Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-22, 14:20   #76
cabby
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

En fråga i all hast, köpte du denna vagn på ovanstående adress, eller ladda du ner den någon annanstans ?
Gammal 2005-12-22, 16:10   #77
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Nej, det var bara upphovsmannens sida. Det visade sig att han lämnat distributionen till http://www.virtualrailclassics.de

Jag vet inte om den kan finnas på fler ställen. Jag betalade 15 euro för paketet som heter V6E tror jag. Sök på CDshop, den finns både som nedladdning direkt eller på CD. En bra manual med bilder och historik medföljer, men bara på tyska tror jag tyvärr.

Har nu lämnat kusten ett tag och börjat bygga lite stadsmiljöer för att spårvagnen skall komma lite mer till sin rätt. Tänk om det kunde dyka upp en svensk vagn så småningom!

Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg D21.jpg (67.4 KB, 286 visningar)
Filtyp: jpg D23.jpg (65.8 KB, 284 visningar)

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-22 klockan 16:41.
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-22, 16:58   #78
alex
Medlem

Reg.datum: May 2003
Standard

Mycket snyggt Håmacongillar staden med spårvagnen i och spårvagnen är mycket fin.
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-22, 19:28   #79
Håmacon
Medlem

Smile

Ja, visst var det väl ett trevligt litet spårvagnspaket, Alex!

Fick just nu se att det ingick en liten minirutt med en demokörning också och följande bilder är därifrån. Är nu jättesugen på att försöka få till en stad med en centralstation & bangård i ena änden och så då spårvagnarna som också ansluter där.

Så det blir dessvärre ytterligare lite bildbombning nu...
Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg E1.jpg (60.7 KB, 274 visningar)
Filtyp: jpg E3.jpg (66.7 KB, 275 visningar)
Filtyp: jpg E5.jpg (66.3 KB, 270 visningar)
Filtyp: jpg E8.jpg (72.0 KB, 271 visningar)
Filtyp: jpg E41.jpg (74.3 KB, 267 visningar)

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-22 klockan 22:15.
Gammal 2005-12-22, 20:40   #80
Bålsta
Medlem

Standard

Nu är de jag som blir imponerad när du har gjort mer av den, de är bra jobbat och jag vill säga god jul och gott nytt år!

Snart så börjar ju staden bli som i framtiden.
Gammal 2005-12-22, 21:56   #81
Håmacon
Medlem

Talking

Tack för dom orden Bålsta!
(Jag klickade på din länk och anar att du har det jobbigt nu. Jag håller tummarna för dig!)

Det är ju tack vara alla skickliga kreatörer av rullande material och objekt, inte minst här i Sverige och dessutom alla goda råd och tips jag fått här i forumet som det blivit så här skapligt.

Det luktar ju lite illa framhäva eget arbete, men nu börjar jag nästan själv tro att Utopiabanan kanske inte blir alldeles helkass till slut. I vilket fall som helst så har det varit väldigt roligt arbete hittills, fast jag är inte längre riktigt säker på att det hela stannar vid 150 baseboards, det beror ju lite på hur länge inspirationen håller i sig...

Och sedan återstår ju också finsnickeriet och allt som man upptäcker kan förbättras när man hunnit provköra lite...

En trevlig helgperiod önskas alla!

Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-22 klockan 21:59.
Gammal 2005-12-22, 23:36   #82
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Snyggt jobbat Håmacon. Det är samma vagn och bana som jag fick 10 kopior av från coerni för att sälja på (H)Julmarknaden. Han är glatt överaskad av det entusiastiska mottagandet den fått i Sverige och att mina 10 kopior såldes så fort.

http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=10510

Vi har pratat lite om vidare samarbete, kanske inom STWs ram men ingenting är bestämt.
Däremot kan jag nästan lova att kunna ta hem några kopior till för att sälja i Sverige till de av er som är lite ovvana med att handla från utlandet. Senast kostade den väl 15 Euro för nerladdning eller 15 Euro plus porto för CD från Tyskland så jag kom överens med coerni om SEK 150:- inklusive porto för de jag säljer.

Som sagt nu har jag inga fler men om några är intresserade kan jag få hem fler. Skicka en intresseanmälan till mig så ska vi nog lösa det.

Med (H)Julhälsningar

Kenny
Gammal 2005-12-23, 00:25   #83
Håmacon
Medlem

Smile

Hej Kenny!

Ja, allt är ju väldigt välgjort och trevligt så det skulle väl inte vara fel med ett närmare samarbete. Jag tror inte att någon som skaffar banan kommer att bli besviken. Personligen gillar jag att den kompletterar egna rutten så bra, även om jag aldrig sett denna spårvagnsmodell någonstans i Sverige. Tänk om det kunde bli en svensk spårvagn också på lite sikt!

Själv har jag åkt hela min uppväxt i Göteborg till skolan (Säröbanan + spårvagn varje dag!) med de gamla tvåaxlade varav några stycken har bevarats och som ännu rullar sommar sommartid. Det var ju bara drivning på en axel och i lövfällningstider fick de kämpa hårt för att komma upp för backarna. Jag stod alltid bredvid föraren och fick ibland sköta den manuella öppningen av framdörrarna som vintertid var stängda. Ett hedersuppdrag för en tioåring!

En dag hände det emellertid något som kunde fått konsekvenser. Det var bara ett räcke mellan föraren och mig och under det räcket brukade jag ställa skolbagen. Vagnen kunde ju köras från bägge ändar så reglage och pedaler lyftes bara ur sin lägen när vagnen ändrade körrriktning.

De två vertikala pedalerna (skenbroms och sandning) var nedstuckna i golvet strax BAKOM föraren och sköttes med hälen. Jag märkte inget alls innan jag satte ner bagen i klassrummet då det klangade till. Bagen hade fått ett lagom stort hål i botten och jag hade satt bagen så slumpmässigt perfekt att pedalen pressats in i hålet och nu hängde pedalskaftet ut genom botten! Jag har sparat den och den används numera som brevpress...

De gamla Mustangerna och M-25-orna var också personliga och trevliga att åka med, fast där hade man ju ingen förarkontakt...

Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-23 klockan 00:46.
Gammal 2005-12-23, 01:34   #84
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Aja baja stjäla pedaler på det viset )

Annars är det mycket som påminner i V6e och mustangen, dock inte det som syns för blotta ögat
Funderar på att ha med min bärbara till Malmköping och låta elev leka lite med den på kvällen efter "real life"
/Kenny (förarinstruktör på museispårvägen Malmköping)
Gammal 2005-12-25, 18:50   #85
Håmacon
Medlem

Standard

Har nu börjat knyta ihop järn- och spårväg vid centralstationen i Utopia.
Många baseboards blir det, nästan vilse ibland på egen bana...
Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg F28.jpg (74.9 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg F30.jpg (94.9 KB, 255 visningar)
Filtyp: jpg F26.jpg (92.9 KB, 256 visningar)
Gammal 2005-12-25, 20:26   #86
Iceplague
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Standard

Ser mycket bra ut!

Hmm, jag borde ta och fortsätta bygga mitt bygge.
Gammal 2005-12-28, 18:14   #87
Håmacon
Medlem

Standard

Utopia by night
Bifogade bilder
Filtyp: jpg f46.jpg (65.0 KB, 212 visningar)
Filtyp: jpg f47.jpg (65.0 KB, 213 visningar)
Filtyp: jpg f53.jpg (60.1 KB, 210 visningar)
Filtyp: jpg f50.jpg (82.5 KB, 211 visningar)
Gammal 2005-12-28, 19:18   #88
alex
Medlem

Reg.datum: May 2003
Standard

väldigt fint Håmacon
hoppas du släpper din fina rutt för nerladning.
alex besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 20:20   #89
Håmacon
Medlem

Standard

Tack ska du ha Alex!
Vi får väl se om den duger till det, när när den blir färdig. Efter intensivt byggande sju da´r i veckan, börjar jag nu själv känna mig ganska färdig...
Håkan
Gammal 2005-12-29, 12:41   #90
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej Håkan!
Har precis tittat igenom alla sidor i den här tråden och det är inte utan att man blir lite imponerad.
Själv har jag tappat intresset för allt vad tåg heter för tillfället, men bästa sättet att få det tillbaka och börja bygga igen är att titta på bilder från din och andra talangfulla byggares banor. Ser fram emot fortsättningen.

mvh .... Mats

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.