Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Officielt: PROJEKT GÖTEBORG! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25165)

Totte 2011-01-08 14:02

Hej!
Va bra byggt du har gjort!
Vilken stor solnedgång Trainz har! Väl stort tycker jag.

GBGtram 2011-01-08 14:20

Citat:

Ursprungligen postat av Totte (Inlägg 227119)
Hej!
Va bra byggt du har gjort!
Vilken stor solnedgång Trainz har! Väl stort tycker jag.

Tack men när man sitter i en hytt ( jag satt i linje:10) då å zommade in de blir allt " ljus" större även ljussignalerna...

Andreas 2011-01-08 14:56

Har lite funderingar efter ha kört testbanan.

* Stolparna heter jo Trampole om jag minns rätt, men vad heter strömmen?
Man kan inte hitta det i objekt eller bland spåren eller något sånt.

* Spår saknas på några ställen, bara vita streck. Men i och med ni har lagt ut spåren så måste dem finnas där, men man kan inte hitta dem bland DLS.

* Bussar kunde man även köra, men jag kunde inte hitta var dessa fanns.

* Tågen kom tydligen med i Driver, men det finns inga utplacerade. Eller är det så att dem inte fungerar till 2010?

Det var något annat jag tänkte på som jag inte kommer ihåg.
Längtar tills hela banan är klar.

GBGtram 2011-01-09 12:21

Citat:

Ursprungligen postat av Andreas (Inlägg 227129)
Har lite funderingar efter ha kört testbanan.

* Stolparna heter jo Trampole om jag minns rätt, men vad heter strömmen?
Man kan inte hitta det i objekt eller bland spåren eller något sånt.

* Spår saknas på några ställen, bara vita streck. Men i och med ni har lagt ut spåren så måste dem finnas där, men man kan inte hitta dem bland DLS.

* Bussar kunde man även köra, men jag kunde inte hitta var dessa fanns.

* Tågen kom tydligen med i Driver, men det finns inga utplacerade. Eller är det så att dem inte fungerar till 2010?

Det var något annat jag tänkte på som jag inte kommer ihåg.
Längtar tills hela banan är klar.

JA de gör vi alla, längtar tills den är helt klar men de är så att du saknar en väldigt massa föremål som finns i 5 stora mappar som vi kommer att länka till snart du kommer du att få upp ögonen å tänka oj jag sakna ju väldigt många föremål. Bussen heter Solaris och kommer snart som en separat fil ( dock e inte bussen omålad till västtrafiksfärger) spårvagnarna ligger redan upp men du får dubbelkolla så du tagit hem alla filer, dock kommer allt att samlas i en forumstråd så snart rutten kommer ut igen. :)

GBGtram 2011-01-14 20:27

Nu gör jag en sista tur på alla linjer för att upptäcka fel mm. som ska rättas till.
vi har även löst de flesta problem som gör att de blir trafikstockning med vagnarna med hjälp av en sk. TLI- senssion (då kör man inte utan bara övervakar trafiken).

Den 22 ( lördag) jan. kommer vi att lägga upp uppdateringen på hemsidan ( direktlänk till Mediafire då).
De som kommer då är:

*PT GBG rutt + ny senssion
*5 Mappar med alla föremål (objekt)
*Länk till en led-buss, Solaris + filer till bussen ( dock ej omålad än)
* Fil för den nya vagnen " M25"an inkl. tillbehör.
* Nya vagnen som innehåller nya M31as hytt ( bild på hytten kommer)
:grin:
OBS! De har vart många missuppfattningar om PT GBG men from. 13 dec. 2010 PT GBG blev en free-ware. :tumme_upp:

Jonmpa 2011-01-15 10:14

Omg, detta låter ju helt fantastiskt att ni har löst det där med trafikstockningarna, helt otroligt, detta ser vi verkligen verkligen fram emot, ni är ju helt i en klass för sig. mvh Johnny

GBGtram 2011-01-19 19:43

Några frågor

Härlig inställning du har Jompa :tumme_upp: Jag vet inte men de verkar som jag ( GBGtram förknippas med GBG ganska mkt, aja de e la solklart har man byggt av staden så hehe så de tycker jag bara e kul.
Pga det så fick jag en del frågor en av frågorna va ganska roliga...

I Göteborgs Energis reklamfilm om GBG finns här:

http://www.youtube.com/user/Swedtram.../0/HnOkpdm9TSY

-Så undrar några vilken vagnhall de är? Svar: Det är Majornas vagnhall.
- En person missar spårvagnen men spåret tar börjar ju precis där? Svar: de är ett gammalt stickspår som GS valde att ha kvar och ligger precis utanför Vagnhallen Majorna.

Nu lite PT GBG: Bilder kommer snart , just nu spelas en ganska rejlält försenad film in där man får se hur man kör vagnarna filmer vagnarna och själva staden:grin:
Bilder tippar jag på att jag kommer att lägga upp snart med.

GBGtram 2011-01-21 23:04

Detta händer imon lördag!

Imon ( lördag) så hände de mkt, vi klipper ihop en film om PT GBG
Uppdateringen släpps som lovat med nya file, vi jobbar just nu för att fixa mindre antal filer/ mappar en vi har tänkt oss en fil per vagn ( och buss)

Så imon eftermiddag/ kväll bör allt vara klart. vi länkar både till videon och rutten å alla filer och som efterlängtat: Föremålen. :grin:

GBGtram 2011-01-22 17:31

UPPDATEn kommer ikväll

Text av GBGtram:Hej! Under dagen har jag fått många frågor om när den släpps.
Vi jobbar hårt ( Markus & Gampa) på att fixa till mappar, filer mm osv..

Text av trainz2007:
Ni som även har laddat ner Free 1, och lämnat epost uppgifter få även påminnelsen via mejl!

Så här blev resultaten från förra månaden:
1:Sverige
2: Finland
3: Danmark
4.Kina
5: Norge
6: Tyskland
7: USA (3st pers.)
m.fl.

Ganska kul att PT GBG är så känt :)

Text av GBGtram: Bilder kommer om nån timma upp här med. :D

Rasmus96 2011-01-22 17:42

Får man väll vänta ett litet tag till på att den släpps :)

GBGtram 2011-01-22 21:11

Projekt Göteborg - Freeware uppdatering

http://projektgoteborg.net.ms/

Freeware 2 (uppdateringen för första freewaren) har släpps!!
Finns att ladda ner via startsidan :)

Nedladdningen kommer att vara uppe till slutet av Mars!
Detta är pågrund av en synpunkt utav en person som ville att det skulle vara uppe längre eller för alltid.

I framtiden kommer alla länkarna att vara uppe tillsammans på hemsidan.

FÖRERMÅLEN+ VAGNAR+BUSS KOMMER LITE SENARE

//Projekt Göteborg
Gampanat Tomas Hedblom & Markus Wallgren

GBGtram 2011-01-24 21:02

En uppdaterning på tråden : PT GBG: Göteborgs Stad+ Tillbehör kommer de under den närmste veckan att dyka upp en hel del saker, just nu har den sk. M25an kommit upp med delar och den " göteborgsiserade hytten (GS M28)

nejmeg 2011-01-25 19:14

Jag vill inte vara långrandig, och har inte följt tråden i detalj men eftersom banan säljs antar jag att det är egentillverkade objekt eller får de som gjort objekten också betalt? Bara lite nyfiken.

GBGtram 2011-01-25 19:40

Citat:

Ursprungligen postat av nejmeg (Inlägg 228359)
Jag vill inte vara långrandig, och har inte följt tråden i detalj men eftersom banan säljs antar jag att det är egentillverkade objekt eller får de som gjort objekten också betalt? Bara lite nyfiken.

Okaj, du är inte den 1:a som ställer denna frågan men så här är de, PT GBG har alltid varit en Free-ware men den släpptes först på CD- rom, då betala men endast kostanden för porto+ skivan, för själva rutten betala man inget.

Men i Höstas släpptes PT GBG på internet för 1:a gången, sen kom den tillbax i december och nu är den tillbax i igen , i sin snyggaste form, uppdateringen :grin: .

Nu kommer dock länkarna att vara uppe hela tiden. Pga ösnkemål av användarna och populariteten :grin: .

rac_hammer 2011-01-26 12:34

Vill ni använda några av mina bussar?

GBGtram 2011-01-26 17:23

Citat:

Ursprungligen postat av rac_hammer (Inlägg 228404)
Vill ni använda några av mina bussar?

visst dom är ju Västtrafik ommålande så varför inte, tror att vi redan använder dom.. :visslar::Fnissa: .. om du har PT GBG gå upp till Redbergsplatsen, där kan de stå en linje: 60 masthugget om de va du so målat om dom.. hehe

GBGtram 2011-01-30 17:34

Vad händer nu?

Ja nu har den senaste versionen av PT GBG V.1 släppts.
Om du missat de, laddar du ner den ( gratis så klart) på www.projektgoteborg.weebly.com

Men vad händer nu? PT GBG står ju inte stilla vi vill jämt hitta ny saker som för att förättra rutten, de senaste nu är Destinations skyltar vid spårvagnshållplatser. Just nu är de bara i Brunnsparken vi jobbar på de systemet, där SRF Dest. skylt som kom ut nyligen , den är ju egentligen till för tåg men vi prövar ändå. Skylten anger vilken vagn ( låggolv eller ej), linje, destination & vilken tid den kommer. Just nu fungerar de för 1½ timme.. då den klarar av max. 99 avgångar bara.:vetej: På en timma i PT GBG rutten kommer ca: 55 vagnar..

Känner du till andra eller likande dest. skyltar som an kan ändra? Då är tips välkommna :):oskyldig:

Vi kommer att visa mera bilder på uppdateringarna nu under våren, om du har önske mål på att se en bild på nåt område i uppdateringen så fixar vi det :grin:
Vi kan även avslöja ett en kort film om PT GBG på ca 10min kommer snart.. :tumme_upp:

GBGtram 2011-02-01 00:56

6 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar vi exprimentera som du läste i förra inlägget så har vi nu prövat för nästan 2 timmar och vagnarna håller tidtabellen enligt dest. skylten:grin:
Här är lite bilder, vardera bild ser du skylten + vagnen , fel med bilderna är att den 3:dje dest. skylten som står ensam har flyttats så som står som en 3 kantig stjärna ( sett ovanifrån), vi ska dock jobba så skylten fungerar i 3-4 timmar vilket är ett tidskrävande arbete.. men PT GBG ska ju utvecklas och bli bättre & roligare..:grin:

Bilderna är tagna i Brunnsparken...

Andreas 2011-02-06 21:41

Admin kan ta bort detta inlägg!

GBGtram 2011-02-07 22:45

Utveckling på går

Oj, Nu är de, det 500:onde inlägget :grin::rolleyes:

PT GBG är inte så ung längre, till höst fyller PT GBG 2 år :applad: och de e dax att utvecklas lite....

Vi jobbar som sagt på dest. skyltarna nu som går upp till 2timmar just nu och vi håller på att jobba/ utveckla ett " KomiTid-system ( som Göteborgs spårvägar använder sig av på riktigt) för spårvagnarna i GBG, där du kör enligt en tidtabell, som anger hållplats och vilken tid du ska va där och vilket tid på nästa.. detta är under utveckling men de finns ett likande system för en rutt där man kör ett slags diesel tåg som är en standard rutt i TR06,09, nåt i den stilen tänkte vi oss fast mer för spårvagnarna.:grin:

pizzakungen 2011-02-16 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av GBGtram (Inlägg 228666)
Ja nu har den senaste versionen av PT GBG V.1 släppts.
Om du missat de, laddar du ner den ( gratis så klart) på www.projektgoteborg.weebly.com

Men vad händer nu? PT GBG står ju inte stilla vi vill jämt hitta ny saker som för att förättra rutten, de senaste nu är Destinations skyltar vid spårvagnshållplatser. Just nu är de bara i Brunnsparken vi jobbar på de systemet, där SRF Dest. skylt som kom ut nyligen , den är ju egentligen till för tåg men vi prövar ändå. Skylten anger vilken vagn ( låggolv eller ej), linje, destination & vilken tid den kommer. Just nu fungerar de för 1½ timme.. då den klarar av max. 99 avgångar bara.:vetej: På en timma i PT GBG rutten kommer ca: 55 vagnar..

Känner du till andra eller likande dest. skyltar som an kan ändra? Då är tips välkommna :):oskyldig:

Vi kommer att visa mera bilder på uppdateringarna nu under våren, om du har önske mål på att se en bild på nåt område i uppdateringen så fixar vi det :grin:
Vi kan även avslöja ett en kort film om PT GBG på ca 10min kommer snart.. :tumme_upp:

Hej Markus eran destinations skyltar det e ju bra men kan inte det stå västrafik me eller deras logga det kunde vart bra å typ hur många minuter den kommer kanske 10 min osv MVH Pizzakungen

josu 2011-02-17 20:10

Vilket system sa ni att ni körde med och vart kan man ladda hem det?
Tacksam om ni svarar!
:drool::tumme_upp::applad::ber:Gillar er!
P.s. fyller år i dag!:grin:

GBGtram 2011-02-17 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av pizzakungen (Inlägg 230043)
Hej Markus eran destinations skyltar det e ju bra men kan inte det stå västrafik me eller deras logga det kunde vart bra å typ hur många minuter den kommer kanske 10 min osv MVH Pizzakungen

Hej!
De är vår högsta dröm " nästan" men iså fall få vi göra en sådan skylt från 0 , alltså " gmaxa" en sedan scripta mm, visst Gampa e grym på de men just sådana script är mer avancerade och för mycket jobb nästan , efter som de inte finns någon likande vi kan "låna", Tyskarna e ju näst bäst när de gäller sånt men dom skyltarna e på tyska och va har försökt att ändra de utan resultat.. men vi jobbar vidare på det, dock bra ide med västtrafik loggan , har du fler ideer får du och ni andra gärna tipsa oss om hur vi kan förbättra rutten! :tumme_upp:

GBGtram 2011-02-17 23:48

:)

Citat:

Ursprungligen postat av josu (Inlägg 230113)
Vilket system sa ni att ni körde med och vart kan man ladda hem det?
Tacksam om ni svarar!
:drool::tumme_upp::applad::ber:Gillar er!
P.s. fyller år i dag!:grin:

Hej! då får vi säga Grattis till dig!:applad: Vi håller på att utveckla ett KomItid system som de kallas, de används på riktigt av Göteborgs Spårvägar som kör vagnarna.
Vårt är dock inte lika dant utan bygger mera på att vagnarna får en egen tidtabell som dom måste hålla, sen ändras skyltarna i Brunnsparken enligt den tid vagnen kommer, den säger till ca 10min i förväg innan vagnen kommer ( gäller de de går glest med trafik & dest. tavlan inte blir full med linjer). :kora:

Projekt Göteborgs rutten kan du ladda ner här( den senaste versionen: V:1.2)
Denna länken går till en mapp Rutten + Sessionen går under namnet NY i början, resten av sakerna e bra om du också laddar ner ( gratis så klart) så allt i Göteborg fungerar perfekt! :grin:

http://www.mediafire.com/?mdxhyd1q2z5n0

josu 2011-02-18 07:28

Gud vad ni är BÄST!!!

MÅSTE ladda hem ert projekt snarast...:drool:
Förresten, följer alla objekt med?
Måste man ha TRS09 eller går det med TRS06?

Men åter igen, jag totalt ÄLSKAR ert projekt.

SENARE: Hehe! Gick in på eran hemsida och där stog att man måste ha TRS09:grin:

josu 2011-02-18 08:05

Ojojojojoj...

Det var VÄLDIGT mycke och ladda hem :Fnissa:

GBGtram 2011-02-18 10:09

Citat:

Ursprungligen postat av josu (Inlägg 230150)
Det var VÄLDIGT mycke och ladda hem :Fnissa:

Hej!

Haha jo då de e ganska mkt, men är verkligen alla föremål, de är totalt 26filer med rutten+sessionen men då kan du även tänka att de är 1800olika saker med :Fnissa:

josu 2011-02-18 14:46

Hehehe...

Kan man säga! Lät datorn stå på i dag och jag jobbade på med att börja ladda hem :rolleyes: men tiden blev för knapp för att jag skulle hinna till skolan!!!
Men jag :drool::tumme_upp::ber::grin::applad: er VÄLDIGT mycket!!!

GBGtram 2011-02-27 18:42

Josu: Haha ja de e verkligen mkt men då får man allt färdigt, slipper man hålla på att leta runt i DLS & på hemsidor.. //

PT GBG är ju egentligen klar men vi kommer med uppdateringar och förbättringar hela tiden som nu kom i Tiden systemet ( dest. tavlorna) och nu planerar vi på att låta ytan växa ( alltså flera Baseboards) genom att bygga lite buss linjer uppåt på Hisingen mot Torslanda samt färjeläget vid lilla varholmen och sedan kanske blir de Öckerö med :Fnissa:

josu 2011-02-28 14:40

Hehe, det låte bra:tumme_upp:

josu 2011-03-09 17:46

Dynamiska plattformsskyltar

Jag undrar bara om Kom-i-tid-systemet är baserat på de "Dynamiska Plattformsskyltarna"? För då funkar dom nog inte...

GBGtram 2011-03-09 20:38

Citat:

Ursprungligen postat av josu (Inlägg 232077)
Jag undrar bara om Kom-i-tid-systemet är baserat på de "Dynamiska Plattformsskyltarna"? För då funkar dom nog inte...

Jo jag vet komitid systemet fungerar , men bara för 1½ timme sen:visslar:, blir skyltarna svarta men håller på att försöker få in 3timmar som max, sen får jag hoppas att vi längre fram hittar nåt som U-bahn rutten har som känner av vilken linje mm som kommer, de går av sig själv, här få vi lägga till dest. av sig själv.. men allt kan hända i framtiden.. :grin:

josu 2011-03-10 15:46

Så här menade jag

Ja, men jag menade att de Dynamiska plattformsskyltarna som är gjorda av Delling för dom funkade inte på min dator (förmodligen för att jag INTE kan uppdatera patchen från typ 38XXXX och uppåt...

GBGtram 2011-03-10 21:18

Svar & lite mer kul

Citat:

Ursprungligen postat av josu (Inlägg 232149)
Ja, men jag menade att de Dynamiska plattformsskyltarna som är gjorda av Delling för dom funkade inte på min dator (förmodligen för att jag INTE kan uppdatera patchen från typ 38XXXX och uppåt...

Hej igen,Hmm jo de va dom jag menade( dyn. platformsskyltarna) , " skriver jag in tiderna som vagnarna följer" men bara för nån timme. Va synd att dom itne fungera för dig, , har ingen aning om varför du inte kan patcha ditt trainz men i man kan "leka" sig fram & exprimentera, de är nog inte omöjligt för dig men du ska uppdatera från de numret du har till ett steg högre, kan hända att du kan behöva 2-3 olika patcher för att få den senaste.. :ide:

Lite annat , nu kommer snart en session där man ska få känna på att köra enligt tidtabell, just nu har jag skapat en för linje:10 tur & retur, DVS du kör den vagnen å försöker hålla tiden, i B-parken uppstår de lätt förseningar, även om de bara e ett spel blir man småstressad ändå, när man blir sen, precis som på riktigt.. .. hahaha :grin::visslar:..

josu 2011-03-11 07:24

1 bifogad(e) fil(er)
Vet inte om jag kan köra PTGBG för det ser bara ut så här när jag skall uppdatera patchen... :mad:

josu 2011-03-11 07:45

Jag har nu installerat PTGBG

1 bifogad(e) fil(er)
Hej GBGtram nu har jag installerat den sista delen av själva banan så nu ska jag testa :grin:

Rapporterar senare...

Senare (07:43):
Funkar inte!

GBGtram 2011-03-11 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av josu (Inlägg 232187)
Hej GBGtram nu har jag installerat den sista delen av själva banan så nu ska jag testa :grin:

Rapporterar senare...

Senare (07:43):
Funkar inte!

Shit vad tråkigt att de inte fungerar, men de e som sagt , som du själv vet, så behöver du senaste patchen för PT GBG :P

GBGtram 2011-03-12 10:00

Lite nyheter:

3 bifogad(e) fil(er)
PT GBG uppdateras, lite mera än oväntat , Göta älvbron har fått ett helt ny renoverat brofäste vid centrum ( Mot lilla bommen), sen har Chalmers tunneln byggts om helt & sen har även de uppdaterats med detaljer och en väldigt känd korvkiosk på Mariaplan, hade bjornl fixat, ( tack:tumme_upp: )
( bilderna är tagna med Iphone ( asså ingen screenshot, pga 2 olika datorer)

josu 2011-03-12 17:43

Suck...

Suck, suck, suck...
Har nu också testat U-Bahn men det funkar inte (det fattas ett driver command) och jag drägglar ihjäl på PTGBG :drool:

GBGtram 2011-03-16 22:54

Hmm ja livet är hårt och orättvist tyvärr men men.

Snart är de dax för en uppdatering igen där linje:7 har börjat rulla med, även så har vi finslipat områden så som hela Mölndal, samt Tynnered & tunnlarna, Götaälvbron mm :tumme_upp: uppdateringarna kommer under denna eller nästa vecka.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.