Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-19, 11:55   #31
Joel
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Angående halvbommarna är jag lite osäker men tror att jag förstår vad du menar Bengan. Mig veterligen är det ingen skillnad på fyra halvbommar jämfört med två helbommar. Den längre förringningstiden, 10s , jämfört med två halvbommars 5s skall hantera att bilarna hinner ut. Jag vet att det du nämner finns i andra länder men inte i Sverige vad jag vet. Det är alltså ingen skillnad i tid då fällningen/öppningen börjar, alla börjar samtidigt. Bommens fällningstid är lika lång för alla bommar i en övergång, frånsett för GC-bommar bredvid vägen exvis. Hoppas det var någorlunda begripligt.
Om du säger att alla bommar i ett vägskydd börjar fällas samtidigt så tror jag du har fel. Kolla på filmen nedan vid ungefär 4:12 så ser du.

http://www.youtube.com/watch?v=ML5JIjxo4kI
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 15:14   #32
MatsS
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Dubbelpost

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-19 klockan 15:45.
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 15:44   #33
MatsS
Medlem

Standard

Det kan skilja en liten aning men det beror på en slumpmässig fördröjning på upp till en halv sekund som jag lagt in. Utan den såg det lite för perfekt ut. Det är ofta inte helt synkroniserat i verkligheten har jag sett. Kanske är en halv sekund för mycket.

Detta kan jag göra valfritt samt att man kan lägga till en konstant bomfördröjning för den som önskar. Det blir alltså en fördröjning från det bommen fått impuls, tills det att den börjar gå ner. Den tiden måste alltså läggas till fällningstiden för att beräkna sträckan innan tågvägen får vitt. Man kan säga att det är en per bom ställbar förlängd förringning.

/Mats
Gammal 2008-08-19, 16:18   #34
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Precis det som jag har provat och försökt att få till, i filmlänken från Joel. Har sett samma fällning på Roslagsbanan vid Frescati. Och var ligger Frescati. Vid Bergianska trädgården eller kanske enklare att säga vid Naturhistoriska riksmuseet.

Som jag tidigare har skrivit, så finns det en massa härliga kombinationer med ditt nya vägskydd Mats.
En annan tanke, som slog mig. Vägsignalen. Du har inte lust, att släppa en variant utan kors. Kan användas vid brandstationer eller vid en väg, som ligger väldigt nära inpå start/landning vid flygplats. Skulle ju fungera fint, med din huvudtrigger. Om man skulle vilja bygga något för biltrafiken. Om inte annat, så kanske bara kul att få se en utryckning från hytten. Bara en tanke. Kors, kan vi aldrig bli riktigt nöjda
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_006.jpg (55.7 KB, 190 visningar)
Gammal 2008-08-19, 17:33   #35
MatsS
Medlem

Standard

Det blir nu möjligt i nästa version att göra som på filmen

Visst är det fascinerande med vad som är möjligt med scripten? Jag nappade på idén med kryssfri stolpe, den är lätt att lägga till.

En idé jag haft är att göra en bom som egentligen är en grind som öppnas tvärt om, dvs en blockering för tågvägen istället för vägen. Såna används ju ofta vid industrier.

En mer vild idé är att ha en bom i form av en växlare som står med flagga eller lykta mot vägen. Då tåget passerat fästs han längst bak på sista vagnen.

Lite mer seriöst är att ha möjlighet för föraren att manövrera vägskyddet med en knapptryckning. Tyvärr har jag inte lyckats klura ut hur man gör det.

/Mats

Senast redigerad av MatsS den 2008-08-19 klockan 17:36.
Gammal 2008-08-19, 21:14   #36
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Har testat och lekt lite i ett industriområde denna gång. Får det inte alls att fungera. 2st olika felmeddelanden dyker upp. Det första bara en gång, så där är det kanske bara skit bakom spakarna. Den andra dyker upp hela tiden. Tror och gissar mig till felet, men vet inte om det är så. Att jag inte har använt några V-signaler. Hade tänkt mig en övergång, med bara ljussignaler som på bilden och en flagvakt. Måste V-signalerna vara med eller har jag gjort en groda någon annanstans med inställningar tro.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_015.jpg (93.3 KB, 175 visningar)
Filtyp: jpg Screen_012.jpg (40.0 KB, 175 visningar)
Filtyp: jpg Screen_014.jpg (34.7 KB, 175 visningar)
Gammal 2008-08-19, 22:17   #37
MatsS
Medlem

Standard

Den andra gissar jag beror på en felaktig namngivning, eller att det inte är initierat korrekt. Har du laddat om kartan? Jag har tätat lite här så det inte ska bli fel ändå.

Den första är mer mystisk men kan bero på samma som ovan. Det krävs inga v-signaler för att det skall fungera.
Gammal 2008-08-19, 23:49   #38
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Standard

Hej Mats!
Kan man få komma med ett litet önskemål?
Går det att göra så att vägbitarna blir höj och sänkbara?
Just nu så får man bara meddelandet "Object does not allow hight change". Vissa vägtyper (Gravel t.ex.) är så höga att dom når över rälsen.

mvh .... Mats
Gammal 2008-08-20, 06:58   #39
MatsS
Medlem

Standard

Hej,
Just vägbiten tror jag inte går att göra justerbara eftersom den har kopplingar till splines, jag har för mig det är omöjligt i nuvarande spelmotor. Mina tester hittills med de andra objekten har inte slagit väl ut men jag skall göra ett försök till framöver.

På väggivaren finns det dock ett knep. Om man gör rälsen fast i höjdled (gula splinepoints) så kan man sänka marken en liten liten aning så faller vägbiten under rälsen.

/Mats
Gammal 2008-08-20, 09:23   #40
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Hej,
Just vägbiten tror jag inte går att göra justerbara eftersom den har kopplingar till splines, jag har för mig det är omöjligt i nuvarande spelmotor. Mina tester hittills med de andra objekten har inte slagit väl ut men jag skall göra ett försök till framöver.

På väggivaren finns det dock ett knep. Om man gör rälsen fast i höjdled (gula splinepoints) så kan man sänka marken en liten liten aning så faller vägbiten under rälsen.

/Mats
Hej igen!
Jag provade alldeles nyss med att lägga till height-range -3000,3000 i config.txt för din 10m vägbit och det verkade fungera. Vägen blev justerbar i höjdled, och jag kunde inte se några uppenbara felaktigheter i trafikbeteendet i alla fall. Men det kan hända att det finns djupare liggande script-problem som jag inte kan kontrollera.

Jag har förut också gjort som du beskriver, sänka marken under rälsen, men jag tycker att det ser så illa ut med luft under spåret. Det är ett av de största problemen med Trainz enligt mig, att funktionen "Smooth spline hight" får rälsen att hänga fritt i luften. Jag hoppas att det löser sig till TRS2009.

mvh .... Mats
Gammal 2008-08-20, 13:27   #41
juhis
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Standard

MatsS, will you create those old styled crossing gates?

I just found the link to this video:

http://www.youtube.com/watch?v=dN6x1VFRQSE
juhis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 19:40   #42
MatsS
Medlem

Standard

Mats, det hade jag missat helt. Nu är det höjdreglering på alla objekt (som inte är trackside) med i 1.2.

juhis, not at the moment but I'm planning a better motor model, also a way to use different motors. Now it's only the boomgate that changes. If someone have pictures or even better blueprints I'm of course interested.

Mats
Gammal 2008-08-20, 23:17   #43
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Får ett felmeddelande när jag väljer "svs-trig" i spelet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg svs-trig-fel.jpg (139.0 KB, 134 visningar)
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 23:25   #44
Joel
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Får ett felmeddelande när jag väljer "svs-trig" i spelet.
Verkar inte som du lagt in korrigeringen?

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....7&postcount=16
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 12:39   #45
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Nu vill jag inte pressa dig eller så, men ett rent önskemål från min sida är en "vägkur", dvs en sådan liten kur som finns vid plankorsningar Skulle vara en riktigt snygg liten detalj vid vägskydden.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.