlägg 296698)
4Gb minne yes, och 2,20Ghz :)

Precis samma som jag har i min laptop Acer Aspire 7741ZG. Jag skulle aldrig installera RW på denna dator för den är långsam.
Jag har stationär dator som är mycket kraftigare och snabbare och RW finns där.
Kan du möjligen uppgradera ytterligare 4Gb minne till? Så kanske RW fungera.

marmar 2015-07-26 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 296700)
Precis samma som jag har i min laptop Acer Aspire 7741ZG. Jag skulle aldrig installera RW på denna dator för den är långsam.
Jag har stationär dator som är mycket kraftigare och snabbare och RW finns där.
Kan du möjligen uppgradera ytterligare 4Gb minne till? Så kanske RW fungera.

Tror inte det riktigt behövs, då spelet inte buggar alls. Jag har t.ex banorna som kom med i detta paket: http://store.steampowered.com/sub/51150/ och de funkar helt felfritt.
När jag väl är inne i Editorn så får jag fram t.ex Björkarna som inte kom fram i din bana, så jag tror något ligger fel på hur assetsen installerades.
Jag lade in dina assets i steamapps/common/RailWorks/Assets ihop med de andra assetsen som kom med spelet. Har jag gjort rätt? Eller ska man göra en egen mapp för Thn assetsen i Railworks mappen? :)

För att klargöra, banorna som kom med funkar felfritt men alla banor jag installerar går fel. :(

Totte 2015-07-26 21:30

Citat:

Ursprungligen postat av marmar (Inlägg 296701)
Tror inte det riktigt behövs, då spelet inte buggar alls. Jag har t.ex banorna som kom med i detta paket: http://store.steampowered.com/sub/51150/ och de funkar helt felfritt.
När jag väl är inne i Editorn så får jag fram t.ex Björkarna som inte kom fram i din bana, så jag tror något ligger fel på hur assetsen installerades.
Jag lade in dina assets i steamapps/common/RailWorks/Assets ihop med de andra assetsen som kom med spelet. Har jag gjort rätt? Eller ska man göra en egen mapp för Thn assetsen i Railworks mappen? :)

För att klargöra, banorna som kom med funkar felfritt men alla banor jag installerar går fel. :(

Om bana installerades fel så skulle de inte finnas i menyn. Så jag tror felet är fortfarande assets.
Du såg Zippen Trollhattan_Assets, den måste du extraheras till skrivbordet.
Dubbelklicka på mappen Trollhattan_Assets så ser du alla mappar som skall markeras och flytta dem till under Steamapps/commons/Railworks/Assets!
Hoppas du lyckas, annars kan jag inte hjälpa dig på nå´t sätt. Hämta de norska assets också och installera på samma sätt som Thn_assets.

marmar 2015-07-26 23:32

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 296702)
Om bana installerades fel så skulle de inte finnas i menyn. Så jag tror felet är fortfarande assets.
Du såg Zippen Trollhattan_Assets, den måste du extraheras till skrivbordet.
Dubbelklicka på mappen Trollhattan_Assets så ser du alla mappar som skall markeras och flytta dem till under Steamapps/commons/Railworks/Assets!
Hoppas du lyckas, annars kan jag inte hjälpa dig på nå´t sätt. Hämta de norska assets också och installera på samma sätt som Thn_assets.

Ska försöka, annars är det väl bara att ge upp! :/
Tack för hjälpen, det uppskattas! :)

ADDE 2015-07-27 00:48

Citat:

Ursprungligen postat av marmar (Inlägg 296689)
Så jag behöver köpa European Loco & Asset Pack / US Loco & Asset pack för att få banan att funka? Låter konstigt, borde inte då alla "tredje part" objekt jag laddat ner inte funka?:confused:

Det handlar mest om fordon som gjordes för länge sedan, men även rutter av flera slag har assets från dessa paket. Tottes rutter använder sig av assets från denna paket.
Vad jag ser på bilderna så funkar ju rutten, men du saknar ju uppenbarligen en del assets, så jag misstänker att det är just dessa paket som du saknar.

marmar 2015-07-27 14:27

Citat:

Ursprungligen postat av ADDE (Inlägg 296712)
Det handlar mest om fordon som gjordes för länge sedan, men även rutter av flera slag har assets från dessa paket. Tottes rutter använder sig av assets från denna paket.
Vad jag ser på bilderna så funkar ju rutten, men du saknar ju uppenbarligen en del assets, så jag misstänker att det är just dessa paket som du saknar.

Då förstår jag! Trodde han inte använde någon payware rutt, men det låter troligt då banan saknar en del assets & texturer som troligen kommer från dessa två paket.:tumupp:

vadokunvot 2015-08-16 12:45

Hej Totte, har du byggt nått mer på banan sen förra uppdateringen, nyfiken på hur det går?

Totte 2015-08-16 13:01

Citat:

Ursprungligen postat av vadokunvot (Inlägg 297018)
Hej Totte, har du byggt nått mer på banan sen förra uppdateringen, nyfiken på hur det går?

Tack för du frågade.:)
Jag håller på med Bergensbanen lite då och då. Försöker få färdig Stanghelle. Efter det börjar jag med Thn.
Det har varit mycket händelser i sommar.

Totte 2015-10-27 17:21

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Nu har jag återtagit Trollhattan och la mer spår från Håkantorp-Järpås.

kevpa 2015-10-27 18:39

Mitt spel crashar om jag går in i tåg editorn på Trollhättan. Inte på någon annan rutt. Testat om installation men det funka inte. Tips?

Totte 2015-10-27 23:48

Citat:

Ursprungligen postat av kevpa (Inlägg 298535)
Mitt spel crashar om jag går in i tåg editorn på Trollhättan. Inte på någon annan rutt. Testat om installation men det funka inte. Tips?

Får du felmeddelande? I så fall vad står det?

vadokunvot 2015-10-28 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 298533)
Hej!
Nu har jag återtagit Trollhattan och la mer spår från Håkantorp-Järpås.

Det var roligt att höra Totte, ser med förtjusning fram emot att få se lite nytt här ifrån.

kevpa 2015-10-28 09:39

Hej, spelet fryser och efter ett tag stängs det bara ner. Detta hände i samband med en ominstallation. Har innan kunna använda rutten. Kanske skulle filma och lägga upp på youtube så du kan se

kevpa 2015-10-28 11:00

har nu fixat en bild. mer info i bilden http://screenshot.sh/m8TZQtckbV3uf <--- klicka på länken så kommer bilden fram

Totte 2015-11-05 13:35

1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Var bygger jag nånstans? Ni som har kört Thn_2 med MSTS känner till området.;)

Totte 2015-11-05 13:39

Citat:

Ursprungligen postat av kevpa (Inlägg 298547)
har nu fixat en bild. mer info i bilden http://screenshot.sh/m8TZQtckbV3uf <--- klicka på länken så kommer bilden fram

Hej!
Den borde fungera. Har du kollat med RW Tools? Den kan hjälpa dig att hitta saknade Assets.

Mazz 2015-11-05 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 298685)
Hej!
Var bygger jag nånstans? Ni som har kört Thn_2 med MSTS känner till området.;)

Mellerud?
.......

Totte 2015-11-05 15:49

Citat:

Ursprungligen postat av Mazz (Inlägg 298687)
Mellerud?
.......

Aha, du känner till Mellerud! Så du körde MSTS Thn_2 då. Grattis!
Vändskivan väntar jag.;)

Mazz 2015-11-05 15:58

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 298688)
Aha, du känner till Mellerud! Så du körde MSTS Thn_2 då. Grattis!
Vändskivan väntar jag.;)

Härligt... :)

det va länge sedan jag körde OR/MSTS, men drog mig till minnes att du visat bilder från Öxnered och då norrut när hittar vi en station som liknar detta... Fantastiskt vad man kan hitta på nätet nuförtiden... :p

Jo, jag noterar... känner trycket, hihi... Ligger överst i kön, förutom lutningstavlorna då...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:36.