![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Bättre kunskaper... nja, de vete tusan... ![]() Ja, det är verkligen segt att mecka manuellt med höjdvariationer i RE. Man får jobba ganska mycket med lutningsinställningarna och använda flacka lutningar, där så går... Å sen jämna ut det hela... sen på'n igen... Nä, mycket trevligare vore med ett annat verktyg. De 2 möjligheterna jag känner till är följande: DEMEX, finns här: http://www.digital-rails.com/dr_tools.html För att konvertera DEM-filer till MSTS-terräng. Jag har själv inte skaffat det än, kostar 25$, men kommer vara mitt nästa inköp om jag skulle dra igång en ny rutt i MSTS. Som jag sa tidigare, så spelar det mig mindre roll vartifrån terrängen kommer, eftersom jag helst bygger påhittade rutter, där jag själv kan bestämma vad rutten ska innehålla och se ut. Ska man bygga en verklig rutt, så är det här naturligtvis en perfekt lösning, om man får fatt på DEM-filen, vilket jag har för mig man kan få för de sydligare delarna av Sverige. Nästa alternativ är TsTool2. Innehåller även en del andra funktioner, bl.a kan man editera placeringar av grejer i 2d-vy istället för RE. Låter jättebra, men har inte riktigt blivit ett verktyg jag jobbar med, trots det. Kostar även det i samma trakt, minns dock inte vart jag köpte det på nätet, editerar inlägget när jag hittat det. I TsTools kan man även forma terrängen genom at rita upp höjdkurvorna. Jag har ett svagt minne av att Inlandsbanans terräng är byggd på det sättet. Ingen av dessa två varianter har jag testat, men är säkert inte knepigt nån av dom. Inget speciellt utrymme behövs för dessa programvaror, dom är små båda två, ej heller andra krav än de som RE ställer, dvs vettigt med RAM, åtminstånde 512MB, helst 1024MB. Om du bestämmer dig för att testa, så kan vi hålla kontakten, är själv nyfiken på resultat och utfall av dessa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jodå det finns för södra Sverige ochså, det gäller bara att hitta rätt bitar vilket inte kan vara det lättaste... Jag har testat detta på min pensionär till dator och det funkade även på denna, så kraven behöver inte vara så jättehöga när man kör med DME... Här på denna län ken finns vidare hjälp att få: http://www.dgadv.com/dgtv/ Finns även lite program med mera man kan ladda ner. MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Gratulera Mazz, Det är den femtionde sidan på din tråd,
Jag är väldigt imponerad på hur länge du har byggt LLJ och jag tror flera medlemmar vill gratulera dig. En fråga, Pinans plats har du väl döpt om från Pians station. En grej som jag inte fattar är när du säger att rutten bygger på St Anton-Innsbruk rutten. Det låter kanske lite fånigt med den här frågan men jag vet faktist inte. Senast redigerad av marcus_spelman den 2006-01-10 klockan 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Ja, jösses... 50 sidor, hå hå ja ja... Nåja, hoppas jag spridigt inspiritation till andra under resans gång, det har iallafall varit förhoppningen, samt att man ser att det rullar vidare framåt... (ehhh, bakåt nåra gånger, men de glömmer vi, tror jag... ![]() Ja, det stämmer med Pians plats, det är Pinans plats. Går säkert att väva in en story hur det namnet kom til i den fiktiva verkligheten... Nåja, mina namn i LLJ kommer från en "försvenskning" av originalnamnen, således är: Innarvet = Innsbruck Landbäck = Landeck Petervik = Pier... n ånting.. Antberg = St Anton etc... Andra namn på nya delar, har jag helt enkelt tagit kartboken och slagit upp den i Norrland och plockat delar av ortsnamn och satt ihop dom till nya. Arjesele har sina namnrötter således från Arjeplog och Lycksele. Leleå associerar naturligtvis till Luleå, vilket ju passar med uthamn för malm, precis som i verklighetens malmbana... Som Pierre mycke riktigt nämner, det är inte mycke kvar av originalrutten. - Alla spår är utbytta eller möjligtvis endast förflyttade. - alla marktexturer är utbytta - Byggnader står vissa kvar, några har fått nya shapar, en del är helt borttagna och ersatta i ny miljö. Originallängden av St: Anton rutten kan man se på sidan 48. Den ljusblåa sträckningen fram till SJ-banan är originalrutten, så jag skulle nog säga att längden är totalt drygt 3 gånger längre. På mitten är den dock dragen i annan sträckning, till förmån för lite längre körsträcka. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Skulle vilja ha en bild Mazz på ett TKAB tåg på din rutt, inget måste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Mazz! skulle du kunna göra en rapport om vad du har gjort
med rutten under dom senaste dagarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Det glädjer mig att du är ivrig och intresserad, men det är inte säkert att jag byggt nått på LLJ just de senaste dagarna... ![]() Har just nu lite annorlunda agenda, mest beroende på att dygnet bara har 24 timmar... dumt... Det jga arbetar med just nu är följande: - Stationshuset i Sala. Jag var i Sala i helgen och tog bättre texturbilder än de jag hade tidigare. Passade på att mäta upp byggnaden likaså, jag var inte nöjd med uppmätning via tegelpannor som jag tidigare gjort. - C3-vagnen. Nästa släpp-objekt. - Du-loket. Nya texturbilder fixade, så den ska arbetas en hel del med. - Terrängmodeller. Här kom vi in på mer direkta LLJ-arbeten faktiskt. På LLJ har jag senaste tiden planerat återbyggnaden av Innarvet, sedan borttagningen av dynamiska spåren. Inarvet va en av de första stora stationerna och dyn-track var använda flitigt och i ganska långa längder. Så, tror jag nämnde det tidigare, centralstationen ska justeras och läggas utan dynamiska spår, samt att plattformarna ska bli längre. Perrongerna och statioonsbyggnad ska bli helt anpassade egenbyggda grejer för Innarvet, både för att hålla antal objekt på rimliga nivåer och för at kunna göra lite svängda perronger, så som det ofta ser ut i verkligheten, sällan dom är helt raka egentligen. Så, inte mycket operativt egentligen på LLJ således och som jag sagt tidigare så är det lång-projekt och en del 3D-byggen ska ut inom snar framtid först innan jag sätter full prio på LLJ. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Tror jag kan räta ut en del...
Mazz kopierade och döpte om St Anton-Innsbruk rutten, när han började bygga. Nu är det dock inte mycket kvar av den, då han lagt om nästan alla spår, bytt ut marktexturer och förlängt rutten (den är nästan dubbelt så stor nu!).
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|