![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]()
Hej
Nu vänder jag mig till sakkunskapen här i Forumet. Vet att det finns folk här som är kunniga i det här med Effekter, särskilt då i nya TS22+ ?? Saken är den, som kanske många vet, att jag har mitt kära Bensland att arbeta på/i. Nu har jag inhandlat Trainz senaste programversion med ändelsen Plus. Det första jag ville prova på var att föra över "Bensland - Bensö" från Trainz 2019 til TS22. Det fungerade hyfsat fint. Men det kom till ett nytt "effektlager". Trots mångårig erfarenhet av att bygga i Trainz så blev det lite för mycket att förstå av det nya Surveyor 2.0. Speciellt då uttrycket "Databinding", som jag försökt förstå - men ändå inte. Effektlagret Water kom plötsligt upp. Allt vatten som tidigare var lagt med det vanliga "gamla" sättet - i Topology rutan "add water" - var nu också som mörkblå vatteneffekt. Men dessa vattenytor interagerar med varandra. Ett flimmer uppstår. Jag beslöt att radera dessa flimmrande vattenytor och låta effekt-lagrets vatten ta över, så att säga. Tjusigt och fint - men ack så mörkt vatten. Försökte mig på att "Add/Edit Effect" och det blev stopp: Det sägs något om att maximalt databingning har uppnåtts. Frågan är då - ska jag strunta i att använda effektlagret och i stället använda det "vanliga" vattnet istället. Det är ju snyggt i och för sig. Blir det för mycket att måla allt vatten i Bensland, som blir tre öar med mycket vatten runt om? Se en liten del av hela ön på bild. Eller ska jag fortsätta med "vanligt" vatten istället? Jämför vatten på bilden. ![]() ![]() Hälsningar
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|