Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Diskussion ang fotografering! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=20426)

Mulle 2008-09-08 22:34

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Götborg
Kanske dax att lägga ut sina usla bilder här i stället? De som blev snea, suddiga, konstiga saker i vägen osv...

Jag tror oxå man ska börja med det, så dom små liven här förstår att bara för man är lokförare och har en systemkamera så tar man inte alltid perfekta bilder!
Även vi är människor som misslyckas titt som tätt!

Olaf Lindström 2008-09-08 22:37

Citat:

Ursprungligen postat av Julian
Skulle jag nu vilja vara lokförare själv så skulle jag ju kunna bli det i framtiden. Avundsjuka kan vi snacka om först när jag sitter i rullstol och vill bli lokförare.

Jag tror inte rullstolshandikapp är det som hindrar allmänna massa från att köra tåg, snarast att de inte kvalificerar genom de tester/krav som finns i övrigt.

Citat:

Ursprungligen postat av Julian
Fortsätt gärna kommentera era lokförarkompisars bilder men då kanske ni kan börja med att kommentera andra personers bilder också? Låter det för jobbigt?

Ja, sluta att kommentera bara lokförare, jag vill också ha kommentarer på mina bilder, för det fick jag inte sist?:confused:

Seriöst sett, kolla gärna och upptäck att det är inte lokförare som får kommentarer, Fredrik har redan försökt bevisa det och även några andra. Om det bara är lokförare som får kommentarer, betyder det att min Ohsabanebild ger mig rätt att köra typ samtliga jvgsfordon i Sverige?:p :D

Fredrik 2008-09-08 22:39

Lägg av nu med ditt skitsnack Julian!

Visa mig det här "Kolla hur många tusen trådar där vanligt folk har postat utan att få kommentarer"

Ge mig url eller beskriv sökningen du gjorde för att få fram alla dessa tusen som du pratar om. Håll dig till sanningen eller håll tyst!

MartinO 2008-09-08 23:00

Fin diskussion det här! :tumner:

Vi kanske ska starta ett lokförarforum istället så får ni vara ifred här? Allt var bättre förr! Den gamla goda tiden före de fotograferande lokförarnas klubb av inbördes beundrans ockupation av forumet. Eller? ;) Verkar vara det som är själva poängen med det hela.

Trist utveckling men det är väl bara att inse att det inte finns plats på något forum för hobbyfotografer som fotograferar järnväg tack vare intresset för järnvägen men ännu mer tack vare intresset att kombinera järnväg och fotografering till något intressant. Jag blev glad av att upptäcka det här forumet som verkade sakna det som gör det omöjligt att delta i t.ex. Postvagnen men nu verkar det som om den i mina ögon ogrundade avundsjukan tar över mer och mer och lägger en trist dimma över det här forumet :(

Jag har fotograferat åtminstone halvseriöst med systemkamera sedan 1996 och det tog bra många år att för det första få ett äkta fotointresse där bilden faktiskt betyder mer än motivet och för det andra att lyckas ta bra bilder både tekniskt samt komponeringsmässigt så tro nu inte att det inte är helt utan ansträngning. Mina bilder från de första åren är verkligen allt utom bra och än idag producerar jag en hel del skräp :) Givetvis visar jag inte upp skräpet på ett forum, lite självinsikt och självkritik måste man ju ha.

När vi granskar bilder för publicering i Galleriet så kan jag lova att vem som tagit bilden, vilken kamera som använts och vad personen jobbar med självklart saknar all betydelse. Vi är dessutom sällan eniga så det blir ofta en diskussion om bilderna så nog tycker jag alla får en rättvis bedömning.

Vi som sitter i den berömda "juryn" gör det inte heller för att vi har något speciellt yrke, namn, skostorlek eller vänskapskrets. Vi sitter där för att vi har bildsinne, åtminstone har jag inbillat mig det men Fredrik får dra detaljerna ;)

Olaf Lindström 2008-09-08 23:04

Citat:

Ursprungligen postat av MartinO
Vi som sitter i den berömda "juryn" gör det inte heller för att vi har något speciellt yrke, namn, skostorlek eller vänskapskrets. Vi sitter där för att vi har bildsinne, åtminstone har jag inbillat mig det men Fredrik får dra detaljerna ;)

Hum, själv fick ja köpa mig in på de uppdraget...;)

För att återgå lite mer ärligt är det tyvärr lite så det har blivit, den kända svenska avundsjukan/jantelagen, som vi har varit relativt skonade ifrån verkar börja nå oss också. Jag som hoppa(t)s att vi får ett forum som inte går åt samma håll som det större grannforumet gjort i viss mån.

alexfaldt 2008-09-08 23:08

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Hum, själv fick ja köpa mig in på de uppdraget...;)

För att återgå lite mer ärligt är det tyvärr lite så det har blivit, den kända svenska avundsjukan/jantelagen, som vi har varit relativt skonade ifrån verkar börja nå oss också. Jag som hoppa(t)s att vi får ett forum som inte går åt samma håll som det större grannforumet gjort i viss mån.

Jag som trodde jag satt i galleriet bara för att jag är lokförare!
Allvarligt talat så har Martin en poäng. Kanske måste vi starta ett eget forum.

På postvagnen är objektet intressantare än bilden och här sätter jantelagen stopp.....suck!

Mulle 2008-09-08 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av alexfaldt
Jag som trodde jag satt i galleriet bara för att jag är lokförare!

MEN!.....jag är ju lokförare å sitter inte i galleriet!....Vi får se till att slänga ut Fredrik från "juryn" eftersom han inte är lokförare!.......:D:D:D:D:D

wicke 2008-09-08 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av Mulle
MEN!.....jag är ju lokförare å sitter inte i galleriet!....Vi får se till att slänga ut Fredrik från "juryn" eftersom han inte är lokförare!.......:D:D:D:D:D

Får jag vara med då? Jag har skostorlek 48! Det borde vara meriterande :confused:

Eric B 2008-09-08 23:17

Problemet som gäller de flesta nybörjare, även du Julian, är att ni kanske öser upp alla bilder från en fototur. Jag har även jag gjort det förut. Jag kallar mig inte nybörjare längre, snarare mer erfaren nybörjare eftersom att jag aldrig blir fullärd.
När jag började fota för ungefär 4,5 år sedan så blev i mina ögon, alla bilder bra. Sen ifal halva tåget skymdes av en stolpe. Att jag slängde upp en blixt ut i tomma natten, att jag fick en massa oskarpa bilder, brusiga sådana osv spelade ingen roll. I mina ögon var de bra, därför att man kunde skymta ett tåg på de. Men med tiden utvecklades även jag. Jag började prova på en massa nya tekniker, till väldigt stor del med inspiration hör från forumet. Jag provade på nya vinklar och tillslut var det inte jag som var begränsningen utan snare min fotoutrustning iform av den HP R707, kompaktkamera jag hade då. Jag började även inse att många av mina bilder, faktiskt en stor majoritet var rätt kassa. Jag fick sedan en digital systemkamera i present och helt plötsligt var det återigen jag, som fotograf som behövde tämja mina gränser och perspektiv på hur man kan fota. Det började smått och gott med nattbilder och ett inköp av stativ och sedan experimentera hur mycket som helst med bländartal, exponeringstider och ISO. Sen var jag helt körd. Jag såg hur bilderna bara blev bättre och bättre i mina ögon.
Den teknik jag utvecklat genom nattfoto har gjort mig betydligt bättre på att fota tåg. Ett tag var jag så inne på nattfoto att jag nästintill tröttnade på tågbilder. Jag såg inget speciellt i en missionärsbild på ett lok oavsett vad istortsett. Så jag började återigen experimentera ett nytt sätt att fotografera tåg. Kom helt plötsligt in på panoreringar som nästintill blev ett signum från mig ett tag, såpass mycket att det blev utjatat. Sen minskande antalet fotorundor men inte intresset. Förut fotograferade jag för att liksom kände att jag måste göra det men idag tycker jag det känns ganska meningslöst att fotografera utan att vara motiverad till att göra det. Så nu fotograferar jag när jag känner för det, och det passar. För mig är detta en bra kombination. Jag får oftast några bilder från varje fotosession som jag tycker blev höjdarbilder och efter att ha lagt ut de här, haglade kommentarerna in efterhand. Jag har tydligen hittat ett sätt att sålla ut bilder som i mina, och tydligen många andras ögon är bra och jag får credit för det. Jag lägger inte ut bilder som jag själv inte är nöjd med, för jag vet att om jag inte är nöjd med den, lär knappast majoriteten här på forumet vara det heller.
Vad jag vill säga med detta till er nybörjare är att försöka sålla ut era favoritbilder som ni verkligen är nöjda över. Skriv gärna det på ett trovärdigt sätt så att vi andra också får intryck av att detta är en bild som denna fotograf är mycket nöjd över. Inte fan sågar man en sådan bild, däremot ger man mer än gärna konstruktiv kritik. Fråga gärna ett gäng personer, helst opartiska men som ni har förtroende över och som kan ge kritik som ni kan tolerera. Är detta en bra bild. Vad säger dem? De kanske inte tänker i samma fotografiska termer som du själv utan ser en bild på ett helt annat sätt än du. Kan vara mycket intressant då man själv oftast är omedveten om detta.
Bedöm kritiken, publicera den sen gärna här på forumet. Kanske lite OT men det har iallafall lite med att göra om man får kommentarer eller ej.

Ni skulle se hur många usla bilder jag har, men som jag inte har publicerat. Ifall ni nu tycker att majoriteten av mina bilder är ganska kassa, då har ni inte sett dessa. Och såhär är det nog för många av oss på forumet.

MartinO 2008-09-08 23:20

Skostorlek 48 borde vara meriterande! Inte bara lokförare, även pråmförare, det är inte illa :D

HemuleN 2008-09-08 23:23

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Problemet som gäller de flesta nybörjare, även du Julian, är att ni kanske öser upp alla bilder från en fototur. Jag har även jag gjort det förut. Jag kallar mig inte nybörjare längre, snarare mer erfaren nybörjare eftersom att jag aldrig blir fullärd.
När jag började fota för ungefär 4,5 år sedan så blev i mina ögon, alla bilder bra. Sen ifal halva tåget skymdes av en stolpe. Att jag slängde upp en blixt ut i tomma natten, att jag fick en massa oskarpa bilder, brusiga sådana osv spelade ingen roll. I mina ögon var de bra, därför att man kunde skymta ett tåg på de. Men med tiden utvecklades även jag. Jag började prova på en massa nya tekniker, till väldigt stor del med inspiration hör från forumet. Jag provade på nya vinklar och tillslut var det inte jag som var begränsningen utan snare min fotoutrustning iform av den HP R707, kompaktkamera jag hade då. Jag började även inse att många av mina bilder, faktiskt en stor majoritet var rätt kassa. Jag fick sedan en digital systemkamera i present och helt plötsligt var det återigen jag, som fotograf som behövde tämja mina gränser och perspektiv på hur man kan fota. Det började smått och gott med nattbilder och ett inköp av stativ och sedan experimentera hur mycket som helst med bländartal, exponeringstider och ISO. Sen var jag helt körd. Jag såg hur bilderna bara blev bättre och bättre i mina ögon.
Den teknik jag utvecklat genom nattfoto har gjort mig betydligt bättre på att fota tåg. Ett tag var jag så inne på nattfoto att jag nästintill tröttnade på tågbilder. Jag såg inget speciellt i en missionärsbild på ett lok oavsett vad istortsett. Så jag började återigen experimentera ett nytt sätt att fotografera tåg. Kom helt plötsligt in på panoreringar som nästintill blev ett signum från mig ett tag, såpass mycket att det blev utjatat. Sen minskande antalet fotorundor men inte intresset. Förut fotograferade jag för att liksom kände att jag måste göra det men idag tycker jag det känns ganska meningslöst att fotografera utan att vara motiverad till att göra det. Så nu fotograferar jag när jag känner för det, och det passar. För mig är detta en bra kombination. Jag får oftast några bilder från varje fotosession som jag tycker blev höjdarbilder och efter att ha lagt ut de här, haglade kommentarerna in efterhand. Jag har tydligen hittat ett sätt att sålla ut bilder som i mina, och tydligen många andras ögon är bra och jag får credit för det. Jag lägger inte ut bilder som jag själv inte är nöjd med, för jag vet att om jag inte är nöjd med den, lär knappast majoriteten här på forumet vara det heller.
Vad jag vill säga med detta till er nybörjare är att försöka sålla ut era favoritbilder som ni verkligen är nöjda över. Skriv gärna det på ett trovärdigt sätt så att vi andra också får intryck av att detta är en bild som denna fotograf är mycket nöjd över. Inte fan sågar man en sådan bild, däremot ger man mer än gärna konstruktiv kritik. Fråga gärna ett gäng personer, helst opartiska men som ni har förtroende över och som kan ge kritik som ni kan tolerera. Är detta en bra bild. Vad säger dem? De kanske inte tänker i samma fotografiska termer som du själv utan ser en bild på ett helt annat sätt än du. Kan vara mycket intressant då man själv oftast är omedveten om detta.
Bedöm kritiken, publicera den sen gärna här på forumet. Kanske lite OT men det har iallafall lite med att göra om man får kommentarer eller ej.

Ni skulle se hur många usla bilder jag har, men som jag inte har publicerat. Ifall ni nu tycker att majoriteten av mina bilder är ganska kassa, då har ni inte sett dessa. Och såhär är det nog för många av oss på forumet.

Mycket smarta och tänkvärda ord det där!

Men det måste betyda att jag är en nybörjare? Jag slänger ju upp i stort sätt allt från mina rundor. ;)

Eric B 2008-09-08 23:29

Citat:

Ursprungligen postat av HemuleN
Mycket smarta och tänkvärda ord det där!

Men det måste betyda att jag är en nybörjare? Jag slänger ju upp i stort sätt allt från mina rundor. ;)

Isåfall är du en väldigt duktig nybörjare ;)

HemuleN 2008-09-08 23:34

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B
Isåfall är du en väldigt duktig nybörjare ;)

Eller så ger jag mig bara inte innan jag hittat ett sätt att få även dom dåliga bilderna att bli visningsbara... Photoshop är ett underbart verktyg ;)

knebert 2008-09-08 23:47

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik
Några trådar där LOKFÖRARE postat bilder och INTE fått kommentarer

Räcker dessa som bevis på ditt skitprat rent ut sagt! Dessa är långt ifrån alla utan jag tog bara ett urval!

Hej

Ja det var ju en del det....Kan bara hålla med Fredrik att det finns en hel del till, man vet ju hur det var när man började hänga här och det är ett antal år....

MVH Kenneth

Olaf Lindström 2008-09-09 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av knebert
Hej

Ja det var ju en del det....Kan bara hålla med Fredrik att det finns en hel del till, man vet ju hur det var när man började hänga här och det är ett antal år....

MVH Kenneth

Helt klart, tiden den bara flyter iväg och jag skulle vilja hävda att flera av dem fotografer vi har här idag har varit med länge och inte har förarbakgrund, men min röst är väl inte värd mycket nog för att de som inte tror på oss ska göra det.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.