Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Visa resultat för omröstning: Väntar du på Nynäsbanan?
Ja 33 61.11%
Nej 21 38.89%
Antal röster: 54. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-02, 12:31   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
OK, det kanske var och ta i, men titta på dessa "faktum":
- Totte och Trollhättanrutten, en 31 sidor lång tråd, och rutten är ännu inte släppt.

- Mazz och LLJ, 49 sidor tråd och ännu ingen rutt släppt.

Skeptisk är jag, då det ofta blir "mycket snack i liten verkstad" här på forumet.
Om det beror på AE som är buggig, eller tidsbrist det vet jag inte, men jag respekterar att folk har ett liv utanför MSTS också.

Du, Pierre är den enda som jag veterligen kan säga, har släppt rutter, både NEJ och SSLidJ.

Så dig är faktiskt den enda ruttbyggare som jag ser "sanningshalten" i...

Med all rätt, så har man anledning att vara skeptisk... Men, passar på att inflika en annan inte helt okänd ruttbyggare som ju släppt rutter.... Hawk och KMJ. KMJ är ju släppt i 3 versioner och jag vet att MASSOR av timmar är spenderade på de 3 versionerna av KMJ. Hawk har dessutom släppt sin snygga version av Whitefish.

På egen front, så har jag ju "bara" släppt en rutt, GDSJ, som bara har spåren och landskapet på plats... Bara den tog 100-tals operativa timmar, kalendermässigt ett drygt halvår. Dessutom har jag stått för spårläggningen och lite till i KMJ, så jag har nog lite granna som är ute iallafall...

Det är inte verktyget som är begränsnngen vad gäller ruttbyggeri. Har man väl lärt sig RE, så är den ett effektivt och bra verktyg och efter lite rutin så undviker man dess inbyggda buggar. Det som tar tid är att skapa miljöer, som ser så trovärdiga ut som möjligt. Ont om svenska objekt är lite hämmande och kräver mer fantasi för att de olika sträckorna och stationerna ska bli för lika varandra. Men, sen är det tålmodigt arbete som gäller. Väljer man att göra en verklig rutt blir det betydligt mer arbete. Hur mycke mer är en fråga för hur verklighetsnära man vill göra, finns ju inget rätt eller fel där.

Nåväl, broder SMK har ju iallafall engagerat många av oss både på Trainz och MSTS -sidan, så det är väl alltid något...

EDIT: Nu va jag kanske för elak, justerat det nu...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-01-02 klockan 13:22.
Mazz besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 16:26   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Visst har jag släppt några rutter, men det är beta versioner. Och en sån är ju inte en komplett/färdig rutt!

Totte och Mazz bygger stora rutter som tar lång tid att bygga (för en person!). Går inte att jämföra med det jag gjort. Men Totte skriver att han snart ska släppa del 1 av sin rutt...

JBJ, VHJ (trots sina fel!) och den fantastiska KMJ skall inte glömmas bort. Så det är fler än jag som släpper svenska/svenskliknande rutter.

Och Mazz GDSJ rutt, är också en släppt rutt. Den är helt perfekt att skapa något eget av, om man vill slippa spårläggningen!?

Jag kan hålla med om att det blir "mycket snack i liten verkstad" ibland. Men det kan bero på mycket. T.ex. Man vet inte hur mycket jobb det är, det händer annat i ens liv o.s.v.

Vilket fall som helst, så tycker jag vi ska uppmuntra både dom som vill försöka bygga nått och dom som gör det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 16:45   #3
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

Pierre,
Jag undrar vad ditt inlägg har med Nynäsbanan och göra?
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 16:59   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Pierre,
Jag undrar vad ditt inlägg har med Nynäsbanan och göra?
Kanske en effekt av att någon tyckte att tråden var död, vilket resulterade i att många försökte förklara vad rimliga förväntningar kan vara, inklusive olika råd. Därifrån ledde resonemanget till mer allmäna "rutt-förutsättningsfunderingar" eftersom det verkade vara på sin plats i denna tråd, även om det sakligt blev OT.

Som nån sa, om du börjar posta lite bilder från en början av en rutt, så ska du nog se att responsen kommer. Om du orkar göra nån start på rutt, förståss, det var ju tveksamt sa du tidigare.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-02, 18:09   #5
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Det är bra att du rättar mig, Mazz
Hawk har ju faktiskt gjort ett mycket bra jobb med KMJ.

Det jag ville poängtera var SMKs kanske lite svävande idéer om att bygga Nynäsbanan BÅDE till Trainz och MSTS, något som jag ser orealistiskt på, nu dessutom med devisen om "han orkar bygga den till MSTS".
Det är därför jag tror att denna tråden dog...

Det jag också ville få fram, är som du säger att "ensamarbete" med en svenskliknadne rutt tar otroiligt mycket tid, i och med att det inte finns så mycket svenskt material till MSTS.

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-01-02 klockan 18:11.
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009