Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-06-07, 23:25   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Sök på "boolean" i hjälpen till gmax. Där står allt man behöver veta, nästan.
Lite Boolsk (eller Logisk) Algebra är bra att kunna för att komma ihåg vad som gör vad:

Här är ett litet försök att förklara vad Hjälpen säger (Boolean är ett fantastisk verktyg för att göra hål och uttag eller utstående partier, mycket snabbare än "extrude" och "cut.
"
Ur Hjälpenförsök till översättning)

Operation group

Union: The Boolean object contains the volume of both original objects. The intersecting or overlapping portion of the geometry is removed.
=
Union, OR + : Gör två objekt till ett och inre polygoner tas bort.

Intersection: The Boolean object contains only the volume that was common to both original objects (in other words, where they overlapped).
=
Snitt AND - : Resultatet blir endast de polygoner som var gemensamma.

Subtraction (A-B): Subtracts the intersection volume of operand B from operand A. The Boolean object contains the volume of operand A with the intersection volume subtracted from it.
=
Exclusive OR, XOR -- : Resultatet blir endast de polygoner som ingår i B men inte i A. (alltså inga polygoner i snittytorna.

Subtraction (B-A): Subtracts the intersection volume of operand A from operand B. The Boolean object contains the volume of operand B with the intersection volume subtracted from it.
=
samma som A-B fast tvärt om.

Cut: Cuts operand A with operand B, but doesn't add anything to the mesh from operand B. This works like the Slice modifier, but instead of using a planar gizmo, Cut uses the shape of operand B as the cutting plane. Cut treats the geometry of the Boolean object as volumes rather than closed solids. Cut does not add geometry from operand B to operand A. Operand B intersections define cut areas for altering geometry in operand A.
=
Skär ut! Inga polygoner ersätts!

There are four types of Cut:

Refine: Adds new vertices and edges to operand A where operand B intersects the faces of operand A. The software refines the resulting geometry of operand A with additional faces inside the intersected area of operand B. Faces cut by the intersection are subdivided into new faces. You might use this option to refine a box with text so that you can assign a separate material ID to the object.
=
Detta val ersätter borttagna polygoner. (När man skär hål i tjockt material)

Split: Works like Refine but also adds a second or double set of vertices and edges along the boundary where operand B cuts operand A. Split produces two elements belonging to the same mesh. Use Split to break an object into two parts along the bounds of another object.
=
Ger dubbla verticies i snittytan.

Remove Inside: Deletes all operand A faces inside operand B. This option modifies and deletes faces of operand A inside the area intersected by operand B. It works like the subtraction options, except that the software adds no faces from operand B. Use Remove Inside to delete specific areas from your geometry.

Remove Outside: Deletes all operand A faces outside operand B. This option modifies and deletes faces of operand A outside the area intersected by operand B. It works like the Intersection option, except that the software adds no faces from operand B. Use Remove to delete specific areas from your geometry.
=
Minimerar polygontalet vid OR-operationer.

Jobba med Boolean, det är jättabra!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009