![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Lastning, lossning, ljud och rökeffekter fungerar nu men jag vill gärna att ni alla testar och kommer med synpunkter i denna tråd! Det blev 4 vagnar:
M1 UK, den engelska vagnen med rundade gavlar och utan träsarg som tillbehör. M1 XUK, den engelska vagnen med raka gavlar som den kanske såg ut innan förhöjningskragen nitades på??? Träkrage för vedlastning finns med *** M1 MK, eg. M1 XUK med pånitad plåtkrage för att rymma avsedda 25 ton last. Träkrage finns med. M1 SK, vagnen med svenskbyggd korg (Notviken MV???). Träkrage finns med. *** Träkragar monterades under och efter båda världskrigen för vedtransport. (Man frös nog då också).
![]() |
#47 |
Medlem
|
![]()
Verkar stämma utifrån vad jag sett i Luleå, men hur är de med färgen?
Eller har jag missat något och de var svarta ursprungligen?
![]() |
#48 |
Veteran
|
![]()
Enl. rykten var dom grå när dom tillhörde S&N J (Sveriges & Norgies Järnväg) men med tanke på att orginalet var engelskt gissar jag på svart (finns lite bilder på vagnar som definitivt var svarta). Bra om nån kan reda ut detta! Under tiden bara bygger och fantiserar jag vidare tills någon dementerar.
![]() |
#49 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag pratade lite grann med de på NBJVM, men han jag pratade visste inte så mycket om just det och jag lade inte ned så mycket krut på att leta reda på någon annan. Men som jag förstod det så var de grå, åtminstone de svenskproducerade vagnarna, den lilla serien av engelska vagnar kan ju mycket väl ha varit svarta.
![]() |
![]() |
#50 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Läckert lennart, tur att det är halvdag i morgon och man är ledig på torsdag så att han hinner sitta med Trainz nu när det kommer så mycket roliga grejer på en gång...
Lite kommentarer. Jag hoppas att måleriavdelningen förser oss med gråblåa varianter av vagnarna, tycker helt enkelt att det är snyggare alldeles oavsett en eventuell verklighete ![]() Vad gäller träkragarna, jag antar att tanken är separata modeller med och utan kragar och då motsvarande modifiering av lasten så att den faktiskt använder hela höjden. Vad gäller lastning och lossning så ser det egentligen bra ut, men det vore ännu roligare om vagnarna faktiskt tömdes helt. Jag har ett minne av att man kan skicka ner hela meshen en bra bit under mark i sista rutan i animeringen för att lösa det problemet. Kul föresten att du fick ritningarna av KMV, han han före mig så nu får jag läsa elloksboken själv i stället....
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem
|
![]()
Just det en sak till, du har ett texturfel på 12517, träkrage ingen förhöjningn. I ena vagnshörnet så är det en bit trätextur som läckt över.
Annars ser det som sagt vid en första titt mycket lovande ut.
![]() |
![]() |
#52 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Ekan och Bengan kan man lita på när det gäller texturförfiningar, det finns ju texturegroups till varje vagn! Kom just att tänka på att om man skall skriva S&N J på sidorna har jag säkert mappat fel (E&B är vana vid det!), det tar jag tag i i morgon. Om man lägger frame 1 i animeringen 1000 m under "havsytan" kommer inte vagnen att synas i "preview-rutan" i Surveyor. Jag tror jag har en lösning på detta problem också men det är helt otestat!? Ber att få återkomma efter "utredning". Träkragarna är mesher i vagnarnas m1-body-mappar men går att ta bort genom att sätta auto-create 0 i config. Detta var tänkt för en kommande last med sågad och huggen ved för krigsåren (STL Ved), sen får man själv meka med config om man vill ha det! Hoppas forumfolket kan lära sig att det inte är så svårt att ändra i config - tänk vad mycket mer dom skulle få ut av Trainz!?
![]() |
![]() |
#53 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Vad gäller uppmaningen om att låta folk ändra i config för att kunna utnytja vagnarna fullt ut så håller jag nog i princip med dig om att det är bra att folk bekantar sig med hur spelet fungerar under ytan. Men det finns ett stort problem med den lösningen, det blir omöjligt att distribuera högre object dvs banor och scenarior som utnytjar vagnarna från start, eftersom de kommer att ha olika kuid hos olika användare. Man skulle kunna tänka sig att distribuera specialvarianter av vagnarna med varje bana eller scenario, men det känns som fel väg att gå. De script som AJS har skrivit och som till stora delar motsvarar STL scripten har stöd för att slå av och på mescher i vagnarnas inställningar ungefär som ni hanterar texturegroups så det kanske skulle kunna vara möjligt med en liknande lösning om man inte vill göra separata vagnar.
Senast redigerad av bear den 2011-01-04 klockan 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Veteran
|
![]()
"Vad gäller uppmaningen om att låta folk ändra i config för att kunna utnytja vagnarna fullt ut så håller jag nog i princip med dig om att det är bra att folk bekantar sig med hur spelet fungerar under ytan. Men det finns ett stort problem med den lösningen, det blir omöjligt att distribuera högre object dvs banor och scenarior som utnytjar vagnarna från start, eftersom de kommer att ha olika kuid hos olika användare. Man skulle kunna tänka sig att distribuera specialvarianter av vagnarna med varje bana eller scenario, men det känns som fel väg att gå."
Vad gäller mina vagnar så har alla full frihet att "klona" och ladda upp egna varianter, jag kan ju inte orka med att bygga alla varianter själv!?
![]() |
#55 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Kom vi inte fram till att man kunde lägga till use parent bounds i configen så att man slapp problemet med att man inte ser vagnen i preview-rutan? Men det måste finnas något sätt annars, för jag har sett flera vagnar som använder knepet men som inte har samma problem.
![]() |
#56 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Bear har nog rätt: man får nog ge ut olika varianter på vagnar med vedkrage. Jag får inte till det här med texture-replacment för last-texturen. Måste allt stämma med sidan 372 i CCG?
![]() |
![]() |
#57 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Du måste ha en effect som heter product-texture i mesh-tablen i loadmeshen som skall innehålla:
kind texture-replacement texture “load_map.texture” Sedan så ska texturen heta load_map, vilket ger dig en .texture.txt som heter load_map.texture.txt vilket är vad texture ovan just pekar på. Sedan måste ju animated-mesh load finnas med i queuen.
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-01-05 klockan 17:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Veteran
|
![]()
use-parent-bounds 1 hjälper inte, har testat med allt jag kan komma på men vagnarna syns inte i preview-fönstret. Enda sättet skulle väl vara om lasten vore en separat asset (eller befinner sig alldeles under marken), ungefär som en boggi men just nu är jag lindrigt sagt trött på hela "load of shit"!!! Jag vill bygga vagnar, inte sitta och fäppla med saker som inte fungerar!!! Nån annan får ta över last-problematiken - jag orkar inte mer!!!
Förbaskat trött på att skotta snö också - livet är eländigt ibland!?
![]() |
#59 |
Medlem
|
![]()
Lennart, om du har lust så kan du skicka över den versionen du inte får att fungera. Inte för att jag heller har fått det att fungera tidigare men ibland kan det vara bra med ett extra par ögon.
Om jag får gissa villt så misstänker jag configproblem, så du får gärna skicka de exporterade objekten också så slipper jag åtminstonde initialt strula med importen i Blender. För övrigt, så där är det ibland. Allt man gör är tråkigt och går åt helsike. Eller som en kompis till mig brukade säga, jag är den inverterade kung Midas allt jag rör vid blir till skit.
Senast redigerad av bear den 2011-01-05 klockan 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Veteran
|
![]()
Med Bears hjälp har jag börjat undersöka om man inte kan ha en särskild mesh för "Pre-View"-fönstret. Skulle lösa problemen med att "load" (som ligger 1 km under marken) vidgar "pre-view-fönstret" med ca. 1 km så att inte meshen syns! Experimenten fortsätter!
Under tiden har jag fixat massor med lasterna så dom fungerar. Kommer många laster vad det lider. Malm, stenkol, träkol, torv och ved !