Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Nytt Tunnelbanespår... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32425)

lan 2012-05-25 08:40

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 261883)
En liten grej som jag kom på såhär är att dvärgsignalen bara kan visa rött och gult sken och inte rött/grönt.. :)

Det kommer den bara att visa när den blir skriptad. Jag bygger dom så att Svenolovs skript sedan väljer vilka färger som visas. Antar att dessa användes som stoppsignal men vilka signalbilder som visades är jag osäker på, antar att det var rött eller gult eller släckt ?? Bifogar bild, är det rätt ordning på färgerna??

GBSF 2012-05-25 09:48

Kommer du bygga "breda" tunnlar så man kan ha vändspår och liknande i tunnlarna? Dessa finns det ju ganska mycket av i tunnelbanan.

lan 2012-05-25 11:03

Citat:

Ursprungligen postat av GBSF (Inlägg 261887)
Kommer du bygga "breda" tunnlar så man kan ha vändspår och liknande i tunnlarna? Dessa finns det ju ganska mycket av i tunnelbanan.

Det är tänkt att man skall kunna bygga lite hur man man vill, jag återkommer till detta när jag har dokumenterat det hela. Det som fattas är en tunnel utan väggar och spår i form av en scenery-spline.

svenolov 2012-05-25 13:14

Intressant fråga!
 
Citat:

Ursprungligen postat av Sparkfot (Inlägg 261883)
En liten grej som jag kom på såhär är att dvärgsignalen bara kan visa rött och gult sken och inte rött/grönt.. :)

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 261886)
Det kommer den bara att visa när den blir skriptad. Jag bygger dom så att Svenolovs skript sedan väljer vilka färger som visas. Antar att dessa användes som stoppsignal men vilka signalbilder som visades är jag osäker på, antar att det var rött eller gult eller släckt ?? Bifogar bild, är det rätt ordning på färgerna??

Ska det inte alltid vara minst fyra lamphus för signalen om den ska kunna visa rött/gult? Finns ovanstående variant verkligen? Detta är mycket viktigt för skripten, så jag avvaktar med vidare skriptning tills detta är klarlagt.

lan 2012-05-25 15:35

Upp till bevis ni Stockholmare !
 
Jag har denna och efterföljande post, av RobertE, som enda hållpunkter i mitt marksignalbyggande. Vore ju bra om detta blir utrett ordentligt så att Svenolov och jag kan jobba vidare utan att gissa !

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....1&postcount=58

Stopplyktan har ju bara ett rött lamphus, alltså rött eller släckt !? men tvåskenssignalen som också finns "bara på motspår", vad innebär det och vilka sken kunde den visa ????

Rissnevarianten tror jag vi beslöt att slopa ?

svenolov 2012-05-28 15:26

3-skens signal?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag gått igenom alla inlägg (och bilder) som handlar om signaler för tunnelbanan. Vad jag förstår så existerar inte denna 3-skenssignal (med tre lamphus). Är det rätt uppfattat?
-

RobertE 2012-05-28 15:35

Det finns 3skenare fast med fyra lamphus och den tredje tom.
Med färgena grön, röd, tom, gul.

svenolov 2012-05-28 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261970)
Det finns 3skenare fast med fyra lamphus och den tredje tom.
Med färgena grön, röd, tom, gul.

Ja det vet jag. Men nu var det inte det frågan gällde. Finns det 3-skenssignaler med tre lamphus?

RobertE 2012-05-28 16:00

Ja, dom är moderna och finns bara på gröna linjen,
Och med färgerna grön, röd, gul. Både tunnelsignaler och utomhussignaler.

lan 2012-05-28 17:51

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261970)
Det finns 3skenare fast med fyra lamphus och den tredje tom.
Med färgena grön, röd, tom, gul.

Robert, verkar som du numrerar uppifrån ??? Jag har byggt signalerna nedifrån så det betyder väl lamphus 2 tomt i mitt system ???

lan 2012-05-28 17:53

Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261972)
Ja, dom är moderna och finns bara på gröna linjen,
Och med färgerna grön, röd, gul. Både tunnelsignaler och utomhussignaler.

Samma här är färgerna uppifrån räknat ???

RobertE 2012-05-28 19:10

Jag räknar uppifrån och ner.

svenolov 2012-05-29 11:27

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av RobertE (Inlägg 261972)
Ja, dom är moderna och finns bara på gröna linjen,
Och med färgerna grön, röd, gul. Både tunnelsignaler och utomhussignaler.

Ok, då existerar det 3-skenssignaler med tre lamphus. Och följande färgkombination finns alltså också?
-

svenolov 2012-05-31 05:42

Till RobertE m.fl.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Stämmer dessa signaltyper och signalbilder överens med verkligheten?
Saknas det någon?
-

RobertE 2012-05-31 08:48

Ja alla stämer presis utom 3A, finns inte.
Stopplyktan fungerar som en vanlig stopplykta
Och kan finnas ute på linjen. Alltså på trafikspår men bara på motspår.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:28.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009