Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-11, 11:18   #16
Alexander Ödman
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan_1
Jag har en eos 400d men jag rekomenderar inte den. Som du säger så är standard objektivet ingen höjadere och ofta tycker jag att det blir väldigt bleka färger. Alla dom bilder jag visar ökar jag kontrasten, ibland mycket ibland lite. Men den är ganska bra på att ta naturbilder, tycker att den lämpar sig bättre till naturfoto än tågfoto.. Sedan blir det brus om man går över 400. Men jag är lite besviken om jag ska vara ärlig. Men det är en bra nybörjarkamera men det är svårt att utveckla sig som fotograf när man kan den.
Det verkar väldigt lustigt. Du vet att du måste ställa in kontrast, mättnad, ton osv. i kameran för att dina jpg-bilder ska bli rätt? Om man låter det vara standardinställningar så kommer det att bli som det ser ut på sensorn, som din raw-fil, och den är inte "färdigbearbetad" direkt ur kameran.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 11:22   #17
Jared
Tidigare Ugglan_1

Reg.datum: Jun 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Alexander Ödman
Det verkar väldigt lustigt. Du vet att du måste ställa in kontrast, mättnad, ton osv. i kameran för att dina jpg-bilder ska bli rätt? Om man låter det vara standardinställningar så kommer det att bli som det ser ut på sensorn, som din raw-fil, och den är inte "färdigbearbetad" direkt ur kameran.
Jag har letat efter den funktionen hur man ändrar färgmättnaden har gått igenom kamerans alla knappar gång på gång men hittar ej den Det är jätteirriterande Men om du vet så kan du juh berätta så jag slipper och redigera varje bild, fast det måste jag juh iallafall men det blir enklare. Tack på för hand
Gammal 2007-11-11, 11:25   #18
MartinO
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Tycker inte man kan säga rakt av att Nikons glugg är bäst utan att nämna vilka man jämför Både Canon å Nikon har mkt dåliga och mkt bra gluggar. Det är lite som Volvo eller Saab, på det stora hela samma sak men mest en smaksak vilken man väljer. Något Canon har som Nikon däremot saknar är gluggar i mellanklassen. Nikon har billiga och dyra men inte mkt mellan det.

Nu var det väl en kompaktkamera som efterfrågades här från början och jag tror att det är ett bättre alternativ att börja med.

Angående bildresultatet från 400D så håller jag med Alexander fullt ut. Köper man en systemkamera utan att lära sig använda inställningarna på ett vettigt sätt så blir resultatet därefter. Som jag sagt många gånger förut så är det fotografen som tar bilderna, inte kameran.
MartinO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 11:44   #19
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Jag kan hantera inställningarna... Men som sagt jag har gått genom kamerans alla inställningar och jag kan inte hitta ett piss om färgmättnaden och instruktionsböckerna har jag varken på engelska eller svenska trots att mina päron köpte den från en svensk hemsida förra julen.
Gammal 2007-11-11, 11:47   #20
MartinO
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Om du kan hantera dem så blir väl bilderna bra då? Men allvarligt talat, har du nån bild du kan visa som har det problem du nämner så kanske vi kan komma fram till något? Kanske borde ta en ny tråd om det?
Gammal 2007-11-11, 12:13   #21
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MartinO
Tycker inte man kan säga rakt av att Nikons glugg är bäst utan att nämna vilka man jämför Både Canon å Nikon har mkt dåliga och mkt bra gluggar. Det är lite som Volvo eller Saab, på det stora hela samma sak men mest en smaksak vilken man väljer. Något Canon har som Nikon däremot saknar är gluggar i mellanklassen. Nikon har billiga och dyra men inte mkt mellan det.

Nu var det väl en kompaktkamera som efterfrågades här från början och jag tror att det är ett bättre alternativ att börja med.
Nej, jag kan la hålla med om att man kanske borde säga vad man jämför med dårå... och då var det övriga kitgluggar i omfånget ca 18-55 (eller motsvarande) som jag jämförde med. Även Nikons 18-135.

Nikon har en tydlig uppdelning mellan kitgluggar, semigluggar (mellanklass) och proffsklass. Lika tydlig som Canons olika färg på strecken, silver guld och rött. Men det var ju inte det tråden handlade om...

... känner mig lite skyldig till att vi började prata systemkameror, när du faktiskt frågande efter kompaktkameror. Så du ska få lite exempel i 4 - 5 000 kronorsklassen. Jag utgår från att du vill kunna ställa tid och bländare hyfsat, alltså ingen sikta-trycka-kamera.

Den mest kompetenta (och bästa) kompaktkameran just nu! Canon G9

Canon A650 IS Kontrollera bara att du inte får ett "magentaexemplar" Läs här om du vill veta mer.

Canon S5 IS Har hängt med ett tag. Tror att det är några här på forumet som har/haft denna.

Nikon P5100 En mindre kamera än G9 och S5, men kan lika mycket. Nikon's bästa, mest avancerade kompakt.

Olympus SP-560 har 18x zoom. och är gedigen och liten, kompakt var ordet.

Panasonic LX2 är en mer traditionell kompakt. Lite retrodesign. Har en sensor som är i widescreenfromat 16:9. En av mina favoriter.

Lite olika förslag. Och skulle det vara så att du vill ha en sikta-tryck-kamera så finns det så mycket att välja på. Men Canon 950 IS och 860 IS (tretumsskärm?!!) är bra kameror. Det svider att säga det men Canon är bra på kompakter... Annars så är Samsungs menysystem outstandig! Samsung NV 20

Lycka till!

P.S. Är det någon annan som vill ha en kameratekniksnackstråd...? Fast, det är ju egentligen fel forum från början... humm... D.S.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-11-11 klockan 12:16.
Gammal 2007-11-11, 12:16   #22
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan_1
Jag kan hantera inställningarna... Men som sagt jag har gått genom kamerans alla inställningar och jag kan inte hitta ett piss om färgmättnaden och instruktionsböckerna har jag varken på engelska eller svenska trots att mina päron köpte den från en svensk hemsida förra julen.
Synd att du inte har instruktionsboken. Där står det garanterat! Under "Meny"-knappen, och dina CLS-ställningar (eller vad de nu heter) ska det stå.
Gammal 2007-11-11, 13:25   #23
MartinO
Medlem

Standard

Kollar man efter objektiv så ser man att Nikon har billiga samt dyra och inget mellan... så hur menar du? Canon har ju en mellanklass med en hel del L-objektiv med bländare 4 t.ex.
Gammal 2007-11-11, 17:36   #24
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Kollar man efter objektiv så ser man att Nikon har billiga samt dyra och inget mellan... så hur menar du? Canon har ju en mellanklass med en hel del L-objektiv med bländare 4 t.ex.

Båda märkena har ju massor av gluggar, men jag pratar om de som är de nya, AF-S i princip.

Nikons lägsta klass, kitgluggarna är 18-55, 18-135, 55-200 (med och utan VR). Kitgluggarna är lätta, lite plastiga, billiga och liksom övriga kitgluggar i branchen (förutom Pentax) har de plastbajonett. De är konstruerade för att vara billiga och för att följa med husen. Bländaren ligger runt 3,5-5,6 i den här klassen. Under 3000 kr

I mellanklassen har vi 18-70, 70-300, 18-200, 24-120. I denna klass är det bra byggkvalitet (men inte bäst), metallbajonett och bländare runt 3,5-5,6. Glasen; slipning ytbehandling, är bra, men inte bäst. priser mellan 3 500 - 7000 kr.

I proffsklassen har vi genomgående 2,8, vi har gedigen byggskvalitet (=tungt). Toppklass på glas, nanokristaller i ytbeläggningen mm mm. Börjar på 10 000 kr, sky is the limit.

Vad gäller Canon så har de i princip samma upplägg på sina gluggar. Tre klasser, det som skiljer är byggkvalitet och glas och AF. Angående L-gluggar, det som gör en L-glugg är byggkvaliteten, glasen och USM.

Sen har Canon gjort genidraget att göra tre gluggar (70-200, 24-105, 17-40) med bländare 4, så att även amatörer/semiproffs kan ta del av L-utbudet. Mindre bländare = mindre glas = billigare. Och mindre glas = lägre vikt, vilket gör att dessa gluggar är populära även hos yrkesfotografer.

Sammanfattning: Som jag ser det (och den allmänna uppfattningen i branchen har jag förståt det som), så är klassuppdelningen inte beroende av ljusstyrka eller pris.

Det är byggkvalitet, material, glas (råvaror, slipning, ytbehandling), precision vid ihopsättningen, elektronik som säger vilken klass det är.

Sen ska sägas att Nikon ligger ca 5-10% över Canon på objektiv.

Det är min syn på saken. Kan utveckla mig om du vill.

Senast redigerad av Alexander Ödman den 2007-11-11 klockan 17:42.
Gammal 2007-11-11, 17:46   #25
MartinO
Medlem

Standard

Nejdå det blir så bra så men rent generellt har Canon ett mycket bättre utbud av objektiv att erbjuda kunden än vad Nikon har och de flesta jag känner upplever det som att Nikon inte har så mycket att erbjuda i mellanklassen. Det räcker med att studera respektive tillverkares utbud för att se det

Vad gäller kvalitet så är det som sagt lite som Volvo eller Saab, mest en smaksak då båda är lika med sina respektive för- och nackdelar

Senast redigerad av MartinO den 2007-11-11 klockan 17:48.
Gammal 2007-11-11, 17:54   #26
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Här fick man lära sig både ett och annat.

Jag läste att någon dissade 400D. Jag har 350D, och han precis som Martin O säga att det hänger ju på fotografen. Tar man jpeg-bilder får man gärna rätt bleka bilder ut, men det är sådant man ordnar i Aperture, Lightroom, Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram.
Efter ett tag får man bra kläm på att behandla sina bilder, och då är bleka kontrastlösa bilder ett minne blott.
Själv plåtar jag alltid i raw, och har då ännu större möjligheter att behandla mina bilder.

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 18:09   #27
Alexander Ödman
Medlem

Standard

Citat:
Nejdå det blir så bra så men rent generellt har Canon ett mycket bättre utbud av objektiv att erbjuda kunden än vad Nikon har och de flesta jag känner upplever det som att Nikon inte har så mycket att erbjuda i mellanklassen. Det räcker med att studera respektive tillverkares utbud för att se det

Vad gäller kvalitet så är det som sagt lite som Volvo eller Saab, mest en smaksak då båda är lika med sina respektive för- och nackdelar

Jag håller med dig. Nikon har ju i princip bara två varianter på objektiuppsättning i mellanklassen. 18-70+70-300 eller 18-200. Sen finns det ju massa varianter, men det är stommen kan man säga.

Canon har ju lite olika varianter, större utbud kan man säga.

Men de har ingen motsvarnde 18-200, utan det är Sigman som gäller där.
Gammal 2007-11-11, 18:13   #28
MartinO
Medlem

Standard

Ja det har du rätt i och det är lite synd, 18-200 är ett mycket användningsbart zoomomfång!

Jag väntar dock fortfarande på att någon ska tillverka ett 10-600 1.0 med bildstabilisering, maxlängd 10 cm och vikt 100 gram
Gammal 2007-11-11, 18:26   #29
Jared
Tidigare Ugglan_1

Standard

Citat:
Om du kan hantera dem så blir väl bilderna bra då? Men allvarligt talat, har du nån bild du kan visa som har det problem du nämner så kanske vi kan komma fram till något? Kanske borde ta en ny tråd om det?
Oredigerad:

Redigerad:
Gammal 2007-11-11, 18:39   #30
MartinO
Medlem

Standard

Den översta ser överexponerad ut i mina ögon men annars är det väl inget större fel på exponeringen? Kollade EXIF och 1/160 sek, bländare 5,6 och ISO 400 hittade jag där. Så låga värden brukar man inte få med så högt ISO-tal i det väder du verkar ha fotograferat i. Testa att använda lite lägre ISO och snabbare slutare, experimentera helt enkelt! Efter att ha sett bilden så vill jag påstå att det är där problemet ligger. Du kan ju alltid använda kamerans P-läge och kika vad den vill ha för värden för att få en vink men det kanske du redan gör? Full automatik rekommenderas absolut inte iaf. Att den sedan lutar värre än lutande tornet i Pisa och att skärpa saknas är ju en annan sak men det är ju bara att hålla kameran rakt och fokusera så är inte heller det något problem Desto snabbare slutartid du använder desto mindre risk för skakningsoskärpa.

Senast redigerad av MartinO den 2007-11-11 klockan 18:41.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:27.