![]() |
Man tackar å bockar :).
|
Allmän handuppräckning:
Hur många här hann med att installera uppdateringen av STL Järnvägstavlor och har numer problem med Array out of Bounds-buggen när man öppnar gamla banor? Är det så, låt tavlorna bara vara så länge. Det kommer att fixa sig med uppdateringen som vi kommer släppa. Vi jobbar med en lösning som kommer att helt ta bort buggen och med bättre dokumentation. Dock kommer det fortfarande innebära att man behöver kolla igenom sina tavlor då vissa kommer att återställas till sin default-textur. Mer om det när uppdateringen släpps igen. |
Man tackar för allt bra jobb ni gör som bygger, målar scriptar etc.
Själv kan jag inget av det där. //Crille |
Lite grejer för gamla banor:
* Paket med lantbruksrelaterade saker, som hästar, människor, redskap, traktor, vagn, mm. Hittas under Scenery>Allmänt. |
Citat:
Bonden skyndade sig ut för att testa grålen :grin: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...86&oe=59A76A14 |
Tackar
/Crille |
Mycket trevligt tåg Stinsen!
Idag bjuder vi på ett nygammalt paket med en gammal modell i en ny uppdatering för att visa hur ett gammalt lok såg ut i modernare tappning. * D-lok i 60-talstappning med igenspikade dörrar och tyfon. |
Mera lok till den brinnande Stinsen idag: :D
* SJ Du2, D-lok i 60/70-talsvariant med multipelkoppling Multipelkablarna sätts automatiskt ut när två lok kopplas ihop. |
Citat:
Tack För detta lok!!!!:tumme_upp::ber: |
Fick en rapport om att texture-replacement inte fungerade på Du2:an. Har åtgärdat detta, ladda ned igen från hemsidan! :)
|
Verkar inte funka nu heller ?
|
Citat:
Nu fungerar texturerna! På lokskylten står det 302 på ALLA lok målningar. |
2 bifogad(e) fil(er)
Texturebytet fungerar, men lokskylten hänger ej med.
EDIT: Loknr. (333) på buffertbalk på texturen för 580. . |
Lokskylten är enbart till för lok 302, för övriga lok får man ta bort lokskylten manuellt i propertyrutan. :)
|
När jag separerade lokskylt och brygga från resten glömde jag ta med dessi texturbytet - skall fixa det idag.
|
Citat:
Kanon :tumme_upp::tumupp: |
Du2:an och det moderniserade D-loket har nu mk2 pantografer och lokskylten fungerar nu med texture-replacement som den ska. Ladda ned på nytt och skriv över de gamla! :)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Då gör vi ett försök igen. Strunta i allt det som är sagt tidigare om detta paket och läs bara detta istället.
STL Järnvägstavlor version 2.0 Detta är alltså en uppdatering av den gamla versionen av STLs Järnvägstavlor, vilken vi hädan efter kommer att referera till som version 1. I detta paket har vi fått stor hjälp av Blomsson som har förbättrat texturer och hjälpt oss att lägga till 12 stycken nya tavlor. Han har även rättat våra tidigare tavlor från texturer som legat på fel ställen och som tillhört tavlor av fel storlek, vilket betyder att alla tavlor numera enbart har korrekta texturer som de har i verkligheten. Men detta leder till lite problem med tre tavlor från den gamla versionen, vilka har fått förändrade textur-grupper i denna version. Det är så att varje tavla sparar det texturnummer som den använder. Detta betyder två saker.
Som sagt så rör detta enbart dessa tre tavlor: <kuid:67375:101338> STL 3.1 ITavla Infotavla 350x350mm <kuid:67375:101339> STL 3.1 ITavla Infotavla 510x480mm <kuid:67375:101465> STL 3.1 ITavla Infotavla Romb 350x350mm Resterande tavlor kommer att se ut precis som före uppdateringen! Dessutom har den moderna hastighetstavlan fått tillagt 160 som siffror, vilket innebär att alla texturer med pilar har förskjutits och kommer att bli fel efter uppdateringen. Så om det står med siffror före uppdateringen så är det inga problem, men om man har pilar måste dessa fixas tillbaka efter uppdateringen. I det bifogade dokumentet med råd står det beskrivet hur man ska gå tillväga för att fixa så mycket som möjligt innan man uppdaterar paketet. Vi rekommenderar att man läser igenom det. I korthet: Kolla igenom banan före uppdatering. Leta reda på de tavlor som finns beskrivna i dokumentet som kommer att få bytta texturer och byt textur på de som går att byta textur på så att de kommer att få rätt textur efter uppdateringen. Markera tavlor som måste helt bytas ut efter uppdateringen med någon lätthittad textur som är enkel att identifiera att den är fel. Sedan uppdaterar man paketet och går igenom banorna och byter ut de tavlor som man markerade och dubbelkollar att man inte missade några andra tavlor. Alternativt uppdaterar man bara paketet och går igenom sina banor och försöker hitta de tavlor som blivit återställda eller som fått fel texturer, vilket dock kan vara ganska svårt, vilket vi därför inte rekommenderar. Det finns även två tavlor som utgår helt ur denna version då deras texturer flyttats över till andra tavlor. Dessa är: <kuid:67375:103650> STL 3.1 ITavla Infotavla 645x645mm <kuid:67375:101483> STL 3.1 ITavla Systemgränstavla 350x350mm Ta bort dessa ur CM. För att detta ska fungera måste man uppdatera STL Source till v4.33.1, vilket bara är för TANE, vilket innebär att denna tavelpaketsuppdateringen också enbart är för TANE. Hoppas det gör saker klarare! Tveka inte att fråga om ni är osäkra på något! :) |
Kan ver. 1 samexistera med ver. 2?. Jag har just nu slutjusterat samtliga tavlor för Nynäsbanan, 6 mil lång. Vill inte göra om det på nytt.
Nisse |
Kort svar:
Nej! Längre svar: Omöjligt! Kommer aldrig att ske därför att den äldre versionen är felaktig och ska inte användas, punkt! mvh Håkan |
Citat:
Nisse |
Citat:
|
2 bifogad(e) fil(er)
Installerade det nya STL Järnvägstavlor version 2.0 paketet idag först.
Kuid2:177292:209010:3 saknas för mig, på 43 objekt för mig. Var den med i föregående paket, som jag hoppade över att installera? |
Det är senaste STL Source(v4.33.1) som krävs för att uppdateringen ska fungera som saknas. Finns även den hos Banbyggarna (men det vet du redan).
EDIT: Kan tillägga, att när jag gick igenom paketet innan släppet och submittade innan jag hade installerat STL Souce så fick jag göra en "database repair" för att alla nyinstallerade objekt skulle synas i surveyour. Är ju inte säkert att det gäller er men kan vara bra att ha i åtanke om något verkar saknas som borde finnas efter installationen. mvh Håkan |
Citat:
Den hade jag glömt att ladda ned. |
De båda nya D-lokspaketen (Du2 och D i 60-talsvariant) är uppdaterade igen. Lan upptäckte nämligen att den nya Mk2-strömavtagaren var självlysande nattetid. Inte riktigt korrekt.. :D
Ladda ned igen och skriv över! :) |
Hej.
Har laddat ner WNJ - Westgöta Nerikes Jernvägar. Har försökt fixa till allt, men går bet på följande 4 kuid: <kuid:44700:22009> <kuid:67375:1170> <kuid:136030:100132> <kuid:136030:100133> //Crille |
Verkar som att jag missat dessa!
Om du laddar ned asset-packet från hemsidan igen så ligger de i en cdp som heter More_assets.cdp. :) |
Tack!
Nu saknas ingenting! Kanske datumet skulle uppdateras på assetpacken. //Crille |
STL Linjestolpe problem?
4 bifogad(e) fil(er)
STL's Linjestolpe visar inte 3-fas hög. Är det bara jag som drabbats?
Den ändrar heller inte färg. Får ett felmeddelade, se bild 4. Jag har dubblett av STL Linjestolpe i Content Manager, men båda visar samma fel. En av dem ska bort, men vilken? Bild 1 STL Linjestolpe, visar en knasig hög återledning. Bild 2 STW Linjestolpe, visar normal 3-fas hög återledning. Båda objekten är track-object. Bild 3 STL stolpar i Content Manager. Bild 4, felmeddelande ang. STL linjestolpe. |
Låt oss börja bakifrån! Felmeddelandet kommer fram när man stänger(arbetar?) med en propertyruta där det tillhörande objektet är borttaget(raderat).
Eftersom du får detta meddelande så kanske det är så att du arbetar med fel objekt? Det är lätt hänt, träffbilden på dessa objekt är ganska stor, man kan hålla koll på "undo" symbolen i menyraden, om den blinkar till och det inte har hänt vad man förväntade sig så kanske man har pillat på fel objekt! Med detta sagt så kan jag se på bilderna att koden i propertyrutans "namefält" inte stämmer överens med namnkoden, "!= inmatad kod", saknas en nolla på slutet i "namefältet", detta kanske får olika betydelse hos de båda stolparna. Om du sparar banan med olika namn namnkoden och i "namefältet" så kommer den tidigare sparade namnkoden synas nästa gång du öppnar banan. mvh Håkan |
Har kollat själv och det är helt klart något fel med texturen till de olika återledningar. Ska be Lan kolla på det när han har tid. Under tiden kan du använda STWs original-linjestopar, de fungerar. :)
Jag har också dubblett av stolpen med samma namn och båda verkar ingå i det officiella paketet på hemsidan. Oklart vad det är för skillnad på dem. Lan? Felmeddelandet är orelaterat till problemet med texturerna, se Blomssons svar. |
1 bifogad(e) fil(er)
Ja, något fel är det. Om man startar en ny bana och provar att sätta ut en stolpe och börjar konfigurera den så uppstår spöket direkt. (Se bild där jag bara angett återtledning 3-fas hög).
Jag brukar aldrig sätta ut nollor i slutet på namnet. Endast om de finns inuti kodsträngen. Det blir inte så grötigt på kartan med en massa långa namn då. Exempel: En stolpe skall vara "grön" och ha en "Höger utliggare, 1 center", inget annat. Blir kort och enkelt: 5 1. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
|
Verkar vara en av Ekans snygga ommålningar på STWs byggnader som jag missat. Eftersom ingen annan verkar sakna den så skickar jag den per mail.
Kommer att uppdatera asset-packet när jag uppdaterar banan någon gång i framtiden. Förhoppningsvis missar jag inte lika mycket saker då! :D |
Citat:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31327 Det gula torpet i första inlägget. |
2 bifogad(e) fil(er)
Som ni kanske märkt så är det en del trassel med STL Järnvägstavlor igen efter uppdateringen till TANE SP2. Vi håller på att jobba på det. Det mesta har varit lättfixat, men lutningsvisarna visade sig vara lite klurigare och krävde mer jobb. Då jag ändå inte tyckt om hur de fungerat, då de både tillåtit felaktiga inställningar och hade flera inställningar som inte finns på riktigt så passade jag på att scripta om dem med ett enklare UI. Det enda man behöver göra nu är att skriva in lutning och avstånd till nästa tavla så ställer tavlan automatisk in texturer och om det ska var H eller pilsymboler samt vingarnas lutning. Har dessutom sett till att gamla lutningsvisare kommer att se likadana ut efter uppdateringen så vi inte får samma problem som med förra uppdateringen av tavlorna. :) Men eftersom de gamla tavlorna tillät en del felaktiga inställningar så kan jag bara garantera att de är identiska om man ställt in dem korrekt i föregående version.
Såhär ser det nya UI:t ut: Bifogad fil 74971 Men varför nöja sig där? Som jag kom på och berättade om i en annan tråd, något som Blomsson visade sig ha ruvat på i flera månader, var att man kan nyttja Trainz sökfunktion. Då kan man söka reda längs med spåret efter nästa lutningsvisare och räkna ut distansen och höjdskillnaden till den! Entré: magisk knapp! Bifogad fil 74972 Genom att trycka på Framåt som är markerad i bilden så letar den reda på nästa tavla som vi ser i bakgrunden. Den räknar ut avståndet dit, 94 meter i detta fallet och den genomsnittliga lutningen 11‰. Dessa fylls då i istället för de tidigare värdena ovan. Bakåt gör samma sak, men åt andra hållet. Så man kan välja om man vill ställa in allt manuellt som i tidigare version, eller bara placera ut tavlorna och låta dem räkna ut avstånd och lutning själva. :rolleyes: Dessa förbättringar kommer göra livet mycket trevligare när jag ska sätta ut lutningsvisare på WNJ kan jag tala om! :D |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:51. |