Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-20, 04:03   #1
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Resandestatistik.

Hej alla glada. Nu är det 03:50 på söndag morgon och Dreamhack är inne på sina sista 10 timmar. Nu har suttit i nästan 6 timmar och försökt få någon fason på resanderäkningen men hittar ingen lösning i excel. Det är för många olika variabler som skall in:

- Varje station har 5 tidszoner.
- Varje station har 7 dagar eftersom inte alla kör sina tåg 7 dagar. i veckan.
- Varje tåg har ett max antal platser.
- Varje station har ett max antal resenärer.
- Olika tåg har olika biljettpriser.

Detta samtidigt som jag sovit ca 10 timmar sedan torsdag morgon gör att jag inte hittar på någon lösning på detta. Jag ger tillfälligt upp och går vidare med andra saker inom ekonomin på SVTTL. [V]

Bli inte förvånade om jag är borta från datorn i början på veckan som kommer. Jag skall sova.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-06-20, 14:00   #2
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Nu när du har uppdaterat veckosiffrorna så vill jag be dig om att betala av kortlånet med dom pengar vi har på saldot. Och jag undrar om STAB endast betalar 0 VSEK för alla sina nya Blue-X fordon.[8D]

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/

DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-20, 17:30   #3
andreasrosen
Senior Member

Reg.datum: Dec 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Även STAB vill betala av sitt kortlån med saldot.

Hehe... nope "Clinton", tyvärr betalar vi inte 0kr för alla våra Blue-X-fordon. Däremot kommer vi inte att börja betala av dom förens V29 när våra kontrakt börjar gälla.

http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-25, 10:40   #4
Pursche
Medlem

Standard

1. Alla kortlån har lagts in som en utgiftspost och betalas till helgen.

2. http://www.svttl.se/Floden.pdf

Det här med resandestatistiken är en hård nöt att knäcka men ev har jag kommit på ett sätt att göra det. På ovanstående länk ser ni ett schema som jag har gjort där jag har tagit reda på hur många tåg som stannar för resandeutbyte på de olika stationerna (VHJ än så länge) och vid vilka tidszoner de stannar.

Varje tågnummer som ni ser har ett nummer på de stationer där de stannar. Dessa nummer är de olika tidszonerna enligt följande tabell:

1. 06-09
2. 09-15
3. 15-18
4. 18-06

Detta är samma tidszoner som man ser på länken ekonomi och fliken Ruttägaren.

Brevid stationsnamnen så ser ni sedan hur många tåg som stannar i de olika zonerna. Vad kan vi nu göra med dessa data? Ett exempel:

Station nummer 2 (längst upp) och zon nummer 2 (kl 09-15) har 11 tåg som stannar för resandeutbyte. Vi vet (genom länken ekonomin och fliken ruttägaren) att 1222 resenärer väntar på tågen. Om man tar dessa resenärer och delar dessa med de 11 tåg som stannar så kan varje tåg lasta/lossa 111 resenärer per tåg.

Idag vet vi bara hur många resenärer varje tåg kan lasta/lossa och detta beroende på hur ekonomin utvecklar sig och hur många vagnar tågen har. Det ser ni på era kontrakt långt ned.
I framtiden kan jag nu (med de nya siffrorna) också räkna ut hur många resenärer som väntar på varje station. Så långt har jag kommit idag och jobbar vidare på modellen framöver...

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-25, 13:45   #5
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Detta innefattar såvitt jag ser endast IC-tågen. Lokaltågen då? CT Inc kör ju med X9 mellan Helsinghamn och Ekholmen samt Citytåg AB kör ju pendeltågstrafiken på norra VHJ.

/Mohammad, VD på CT Inc.

http://w1.500.telia.com/~u50025334/

DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-25, 14:54   #6
Pursche
Medlem

Standard

De kommer naturligtvis också att läggas in.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-07-06, 09:29   #7
Pursche
Medlem

Standard

Hej allihop. Nu har jag jobbat med resandestatitiken igen och det går framåt. Titta på följande länk:

http://www.svttl.se/resande.htm

jag går igenom varje flik så ni förhoppningsvis förstår vad som finns.

Flik 1 Pappersmall:
Detta är mallen där jag matar in uppgifter för varje tåg som varje operatör kör.

Flik 2 Sammanställning:

Gul bakgrund. Ni ser antal resenärer, ankommande och avgående för varje tidszon och station.
Grön bakgrund. Ni ser antalet resenärer som vill resa för varje tidszon och station. Ankommande och avgånde har lagts ihop i en klump.
Blå bakgrund. Ni ser antal tåg som stannar på varje station och varje zon.
Brun bakgrund. Ni ser hur många resenärer som åker i varje tåg som stannar på stationerna och för varje tidszon.

Flik 3 - 6:

Ni ser varje operatörs tåg och på de ställen tågen stannar så har jag skrivit in i vilken tidszon tågen stannar. Det är alltså siffrorna 1 till 4.
längst upp skall ni se tågnumren men alla siffrorna får inte plats just nu. Det ändrar jag snart.
längst till höger med gul bakgrund ser ni hur många av era tåg som stannar på de olika statinoerna. Dessa för jag sedan i i fliken sammanställning när jag räknar ihop det totala antalet tåg som stannar på varje station.

Det är än så länge bara VHJ som är inmatade. Vi har nu alltså antalet resenärer som kan åka per tåg på de olika stationerna. Vad vill vi nu göra med dessa siffror???????

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-07-06, 10:13   #8
alaska
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

Har studerat dessa sifror.
Vad ska vi göra med dom?
Jag tycker att dessa siffror ska styra trafiken. Man ska alltså inte få mer betalt än för dom som åker.
Detta innebär att man kan inte sätta in en massa tåg på en sträcka och bara håva in pengarna. Man måste fördela tågen på olika tider och olika stationer. Man kan säga att det blir mer verklighet.

Detta kommer säkert att innebära att många, om inte dom flesta företagen måste ändra sin trafik, för annars är väll risken att det kan gå så illa att konkurs är ett faktum.

Vill även ge Pursche en stor ära för denna lösning på en resande statestik som kan styra den virituella trafiken.

Ove
VD VTK
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-06, 11:11   #9
andreasrosen
Senior Member

Reg.datum: Dec 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till andreasrosen Skicka ett meddelande via MSN till andreasrosen
Standard

Håller helt med. Som jag tidigare har påpekar så finns det eller kommer väldigt snart att finnas fler tågstolar än resenärer på vissa linjer och tider vilket inte är bra.

http://www.seaside.se/~sea1712d/
andreasrosen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-10, 21:10   #10
Pursche
Medlem

Standard

http://www.svttl.se/jbj.htm

Jag har jobbat lite mer med resandestatistiken.

- För att förenkla så finns det nu på varje nytt kontrakt hela samtliga stationer med på linjen i kontrakten. Detta ser ni längst ned på första länken och till höger om denna så finns det nu en mycket enkel men funktionell resandestatistik där jag för in hur många tåg som stannar i de olika tidszonerna på kontraktet.

Denna resandestatistik kopierar jag och för in i nedanstående länk på rätt flik.
http://www.svttl.se/resande.htm

Längst till vänster på denna länk kommer jag att se en sammanställning på samtliga tåg på denna linje. just nu är det tomt men siffror kommer att fyllas på vartefter kontraktet uppdateras. Detta innebär att det tar 10 veckor innan samtliga kontrakt är uppdaterade. om ni tittar på fliken VHJ så har ett kontrakt uppdaterats och ni ser hur det kommer att se ut.

mer info kommer.....

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-07-18, 23:05   #11
Pursche
Medlem

Standard

Resandestatistiken är klar och fungerar nu på alla nya och uppdaterade kontrakt som jag gör sedan den 16 juli 2004. Det fungerar på följande enkla sätt:

Siffran med den klargula bakgrunden är det som är intressant för er. Allt annat är endast siffror för sjäva uträkningen. Denna siffra (1316 personer) talar om hur många personer som väntar på varje tåg som rullar på linjen.

Samma siffra finns nu också i kontrakten enligt bilden ovan.

'Max antal resenärer i tåget' anger hur många sittplatser som finns i erat tåg, alltså beroende på antal vagnar och annat.

'Ungefärlig beläggning' är hur många % av dessa platser som kommer att fyllas. Detta beror till stor del på vilket biljettpris ni har satt. Högt biljettpris och få vill åka. Lågt biljettpris och ni kan få 100% beläggning. Det är denna uträkning vi har gått efter fram tills idag.

'Resandestatistik' visar hur många resenärer det finns till ditt tåg på linjen du skall köra. Det är alltså antalet resenärer per tåg. Just här finns det också 1316 personer (samma som på första bilden) och det är inga problem. Vartefter alla befintliga kontrakt fylls på i statistiken så kommer denna siffra att minska.
När denna siffra understiger den % av max antal resenärer i tåget så kommer era vinster att minska. I exemplet ovan så är 45% av 357 personer 161 platser i tåget som kan fyllas. När resandestatistiken understiger dessa 161 platser så räknas alltså siffran från resandestatistiken in istället

Detta innebär att vi inte i fortsättningen kan köra med 1000 tåg som som tar 1000 resenärer. Så har det nämligen varit fram tills idag.

Frågor?

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:40.