Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-12, 21:12   #61
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Kollar runt lite på begagnat med mera, men det är svårt att veta vad man ska leta efter. Canon finns ju en del olika, EOS 300/400. Nikon D40/d40X som alla har nämnts här tidigare. Sony A100 tror jag nån hette med. Vilken djungel alltså, för att inte tala om alla objektiv. Tur att man inte behöver ge sig in där... än.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 21:32   #62
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Lightbulb

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Mmm, du har rätt Hawk.

Canon och Nikon borde nog lägga ner. Alla fotografer borde göra fynd på ebay. Attans att jag inte köpte en kompaktare för 700 kr innan jag åkte på landskampen i hockey och fotograferade...
Min systemkamera som jag hade, har faktiskt kvar den......va faktiskt en Canon..

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 21:36   #63
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege
Kollar runt lite på begagnat med mera, men det är svårt att veta vad man ska leta efter....
Jag har en Nikon D100 som är till salu. Inklusive extra batteri, tvärgrepp, och allt som ska finns med. Det som saknas är ett objektiv, i och med att det bara är huset som är till salu.

2 500 kr är mitt bud. Den finns i Mölnlycke/Göteborg. Den är välanvänd, men bildmässigt är den inte försämrad sen den var ny. Det är en gamal trotjänare och har levererat bra bilder hela tiden.

Nikon D100 på DP Välj i rullisten överst i mitten för att hitta rätt.

Det är inte den bästa kameran som finns, men den är tillräckligt bra att börja med. Fördelen med den är att det är en semiproffskamera, den kan med andra ord allt den behöver kunna.

P.S. Admin får avgöra om detta inlägg är emot reglerna, jag ber er i så fall att ta bort detta inlägg. D.S.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-11-12 klockan 21:46.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 22:11   #64
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Mmm, du har rätt Hawk.

Canon och Nikon borde nog lägga ner. Alla fotografer borde göra fynd på ebay. Attans att jag inte köpte en kompaktare för 700 kr innan jag åkte på landskampen i hockey och fotograferade...
Klockrent!

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 22:25   #65
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Det är väl ändå objektiven som gör kameran?

Köp dig ett hus, sen väljer du helt enkelt objektiv efter din plånbok och egenskaper.

Vill du plåta vardag, är en kitglugg bäst. Exempel är 18-55mm. Den bästa kitgluggen enligt mina erfarenheter är Nikons 18-135mm, som är ett allroundobjektiv. Där har du vidvinkel och tele så det duger för att slippa byta objektiv mitt i en fotosession.

Vill du gå extremt och proffesionellt, fråga de stora grabbarna.

Själv funderar jag på ett 200-400 eller ett macro som nästa objektiv, pengarna får stå för valet. 200-400 är inte de billigaste precis.

Men börja helst med en billig systemare, kanske begagnad, helt upp till dig och din plånbok.

PS. Jag ska säga dig att det är stor skillnad i färg på min systemkamera emot min gamla kompaktare, E7600 (eller Coolpix).
Gammal 2007-11-13, 06:16   #66
MartinO
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Jag säger som jag alltid sagt, koncentrera er på att lära er den utrustning ni har innan ni lägger ner alltför mycket pengar på att köpa nya vräkiga objektiv. Det går alldeles utmärkt att ta mycket bra bilder med enklare utrustning och på samma vis går det utmärkt att ta dåliga bilder med dyr utrustning också. Väx långsamt! Det är mer utvecklande.
MartinO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 10:24   #67
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Vill du plåta vardag, är en kitglugg bäst. Exempel är 18-55mm. Den bästa kitgluggen enligt mina erfarenheter är Nikons 18-135mm, som är ett allroundobjektiv. Där har du vidvinkel och tele så det duger för att slippa byta objektiv mitt i en fotosession.
Tyvärr måste jag lyfta ett varningens finger för 18-135. Det är en "magnetflärp" som lossnar inne i objektivet och så slutar AF att fungera. Du ska vara glad att du klarat dig Schulz.

18-55 är som sagt bra, men lika bra att gå upp en klass till 18-70.

....och nu pratar vi ju Nikon då...

Grattis om du känner att du har råd med 200-400! En fantastiks glugg, men nanokristaller och hela köret! Nikon har fyra gluggar som skärpemässigt ligger i en klass för sig; 105-macrot, 200 f2,0 , 24-70 2,8 och just 200-400. Av någon anledning har alla dessa nanokristaller i glasen.
Gammal 2007-11-13, 10:35   #68
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MartinO
Jag säger som jag alltid sagt, koncentrera er på att lära er den utrustning ni har innan ni lägger ner alltför mycket pengar på att köpa nya vräkiga objektiv. Det går alldeles utmärkt att ta mycket bra bilder med enklare utrustning och på samma vis går det utmärkt att ta dåliga bilder med dyr utrustning också. Väx långsamt! Det är mer utvecklande.
Alltså med ett bättre ord/sammanfattning: Lär dig grunden.
Gammal 2007-11-13, 13:20   #69
MartinO
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Nej inte riktigt så jag menade. Har man en massa pengar över så är det ju lugnt Det är bara det att det verkar finnas en övertro till att allt automatiskt blir så mycket bättre bara man köper nytt
Gammal 2007-11-13, 18:03   #70
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Citat:
Nej inte riktigt så jag menade. Har man en massa pengar över så är det ju lugnt Det är bara det att det verkar finnas en övertro till att allt automatiskt blir så mycket bättre bara man köper nytt
Så länge du verkligen brinner för foto blir det ju iaf roligare.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 18:40   #71
MartinO
Medlem

Standard

Är det inte roligare att behärska utrustningen än att famla i blindo?
Gammal 2007-11-13, 19:17   #72
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Red face

Citat:
Är det inte roligare att behärska utrustningen än att famla i blindo?
Av just den anledningen har jag kommit så långt att jag vet att det är en kompakt jag ska ha. Nu återstår "bara" att välja ut en eller ett par av alla som kan gå till "slutlig testning".

Dessa finns med i bilden;

Canon G9
Canon Powershot S5 IS
Olympus SP-560 UZ
Panasonic Lumix DMC-FZ18 Silver

Kan tyvärr inte länka.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 19:27   #73
MartinO
Medlem

Standard

Kika in på http://www.cyberphoto.se så hittar du recensioner av kameror och utrustning
Gammal 2007-11-13, 19:46   #74
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Canon Powershot S5 IS kan jag verkligen rekommendera! Andvänder en sådan idag, och är mycket nöjd!
Gammal 2007-11-13, 19:50   #75
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av _gege
Av just den anledningen har jag kommit så långt att jag vet att det är en kompakt jag ska ha. Nu återstår "bara" att välja ut en eller ett par av alla som kan gå till "slutlig testning".

Dessa finns med i bilden;

Canon G9
Canon Powershot S5 IS
Olympus SP-560 UZ
Panasonic Lumix DMC-FZ18 Silver

Kan tyvärr inte länka.

G9:an är helt klart det kameran som är mest retro. OCH mest välbyggd! Och har bäst/funktioner. Bara det att den har rawformat gör ju saken biff egenligen... Den är inte platsig vilket S5:an kan upplevas som.

Fast å andra sidan så har 560:an också rawformat, och är väldigt gedigen byggd. Ett helt klart hett alternativ. Och är det optiskt zoom du vill ha är detta alternativ 1 (pga raw). Tänk bara på att Olymus kör med egna minneskort...

Kollade på FZ18 också. Den är såpass ny så att jag inte har kännt på den. Den har inte kommit ut riktigt än, så det kan vara svårt att få tag på en nu. Men enligt recensionerna verkar det som att Panasonic har spottat upp sig ordentligt:

Bra Köpenligt Digitalfoto för alla nr 16 - 2007:
- "....det här är en utmärkt kamera i förhållande till priset. Bilderna blir riktigt bra. Objektiv, menyer, knappar, och funktioner smälter samman till en välkomponerad helhet. FZ18 är den kanske bästa entusiastkameran i prisklassen jus nu...."

Rekommenderasenligt Digitalfoto nr 10 - 2007:
- "....den här Panasonic-kameran handlar lika mycket om kvalitet som ren och skär råkraft. Den fina uppsättningen av manuella kontroller är enkla att hantera, men kanske inte riktigt så snabba att använda som man kunde önskat sig. Bilderan från 8 MP-sensorerna är helt enkelt superba, vilket gör det här till ett tryggt val för dem som letar efter en kompetent, allt-i ett-kamera....."

Mycket Prisvärdenligt FOTO nr 10- 2007:
- ".....det är mycket som talar för Panasonic DMC-FZ18. En remarkabelt välkorrigerad zoom med enormt omfång och rejäl vidvinkel ger utmärkt bildkvalitet vid lägre ISO-tal. Dessutom är autofokusen snabb och distinkt och funktionen för ansiktssökning är smartare än genomsnittet.... ....."

Tyvärr utan rawformat.

Fast oavsett vad vi säger här så bör du gå och klämma på dem, och skapa dig en uppfattning. Du ska köpa den kamera du gillar bäst, det spelar inte så stor roll vad du har för kamera egentligen.

Lycka till!

EDIT: Intressant att du tittar på G9:an också. Den skiljer sig från de andra tre. 12mp istället för 8, kortast zoom. En annan kamera helt enkelt. Jag personligen hade valt G9:an för att den känns mest gedigen. Mest klassisk kamerakännsla. Den främjar mitt bild- och kamerasinne mest. Blir lite sugen faktiskt... är det inte så att man får köpa sig en egen julklapp varje år.....

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-11-13 klockan 20:00.
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.