Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   C20 Till TRS 2006!? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=11076)

UP6936 2007-02-01 14:20

Tyfonljudet är tydligen ett återkommande problem.

I dagsläget finns tyvärr ingen ljudinspelning av C20s tyfon utan det är en förhoppningsvis snarlik tyfon från DLS som används i modellen. När SVoyager kommer till Sverige nästa gång hoppas jag kunna ordna så att vi kan göra bättre ljudinspelningar av bl.a. tyfonen (man får vara lite försiktig, ljudnivån ligger på 140 dBa, tillräckligt för att ge tinnitus eller värre på nära avstånd).

Om någon hittar ett ännu bättre ljud på DLS så är det bara att tipsa om det.

//Lars S

Sparkfot 2007-02-01 18:25

Citat:

Ursprungligen postat av UP6936

I dagsläget finns tyvärr ingen ljudinspelning av C20s tyfon utan det är en förhoppningsvis snarlik tyfon från DLS som används i modellen. När SVoyager kommer till Sverige nästa gång hoppas jag kunna ordna så att vi kan göra bättre ljudinspelningar av bl.a. tyfonen (man får vara lite försiktig, ljudnivån ligger på 140 dBa, tillräckligt för att ge tinnitus eller värre på nära avstånd).

//Lars S

Hörselkåpor är en bra uppfinning i värsta fall.:)

Izak 2007-02-01 19:36

Citat:

//Lars S

Det kan jag kanske hjälpa till med eftersom jag redan har tinnitus sedan tidigare:rolleyes: .

//Izak

SVoyager 2007-02-01 21:26

Citat:

//Lars S

Tyfonljudet är inte en så stort problem. Man måste veta hur att använda CMP och söka för "missing dependencies", om man kan inte göra det ska man ha problem inte bara med c20:n men också med många andra saker. TRS är inte alltid lätt att använda och det är bara normall att människor har problem att förstår hur det fungerar. Problemet händer för det mesta med tyfonljudet för det är en vicktig del av c20 att man måste ladda ner. Jag också använder p-dehnert's "change destination sign, driver command" men för det är inte ett krav för att kunna använda C20:n, man aldrig frågar om det (men jag bara undrar hur många som har nedladatt den)

Jonmpa 2007-02-01 23:35

Jag har laddat ner tyfonljudet för ett tag sedan. Mvh Johnny Nilsson

Arre 2007-02-02 18:22

Jag måste bara lägga in ett inlägg om C20.

Jag körde Cab mode och har inte gjort det sen C20 kom och vilken skillnad, jag blev imponerad av allt, vindrutetorkarna som gick i olika hastigheter, hyttljuset, dörröppningarna och stängningarna...ja allt!

Jag måste säga:

Suveränt arbete SVoyager!

UP6936 2007-02-03 18:17

Citat:

Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Jag måste bara lägga in ett inlägg om C20.

Jag körde Cab mode och har inte gjort det sen C20 kom och vilken skillnad, jag blev imponerad av allt, vindrutetorkarna som gick i olika hastigheter, hyttljuset, dörröppningarna och stängningarna...ja allt!

Jag måste säga:

Suveränt arbete SVoyager!

Jo, men den här modellen ska ha ALLT, det är målsättningen.......

//Lars S

Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot
Hörselkåpor är en bra uppfinning i värsta fall.:)

Va sa du, det piper så hemskt i mina öron.... ;-)

odd 2007-02-05 16:29

Hjelp
Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvorfor jeg må gå inn i Content Manager hver gang jeg har kjørt C20 og ta open for edit på C20 Engine og Commit. Jeg får heller ikke dørene til og opne eller lukke seg automatisk når jeg kjører med Drive to.

svenolov 2007-02-05 21:31

Citat:

Ursprungligen postat av odd
Hjelp
Jeg lurer på om det er noen som kan fortelle meg hvorfor jeg må gå inn i Content Manager hver gang jeg har kjørt C20 og ta open for edit på C20 Engine og Commit. Jeg får heller ikke dørene til og opne eller lukke seg automatisk når jeg kjører med Drive to.

På din första fråga tror jag inte att det har med C20 att göra. Det du beskriver har hänt mig också, med och utan inblandning av C20.

På din andra fråga, så är det likadant för mig, och jag tror att det är fler än vi som har det problemet. Men jag är övertygad om, att det kommer att lösa sig i framtiden. SVoyager känner till detta och menar att C20 skall köras i CAB mode, för vilken den är gjord för. Och jag kan bara hålla med honom.

EDIT: Om du vill ha kontroll på dörrarna för nuvarande version av C20 med autopilot, så kan du prova min dörrkontroll.
Finns att ladda hem här: http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=14919

odd 2007-02-06 01:48

Takk skal du ha svenolov for svaret. Da vet jeg det. Jeg har prøvd din dørkontroll og den er meget bra. Det rare med C20 er at hvist du har flere togsett ute og kjører samtidig med Drive to så er den kun den første som virker med dørene de andre opner eller lukker ikke dørene. Jeg bruker Stockholm subway system som jeg lastet ned fra DLS og der har jeg 12 c20 tågsett som går samtidig i en session, men atter en gang tusen takk for svaret.

MVH

Oddvar

Jonmpa 2007-02-06 13:23

HEJ! Jo det är så här att jag i omedvetenhet alltså inte med flit har lurat SVoyager på grund av ovetenskap av en teknisk detalj.

I mina vagnhallar hade jag inte mindre, kanske mer än 100 tågsätt i runda slängar och det är mer än banan pallar för, därav att dörrarna krånglade på tågen som fanns vid ändstationerna.

För när jag tog bort alla tågsätt i vagnhallarna, vad hände då? Jo då började allting fungera perfekt, fast fortfarande med en hög felmeddelanden, men vad fasen, nu går dörrarna och tågen perfekt, när jag bara har två tågsätt utsatta sammanlagt med 6 vagnar i varje

Dessutom är det flyt i rörelserna i hytterna, inget mera hack och ryck så det var alltså mitt eget fel att det blev som det blev, så jag kan bara be tusen gånger om ursäkt för att jag inte visste bättre än jag gjorde.

Jag trodde det kunde vara som i verkligheten att man kunde sätta ut ett ex. hundratal C20 tågsätt och använda vid behov, men jag hade fel.

SÅ ROLIGT SKULLE MAN INTE FÅ HA DET, ATTAN OCKSÅ!!!

JAJA HUVUDSAKEN FÖR MIG NU ÄR IALLAFALL ATT DE TVÅ TÅGSÄTTEN I NORSBORG OCH I FRUÄNGEN FUNGERAR PERFEKT.

MVH JOHNNY NILSSON

PS En sak i denna härvan var iallafall att jag till slut kunde börja köra C20 version 8 på min rutt igen, härligt!!! DS

Sparkfot 2007-02-08 15:29

Svoyager: Nu även jag provkört senaste versionen och allting är verkligen så snyggt, synd att det riktiga C20 ljudet faller bort ibland men annars super snygg modell.:)

UP6936 2007-02-09 18:49

Citat:

Svoyager: Nu även jag provkört senaste versionen och allting är verkligen så snyggt, synd att det riktiga C20 ljudet faller bort ibland men annars super snygg modell.:)

Ljudet är bara ett första utkast och försök till "riktigt" ljud. När man kört en stund verkar ljudet hacka lite mindre, kanske beroende på att man då har det laddat i RAM-minnet och slipper ladda det från disken eller pagingfilen, men det finns ännu inget kontinuerligt ljud att övergå till i olika hastigheter.

En bra början är det i alla fall.

SVoyager kommer f.ö. till Sverige igen från slutet av april till slutet av juni. Vi får se vad vi kan åstadkomma medan han är här. Planering pågår.

//Lars S

Daniel 2007-02-09 18:56

Citat:

SVoyager kommer f.ö. till Sverige igen från slutet av april till slutet av juni. Vi får se vad vi kan åstadkomma medan han är här. Planering pågår.
Najs! :)...

Sparkfot 2007-02-09 20:27

Citat:

Ljudet är bara ett första utkast och försök till "riktigt" ljud. När man kört en stund verkar ljudet hacka lite mindre, kanske beroende på att man då har det laddat i RAM-minnet och slipper ladda det från disken eller pagingfilen, men det finns ännu inget kontinuerligt ljud att övergå till i olika hastigheter.

En bra början är det i alla fall.

//Lars S

Det är en grymmt bra början, Går det inte måntro att få in "det nya ljudet när dörrarna stängs" Du vet vad jag menar Lars, det skränande typ.?

SVoyager 2007-02-10 09:54

några nyheter.

Jag fortfarande arbetar på att fixa buggar och har fixat mycket. Finns några saker kvar men dem största buggar är fixat.

-ingen skript fel när man placerar tåget vid en station.
-tåget ska rulla igen när man stannar vid en station när man bara öppnar hyttens dörr (och sen stängar den). Förut var tåget "stalled" ;).
-tåget ska bromsa i början av sessionen även om man har inte klickat det. förut var bara det "aktiv" tåget, det som är "selected".
-ingen skript fel när tåget rullar i en portal och vid några olika typ av vagnhallar/depåer och många andra saker.
-tågets acceleration ljud ska spelas även om man är inte på hytten. Då ska man höra alla tåg även dem som rullar automatisk med AI.
-DCC är mer realistisk. Tåget ska inte göra 0-100kph i 1 sekund, samma på bromsning.
-2 nya syn i hytten, dem visar dem 4 knappar panel vid hyttens dörr. En syn på varje sida. Mer realistisk.
-skapat standard "icons" när man visar c20 i railyard och i sessionen vid förarens bild.
-fixat en problem med AI som accelera långsam.

Saker kvar att göra.
-Svensk bokstaver gör konstiga saker på passagerare skyltarna (dem gör "@" och liknande saker istället för det rätt bokstav) inte en stort prioritet men ska försöker att fixa
-tågs luftsystem ljud som behöver att vara hört i hela tåget, inte bara hytten
-mer om ni hittar mer!

Jag också arbetar med svenolov för att kunna göra c20 compatibel med sin MSL Station Manager

och en annan nyhet. Som lars har sa, jag ska snart vara i området om 2 månader!! En resa till stockholm tack! hehe. spännande! :D :D

Robert 2007-02-10 12:25

Bromsljud?

När det gäller bromsljudet så tror jag att det räcker att spela in c:a en sekund av bromsningen, det låter i princip likadant under hela bromsningen. Kanske något bromsgnissel också= 2 ljudfiler. Om du vill så kan jag gå ut och spela in det imorgon. Kanske dörrbroms och kompressor och sånt, fast det kanske inte är det viktigaste just nu?
Tåg-robban.

UP6936 2007-02-10 15:23

Citat:

Det är en grymmt bra början, Går det inte måntro att få in "det nya ljudet när dörrarna stängs" Du vet vad jag menar Lars, det skränande typ.?

Kompletterande ljuinspelningar är väl något av det vi ska försöka göra under SVoyagers nästa Sverigebesök.

Men givetvis kan vem som helst som har en ljudinspelning av god/hög kvalitet sända den till honom när som helst.

//Lars S

SVoyager 2007-02-10 21:15

ja, som lars sa, det kan vara bra att ha ljudet men jag inte har mycket tid att göra det broms ljud och skripten så att vänta tills jag är i sverige ska vara bra.

SV

Affe 2007-02-11 12:42

Men låter det ngt skärskild när man nödbromsar!?

Sparkfot 2007-02-11 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av Affe
Men låter det ngt skärskild när man nödbromsar!?

Nej det blir bara en tvärbroms/hårdfullbromsning.

SVoyager 2007-02-13 01:13

har hittat en mycket vicktig bug.

när man använder mer än ett tåg på layouten ska hytten göra konstiga saker. (hytten lyssnar på några medellande av varje delar av tåget (dörrarnas position är ett exempel) men om man använder många tåg och har clickat på det a/b delar på varje tåg ska hytten lyssna på alla dessa tåg även om tåget som du kör just nu är inte ett av dem. Så när ett tåg öppna sina dörrarna det ska visar på hytten som du använder just nu, även om du har inte öppnat dörrarna på din del)

buggen är fixat.

SV

UP6936 2007-02-13 19:56

Planeringarbetet för SVoyagers nästa besök i Sverige är nu i full gång. Så gott som klart är hittills:
- en demo för Tågias folk med David närvarande
- en fotosessoin med C20F 2000 i Högdalendepån

Desutom pågår planering för hur en del kompletterande ljudupptagningar ska kunna göras under kontrollerade förhållanden. Det är lite knepigare men jag hoppas att det ska gå att lösa. Nästan alla nödvändiga kontakter är tagna. Det är bara att hålla tummarna.

//Lars S

SVoyager 2007-02-16 09:46

Jag håller tummarna :tumupp: :tumupp: !!! Tack igen, c20 skulle ha aldrig varit så bra utan er hjälp. Det är så fantastisk att ni gör så mycket för det där projekt, jag kan inte beskriva hur tacksam jag är till ni!!

Tack!!

SVoyager 2007-02-16 09:55

nyhet till c20 v09.

Jag är nästan klart med det. Har arbetat med svenolov för att c20:n ska fungera med sin MSL Station manager. Arbetet är gjort och det fungerar!

Har också fixat några mer saker bl.annat. Svensk bokstaver till passagerare skyltarna. (specielt när dem visar det "scrolling" stations namn). Destinations kod ska också spara även om man går till en annan ända. Så ingen behövs att alltid sätta in koden varje gång. (sparkfot. ;) :D )

Nästan klart!

SV

Affe 2007-02-16 12:49

Mycket bra jobb svoyager...
Är du inte trött av allt det här arbetet!!!

ossart 2007-02-16 20:40

hjälp med C20!

Jag skulle behöva lite hjälp med att någon kunde lägga upp den filen som jag saknar för jag inte inte köra eller se tåget heller och det ljudet till tåget som jag inte kan ladda hem ifrån DLSen det funkar inte den säger att servern är full hela tiden varje gång! Och det känns inte så himlnas kul!

UP6936 2007-02-17 17:31

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager
Jag håller tummarna :tumupp: :tumupp: !!! Tack igen, c20 skulle ha aldrig varit så bra utan er hjälp. Det är så fantastisk att ni gör så mycket för det där projekt, jag kan inte beskriva hur tacksam jag är till ni!!

Tack!!

Jag är bara glad och stolt över att jag på något sätt kan bidra till utvecklingen av den häftigaste modell som hittills utvecklats för TRS. Den sätter en ny standard, helt klart!

//Lars S

Jonmpa 2007-02-17 17:36

SVoyager du är helt amazing på det här att bygga C20 tåget, så otroligt verklighetstroget, då hoppas vi att vi snart får se din senaste version av detta underbara supertåg, tack och tack för att du gör en så fin tågmodell och hela tiden uppdaterat den. HA DET GOTT, LEV VÄL.
Mvh Johnny Nilsson

Rc1166 2007-02-17 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av ossart
Jag skulle behöva lite hjälp med att någon kunde lägga upp den filen som jag saknar för jag inte inte köra eller se tåget heller och det ljudet till tåget som jag inte kan ladda hem ifrån DLSen det funkar inte den säger att servern är full hela tiden varje gång! Och det känns inte så himlnas kul!

Vilken version av TRS har du? Är den registrerad hos Auran? Har du en FCT och är den aktiverad?

Server full är ett vanligt meddelande om man inte är behörig eller om man laddat ner mer än det som är tillåtet per dag utan FCT.

vfp420b 2007-02-17 23:42

David: Jag hoppas att några av mina ljud som jag skickade innan, går att använda iaf.., även om det var lite brus på ena, men men..:) ;)

SVoyager 2007-02-19 07:40

V0.9

Nu är det dags till v0.9!

Finns många bug fixar på den här och några mer features också. Tåget är mycket vänlig nu och ska inte göra skript fel på allt. Här är detaljer!

V0.9
-Fixat en vicktig bug med placering av tåget i närheten av en station eller några mer objekt som har trackmarks, portals, depåer osv. Förut fanns en skript fel, ingen nu.
-Fixat en vicktig bug med hytten/alla delar. Dem skickade meddelande till hytten även om användaren körde ett annat tåg (så i hytten ska man ser att dörrar öppnade även om man hade inte gjort det och mer). Fixat.
-Fixat en bug med tåget som ville inte röra igen efter användaren bara öppnade och stängde hytts dörr.
-Fixat en bug med passagerare skyltarna som ville inte visa det svensk bokstaver.
-Fixat en bug med tågets broms som var släppt i början av en session (utan det första "selected" tåg). alla tågen ska bromsa i början av en session istället för att rulla om dem fanns i en "slope".
-Fixat en problem med AI:n som körde låååångsam.
-Fixat DCC acceleration och bromsning. Ingen 0-100km/t i bara en sekund.
-Fixat en lite problem med A-B delen som hade en "polygon" med en fel texture. Man kunde ser den från ute tåget och med det kunde ser genom tåget, duh.
-Ändrat det "overspeed checks" i skripten för att inte includera AI:n. Han kan köra under det max hästighets limit. För han kör precis på max hästighets limit nu, han var alltid på broms för skripten broms tåget när den är nästan på max hästighet.
-Ändrat det motorljud skript för att den ska spela ljudet lite bättre. Inte en stort skillnad men kanske lite bättre. Om man har en låg FPS i TRS är finns det mer chans att ljudet ska inte spela så bra men med bra FPS den spelar bra när man kör från 0 till full hästighet. (om man kör från t.ex 30km/t till max är en annan sak.)
-Ändrat bromskraft. Lite kraftigare nu. Vet inte om det är det på ricktig, ska behöver lite hjälp med det.
-Nyckeln är skriptat, inte nånting så komplex men en börja, man behöver att vrider den till "till" och sen starta tåget. Det också finns funktioner när man väljer "Vänta" och "Från".
-Ny "icons" i railyard och i närheten av förarens bild. Det ser som det finns med alla andra saker. (Standard icon like what there is currently with all the other contents).
-Två nya sikte på hytten
-Med samarbete mellan jag och svenolov är tåget compatibel med sin MSL Station Manager. Jag rekommenderar att ni ska prova sina "rules" och "addons". (Thats some awesome work he did, go try it, now!!) ;)
-Nu kan man sätta in en "default" destination kod i surveyor, tack till svenolov för hjälpen! Ni kan sätta in en kod på första vagnen och en annan på sista så när man ska "turn back" ska koden redan vara väljt.
-Nu ska destinations kod spara i hytten så om man väljer en annan änd på tåget och sen går tillbacka till sista hytt ska det inte finns en behöv att välja en kod igen.
-ATO knappen "fungerar". När AI:n kör tåget ska knappen "light up" och den ska stänga av när AI:n kör inte längre.
-Hade glömt några utrop filar. Dem var på v0.8 men jag hade glömt att skriva dem på config.txt filen duh.
-Tog bort knappen som stänger dörrarna av passagerare sidan på förarebordet och höger panelen. Jag hade gjort det fel för dem är det "frige" knappen. Det knappen som låt passagerare öppna dörrarna manuelt via ett knapp på varje dörr. Jag kan inte skripta det just nu så jag tog bort funktionen. Det är bättre än att ha nånting som inte är på ricktig.

C20 v09 här!

Läsmig

Destinations lista

Om ni inte vetat, har vi en ricktig stockholm layout som byggs just nu. Tack till Compudoc ska vi ha det och han gör mycket i kort tid! Om ni vill ser vad händer på arbetet, titta här. Han behöver bilder bilder bilder, just nu arbetar han på röda linjen. Fruängen - T-Centralen så om ni har bilder av stationerna, det som finns omkring stationerna, osv skicka dem gärna till honom!!
Stockholms Tunnelbana V2

mvh!
SV

Igthorn [avregistrerad] 2007-02-19 09:18

Wooow! Snyggt jobbat sVoyager. Här ska köras :)

Jonmpa 2007-02-19 11:56

DU ÄR EN PÄRLA TACK SÅ FRUKTANSVÄRT MYCKET FÖR DINA FINA TÅGUPPDATERINGAR AV DENNA LJUVLIGA TÅGMODELL!!!

Vilka stationsutrop har tillkommit denna gång då? Mvh Johnny Nilsson

Daniel 2007-02-19 15:27

Helskotta, det gick snabbt! :) Ska ladda ner nu.

vfp420b 2007-02-19 16:42

Citat:

Ursprungligen postat av Jonmpa
DU ÄR EN PÄRLA TACK SÅ FRUKTANSVÄRT MYCKET FÖR DINA FINA TÅGUPPDATERINGAR AV DENNA LJUVLIGA TÅGMODELL!!!

Vilka stationsutrop har tillkommit denna gång då? Mvh Johnny Nilsson

Bidrog med Medborgarplatsen samt Gullmarsplan i bättre version.. Säkerligen de han syftar på!

Ska snart testa denna version, den verkar mycket lovande, så jag tackar dig David för allt jobb du lägger ner på denna modell, och önskar dig välkommen till Sverige/Stockholm när du väl kommer hit! :)

Affe 2007-02-19 16:58

WWWWWOOOOOOOOOOOOWWWWWWW

Jag har aldrig sett ett sånt fint tunnelbanetåg

Det e så fint så att jag inte kan säga hur!:eek: :eek:

Sparkfot 2007-02-20 14:56

Svoyager: Jag har haft ett problem med att tända C20's strålkastare på vissa rutter? Är detta en rutt bug eller en bug som sitter i C20:n?

SVoyager 2007-02-20 21:20

strålkastare??? förstår inte det? är det det vit "ljus" främste tåget??

Det som man kan använda med "L" på din tangentbord har jag inte arbetat på det sedan v0.1 tror jag. Det var lääänge sen. Jag har provat det och det fungerar.

Kan du förklara? under vilken situation problemet händer? Fanns det där problem på v0.8 också?

SV

Arre 2007-02-20 21:32

Citat:

Ursprungligen postat av SVoyager
strålkastare??? förstår inte det? är det det vit "ljus" främste tåget??

Det som man kan använda med "L" på din tangentbord har jag inte arbetat på det sedan v0.1 tror jag. Det var lääänge sen. Jag har provat det och det fungerar.

Kan du förklara? under vilken situation problemet händer? Fanns det där problem på v0.8 också?

SV

Jag har inte haft problemet med någon annan verision i alla fall.

Jag vet ej i den senaste eftersom jag inte hunnit ladda ner det än.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.