![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Tidigare viktortheone
Reg.datum: Oct 2005
|
![]()
Tänkte kolla med er som är mer fotokunniga än jag hur jag ska fotografera på en nattklubb. Jag måste ha blixt eller?
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Det beror på vad du har för kamera. En vanlig digitalkamera måste du ha blixt på. Om du har extremt låg bländaretal så kanske går bra med utan blixt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare ssg
|
![]()
Kan nog säga att till 99% behöver du blixt. Iallafall om du skall vara mingelfotograf. Då är en externblixt, helst med omnibouncer att föredra. Dessa blixtar är dock ganska dyra.
![]() |
#4 |
Guest
|
![]()
Tänk på också att du skall ha skriftligt tillstånd från nattklubben om att du får fotografera...
En nattklubb är inte offentlig plats! |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Att fota på nattklubbar är en intressant sak. Kompaktkameror är sällan de säger något om. Och står man i kön med en lite mer avancerad kamerutrusting kan man i vissa fall komma in före alla andra, eller inte få komma in alls.
Så som Byggare Bob säger, fixa tillstånd från klubben först, så du vet att det är okej.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Extern blixt är helt klart att föredra. Tänk dock på att det inte behöver vara en speciellt stark blixt, ledtal 22 räcker gott. Det beror helt enkelt på att det är rätt mörkt på nattklubbar så att blixten inte behöver lysa upp så mycket...
![]() Sen är tricket att inte rikta huvudet rakt på, 45 graders vinkel eller utan bounser. Med bouncer kan du tom rikta rakt upp. Alternativet, som nästan ger bäst resultat är att slå blixten i ett vitt/ljust tak. Ställ ner blixten lite i styrka. Kör på A (AV för canon) eller S (Tv för canon) och ställer ner tiden eller öka minska bländaren något, så kommer du att få mjukar ljus. Du vill ha med så mycket bakgrundsljus som möjligt för att inte det ska bli de tråkiga klassiska bilxtbilderna... Lycka till! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidigare viktortheone
Reg.datum: Oct 2005
|
![]()
Japp tillstånd har jag av den sidan jag fotar för.
Okej tack för alla tips! ![]()
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Det är väl inte så lämpligt att ta med en systemkamera in ändå. Jobbigt att släpa på. Kompaktkameror tar helt ok bilder, både mingel och fina bilder. Denna bilden tog jag med min gamla Nikon E7600, dock lite efterbehandling, men det är ingen stor skillnad mellan originalet och denna.
![]()
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|