![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
|
![]()
Kollade återigen att måla över fixturer med varandra.
Kollade denna gång i layoutens config, och så fort man använder en ny textur och sparar så dyker den texturens kuid upp. Målar man över eller använder undo så försvinner inte någon kuid. Det verkar som om en gång använda texturer finns kvar för alltid. Finns det något annat tillfälle när layouters configfiler uppdateras annat än när man sparar? Är lite ställd just nu.
__________________
![]() ![]() ![]() /Harry |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Skönt att höra (läsa). Har suttit ett par timmar nu och testat för att försöka klura ut det som du först hade skrivit och bara kommit fram till samma sak som du skriver nu. Bengan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Hmm...
Menar du nu att texturen ändå finns kvar i mappens config trots att den är helt övermålad och kartan är sparad? Verkar ju väldigt dumt ![]() En sista utväg är väl då att tillfälligt ta bort de texurers mapp som man inte vill ha på kartan längre och sedan ladda kartan och välja "Delete missing assets"? Men det är ju ett himla jobb att hitta rätt kuid och säkert veta vad man använder och inte på en stor karta... Sen det här med rotation och prestanda... Hatar när man inte kan komma fram till ett klart svar!
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Jag gjorde ett litet test nu med Fraps.
1 - Ny karta med 4 baseboards fyllda med en textur och ett antal dubbelspår för att få upp polygonantalet. Körde med 10 stycken "SD45 undecorated" för dessa har mycket polys. 2 - Samma karta men nu fyller jag på med ytterligare 3 texturer som jag hela tiden roterar under målning med knappen intryckt. Sen kopierar jag en bit och klistrar in överallt för att ytterligare få lager. Nu är alla baseboards fyllda med texturer som är roterade till max! Sparar som ny karta. Kör båda så att kameran följer första loket och zommar ut så man ser bakom sista. Resultat: Karta 1: 36 FPS konstant vid full hastighet. Karta 2: 36 FPS konstant vid full hastighet. Detta utan något hack alls ![]() Kanske man måste ha mera objekt för att skillnaden skall märkas men antalet polygoner borde vara skapligt hög. EDIT: Mitt system är P4 2.4GHz 1 GB DDR400 ATI 9800 Pro 128MB Kör upplösning 1280x960
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-07-20 klockan 19:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Någon som har testat lite mer och kommit fram till något annat.
Själv har jag inte gjort några nya tester. Sitter nu och funderar på om jag ska ta och måla över mina gamla texturer på ett ruttbygge med roterande texturer istället. Frågan är ju om det är lönt att göra detta, om nu dom gamla ändå ligger kvar. Bengan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Ja du Bengan.
Jag är fortfarande osäker på detta. Såg nån nämna att det lagras max 4 lager textur och sedan raderas den äldsta men om detta stämmer vet jag inte. Är det samma textur du vill måla över med och rotera som du använt tidigare i kartan så bör det dock inte ha så stor betydelse. Största problemet om många gamla texturer laddas i onödan är väl som jag ser det att man tar upp minne i onödan. Enda sättet att vara helt säker är väl kanske detta: Citat:
Man kan ju kolla vad kartan använder med TrainzObjects.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|