![]() |
Jag måste fråga dig Mazz, hur får du tågmöterna att fungera?
Jag håller på med en aktivitet nu, där man ska köra ett persontåg från Svartsjöliden till Jarlsberg. I Activity Editor fungerar det prickfritt, tågen stannar där de ska. Signaler och växlar slår om, precis som förväntat. Men när jag testkör aktiviteten i MSTS, ja då verkar fjärren fått spader. Mötande tåg passerar, men signalen slår om. Testar att backa lite och köra framåt, utan vidare resultat.... Så blir det hur jag än försöker. Använder reverse points, lägger patharna på olika sätt... :/ Så, hur får du möterna att fungera:confused: |
Citat:
/Magnus |
4 bifogad(e) fil(er)
provade att göra en ny aktivitet med möten och i mitt fall, så hängde inte AE med, där stod AI-tågen o tjurade vid första signal, men i simulatorn rullade dom som dom ska. AE är alltid skoj att jobba med... :rolleyes:
Inget speciellt jag gör, i det här fallet finns inga reverse points med. Jag har inte installerat MSTSbin heller, så waiting points använder jag mig icke av... Dson, kan du beskriva lite närmare "Mötande tåg passerar, men signalen slår om." vore fint och även var exakt det inträffar. Den aktivitet jag gjorde rullade från Västerby till Jarlsberg på bibanan: 1. Tåget skulle egentligen ha fler passagerare, men jag va ivrig o komma iväg... :p 2. Vid Säringe står mötande tåg med släckta lysen och väntar. Nåja. 3. T43-tåget får grönt när jag lämnat blocket, vilket även stambanans tåg mot Jarlsberg fick.. 4. .. som kom här... |
4 bifogad(e) fil(er)
Nästa möte blev i jarlsberg, även om jag egentligen hade tänkt mig Jarle... Nåja, AE va som sagt inte med helt där...
1. Mötande T43 väntar att jag ska masa mig förbi o släppa blocket... 2. Vilket sker här... 3. Under tiden jag stannat vid stationen anländer mötande Rappe-tåg oxå 4. Kul när det rör på sig... :) |
Jaha, kan det vara därför det aldrig fungerar med tågmöte för min del, för att jag har MSTS Bin installerat?
"Mötande tåg passerar, men signalen slår om."... Jo, jag lyckades utelämna ett "inte". Mötande tåg passerar alltså, men signalen slår inte om till "Kör (40)" som den borde göra, utan står fortfarande kvar och visar ilsket rött. Har försökt lite olika med aktiviteten och det har hänt både i Svartsjöliden vid utfart norrut/mot Jarlsberg från spår 1. Även i Jernbergsgruvan vid utfart norrut från Vänsterspår... Men det skulle inte förvåna mig om det blir så vid varje station om jag försökte. Kan säga att JBJR2 inte är den enda rutten där jag har problem, utan det händer snarare på samtliga enkelspårsrutter :/ |
Hej,
först och främst ett stort TACK till Mazz och Hawk för en jättefin rutt! Ang möten så körde jag hela vägen från Bjursjöhamn till Jarlsberg igår och hade 4 möten på vägen. Alla dessa fungerade bra i både AE och 'verkligheten'. Och jag har MSTSBin 1.7.0224. Reverse points gör underverk om man vill att ett AI-tåg ska köra förbi ens eget tåg men kan nog både lösa och ställa till problem vid möten. Provade du först utan reverse points? Mvh Mikael |
Citat:
|
Hei på dere!
På andre siden av kjølen har et par av oss fått trøbbel med ruten. For Lukas ble det litt komplisert dette med Scale-Rail. Hos meg tok det ørten timer for å un-zippe den. Og da kom ikke alle filene med heller, og den kom heller ikke opp på menyen i MSTS. Veldig synd...Det er sikkert en j.... bra rute. |
Citat:
Väldigt konstigt att så många har haft såna problem med JBJr2 Läs noga anvisningarna i denna post: http://www.e-buzz.net/forum/showpost...2&postcount=28 Svårare är det inte, Ni måste ha NewRoads 3.2, X-tracks senaste version 3.18 med tsection build 35 och ScaleRail. |
Återigen får vi tacka för ett storartat arbete av Mats och Håkan! En vacker och genomtänkt rutt med många möjligheter! Signalerna är fantastiska och landskapet är stundtals andlöst vackert! Installationen kan vara lite knepig om man skyndar på och inte har förutsättningarna klara för sig. Så för Er som brinner av längtan att ut och åka, ta tid på Er och se till att Ni har alla nödvändiga komponenter installerade, och i rätt mappar, så funkar det klockrent!
Hälsar en imponerad Lasse J |
Citat:
|
[quote=Byggare Bob]Om det tog 18 timmar att "zippa upp JBJr2", så är det nog något fel med Windows i din dator. Använd Windows inbyggda "Komprimerade mappar" för att zippa upp filen.
Väldigt konstigt att så många har haft såna problem med JBJr2 Jeg må beklage: Ordet ørten er et uttrykk for et ubestemmelig tall. I virkeligheten tok det 3-4 timer. Men det er ikke normalt. Nå var jo den zip-filen ganske stor også. |
Citat:
Ja det kan man undra varför så många skall ha problem med denna rutten. Det är inga svårigheter alls att installera denna rutt bara man följer de anvisningar som du har gjort så funkar det no problemas. Packa upp rutten med WinZip går på "2 röda" så det måste vara problem på annat håll om det tar längre tid. MVH Kenneth |
Hej
Först och främst, tack för denna rutt som så många väntat på:) Lite klagomål vill jag dock framföra. OBS Jag har inte kört hela rutten utan bara sett så att den fungerar i min burk. På vissa ställen så ligger spåren ovanför marken, det är luft mellan spåren och marken. Det var väl det som jag ville klaga på. Sen har jag inte sett något annat problem än så länge. MVH Kenneth |
Citat:
Hej:) Vore väldigt bra om du, eller ni som hittar typ spår i luften ville skriva upp koordinaterna, så blir det tusen gånger enklare att åtgärda..;) |
Jag radar upp några punkter här på sträckan Västerby-Säringe, kan säkert ha glömt några...
Lat: 48.35457 Lon -114.22135 <- Inte så farligt. Syns knappt i RE... Lat: 48.35869 Lon -114.21421 <- Värre här. Mycket värre. Spåret ligger flera meter ovanför marken:-)) Lat: 48.37217 Lon -114.19137 <- Inte så farligt. Knappt så det syns här heller, men ändå... Lat: 48.38298 Lon -114.16954 <- Inte heller så farligt. Samma som ovan, syns knappt. |
Jag hade någon spökfuntion på spåret men kom inte ihåg var, kan däremot påpeka att på spår 4, Torevalla står det staket mitt på spåret. Annars så här långt som jag har provat ser det bra ut. Det var något, troligen en utliggare som passerade genom hytten på ett ställe.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Oki;) MVH Kenneth |
Citat:
Där hittar jag inget, fixa bättre läsbarhet på lat. |
Citat:
Den kanske är borttagen i en senare version...Skulle tro att den version som jag har är den första. MVH Kenneth |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Har fixat till Säringe nu, fick bygga en ny banvallsramp.;) |
4 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag tog bilder som jag vill visa för justering av rutten. H-skylten skymmer signalen, förvarningskyltalrna till huvudsignaler skall tas bort och bergen över spåren i flera ställen i samma område |
Citat:
|
5 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag hittade mer! En buske på spåret, tuta-skylt långt till vänster, flygande björkar, marken över spåren, V-tutaskylt, marken över spåren och förvarningsskylt till huvudsignal tas bort (finns ju försignal istället). |
2 bifogad(e) fil(er)
två bilder till.
|
Hej:)
Tack, fantastisk hjälp, detta ska fixas till, som allt annat som ni hittar. Fy på sej Mazz, ett sånt slarv..;) hehehehe:p |
Citat:
Mycket av dessa saker som nu hittas/påtalas har funnits länge i rutten dessutom, det fanns inget hinder att du själv fixat en del av dessa under vintern/våren, om bara lusten funnits. Det går säkerligen att få ihop ett dryga 50-tal saker som bör åtgärdas, av arten spårnära kosmetiska justeringar. Om man vill... :rolleyes: :D |
Citat:
Se så mazz, ta inte illa upp, de va menat som ett skämt, därav smajlisarna. Rutten genomgick en rätt avancerad komprimering, med diverse justeringar i filerna, samt alla onödiga filer borttagna, innan ja la upp den för nerladdning, så den kunde inte kallas "arbetskopia" direkt.. Jag har säkert kunnat byggt på rutten, men vi kom ju överens om att så fort du va klar mä signalerna, så skulle rutten släppas, Omedlbart. Faktum är ju att jag kände mej rätt färdig mä rutten redan 2004, när jag å Pursche höll på mä den. Men eftersom du nu lagt om alla spår, så kunde ju inte jag veta att de va lite mark i spåren, eller spår i luft, på sina ställen...;) Resten får fixas till i en kommande uppdatering. Jag bygger för fullt numera, så alla fel som ni här i forumet hittar, är perfekt, så kan jag fixa till de på en gång. Rutten är rätt lång, så om ja skulle ha satt igång att småjustera allt efter att jag fick den "signalklara" rutten av dej mazz, så hade de som ja skrev, säkert aldrig blivit nån rutt släppt, nånsin... Ha de:) |
Citat:
Jo, jag vet att du kände dig klar med rutten redan 2004, så det va nog inte riktigt vettigt att jag la om spåren egentligen när man tittar i backspegeln. Men, nu är det gjort, ni får försöka leva med att de gamla spåren inte finns kvar... :p Jag hade roligt under tiden iallafall... :cool: Väldigt trevligt att du bygger för fullt nu, stort lycka till med fortsättningen! :tumupp: |
Saknar lok och vagnar
Hej!
Jag har nu laddat ner JBJR2 och allt som behövs (hoppas jag). I inledningstexten sägs att man kan välja på diverse lok, såsom Da, Du och Rc1 bland annat. Men i listan finns bara de som ingår som standard, Acela, KIHA, Dash och liknande. Jag har tydligen missat något eller lagt in det fel. Jag laddade ner JBJR2 och lade hela mappen inne i MSTS Routes mapp. Skall det vara så eller ska de delas upp på annan plats? Någon som kan hjälpa mig? Hälsningar Bengt |
asså du måstre ju ladda ner loken :)
|
Hej!
Du har lagt rutten på rätt plats, ja det är rätt. Du kanske har bara orginaltågen i datorn. Då får du ladda hem svenska tåg från http://www.banbyggarna.se/msts/msts.htm och http://msts.pointclark.net/e-buzz/files/html/ Dessutom ska du skapa consist för att de ska finnas svenska tåg i listan. Hur? Se http://www.banbyggarna.se/guider/Consist.htm Hoppas det löser sig. |
Hittat fler...
4 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Tunnelmynning måste justeras vid antal ställen. Träd vid spåret. Staket står på spåret och en gubbe står också på spåret. Gantrybryggornas stolpar får ej stå vid kanten av plattfromen. Lat 48.23738 lon-113.52662 48.24113 -113.49542 48.24063 -113.41255 48.31734 -113.35528 |
hej:)
Ni som räknar med en "uppdatering" till JBJ2, ni får nog vänta..... Det fattas fortfarande viktiga 3D-objekt. Sedan så är väl frågan m NÅGON över huvetaget bryr sej..... Rutten finns ju nu, alla kan köra på den, förutsatt att ni lyckats få igång rutten...med alla konstiga add-ons som behövs......:p Alla kan bygga aktiviteter mm. Om det nu skulle komma en uppdatering, så tror ja rätt starkt, att det får bli en HELT ny rutt, detta för att det tillkommit så många nya objekt mm. Frågan är bara om någon är intresserad av en helt ny version av JBJ2...:rolleyes: Så fick ja sagt de;) Bommar och alla fel som är upptäckta är fixade. Även saknade broar mm.:) hör av er......:) . |
Jodå, visst skulle man bry sig!
Rutten är riktigt riktigt bra! Men den har sina "små" (Här och var rätt stora. Som bron ut från Törevalla, tjosan där såg ingenting bra ut...) skavanker här och var. Men i övrigt en riktigt bra rutt, välsignalerat och bra!:) |
Även om vi kanske klarar oss med en beta av JBJ2 så kankse övriga MSTS-världen inte gör eller vill det...
Om man letar lite på nätet så diskuteras faktiskt JBJ2 ganska flitigt utomlands, så att jag tror att en "komplett JBJ2" med alla skönhetsfel åtgärdarde, skulle uppskattas av otroligt många.:tumupp: |
:tumupp: Helt enig :tumupp: :)
|
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Hej
Ja de får väl bli en ny version då, när allt blir "klart" ;) Har man inte KRS, så kan man ju alltid låssas. Knöckte en KRS-textur till ett snyggt träd.:rolleyes: |
omfg copyrights D:
XD hehehehe. Snyggt träd. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25. |