![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#181 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Har precis upptäck detsamma. Har gjort lite felsökning, Trainz visar inga fel på assettsaarna men med lite "trial and error" har jag funnit att det i mina rutter är bryggstolparna, fackverksbryggor, fackverksutliggare och linjestolpe äldre som får rutterna att krascha. Min misstanke att det är något med scripten som spökar, i flera av assetsen refereras det till ett script men scriptfilen verkar saknas (måste tillägga att mina kunskaper om script är oerhört begränsat).
//Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Upptäckte nu att scripten saknas inte i de andra assetserna, var jag som tittat lite slarvigt.
//Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() Citat:
EDIT: Har nu provat bygga i en ny rutt, och ja, verkar som om det är kontaktledningen som ställer till det. Trainz kraschar nästan direkt när jag håller på att bygga kontaktledning.
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2025-03-21 klockan 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Nej, signalsystemet verkar inte påverka att Trainz kraschar, jag har dock bara semaforer på mina rutter. När jag inaktiverat de krånglande stolparna och bryggorna, då kan jag når jag öppnar rutten se alla ledningarna på sin plats. Jag noterade också att efter hotfixen, då började i alla fall ledningarna att fungera, så vi har åtminstone kommit halvvägs.
//Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]()
Har skickat ett Support-ärende till N3V, får se om jag får något svar... Vore ju väldigt trist om våran svenska kontaktledning skulle göra att det nu blir ett slut på allt det roliga, utan den blir det svårt att använda Trainz..
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
|
![]()
Har ni testat andra utländska rutter? Kraschar de?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]()
Ja, det är just specifikt svenska kontaktledningen som gör att spelet kraschar. Inget annat strular vad jag märkt av. Alla mina övriga rutter och assets fungerar utan anmärkning vad jag märkt av än så länge.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
|
![]() Citat:
I T:ANE så finns det ett meny-val "disable" när ett objekt är valt i CM, om det finns något liknande i TRS22 så kanske det kan vara värt att testa på de objekt som orsakar problemen med kontaktledningen. Även fast objekten inte syns i spelet så verkar det inte skapa några "röda lusar" eller liknande, har bara gjort en snabb test. Funkar det, så borde det i alla fall gå att arbeta med banan. mvh Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom. Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17) Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 162
|
![]()
Att ta bort assetsen i Content manager funkar inte eftersom dom fortafarande står som dependencies till banan och följaktligen så blir banan markerad som "faulty" i CM och kan inte startas. Lösningen är att som Blossom säger att markera de problematiska assetserna som "disabled". De objekt som strular i STW:s kontaktledningspaket är stolpar och bryggor som är scriptade, ledningarna som är splines fungerar fortfarande. För att "disabla" som krånglande objekten högerklickar man på banan i CM, väljer "list depandencie recursivley", letar reda på STW objekten och markerar stolp och bryggobjekten, går till menyn "Content" och väljer "disable". Nedan är ett screenshot hur det ser ut i min bana när jag disablat objekten som är problematiska
![]() En fördel till är ju att man om man vill kan "enabla" objekten igen för att testa. //Åke |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
|
![]() Citat:
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|