Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-07-04, 15:22   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Byggde vidare på de andra stationer/hållplatser som fanns mellan Åkers Styckebruk och Strängnäs. Först Grundbro, som var en hållplats (och även linjeplats tidigare?) med ett grusgropespår. Det verkar dock ej ha varit i bruk på 60-talet. Och så Malmby, som var en station. Ulfhäll fanns också som linjeplats, men så långt har jag inte kommit än.


Vi börjar med Grundbro, här finns banan fortfarande kvar i form av Svealandsbanan. Man ser dock inte så mycket rester av stationen längre. I bakgrunden syns ett kort spår som gick till en grusgrop. På flygbilderna från 1960 så ser spåret ut att ej vara anslutet, så tänkte göra så i Trainz också, om inte nån har några andra uppgifter. Spåret syns inte på några av de bilder jag hittat från 70-talet.
(Spårplan 1943),(Spårplan 1978)
(Bild 1, 70-79)(Bild 2, 74), (Bild 3, första bilden, 74)



Nästa station är Malmby, med sidospår för last-&lossning av gods.
En lite större station än både Valsberga, och med modernare ställverk. Sidospåret försvann inte heller på 70-talet här, som det gjorde i Valsberga.
Lite bilder från Malmby kan ses här, om du stängt ner sista länken om Grundbro.
Blir dock inte klok på växeln som leder till en stoppbock och lastkaj som syns i bakgrunden, kan det verkligen ha sett ut sådär, eller gick spåret högst troligen bara rakt fram parallellt med huvudspåret?
(Spårplan 1978, här syns att växeln i norra änden försvunnit), (Ställverksplan(?))

Nej, nu ska jag strax vara Bgr på ett tåg till Göteborg för att sova där, så dags att göra sig redo!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2023-07-06, 00:19   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Slutet är nära?!

Nja, man kunde ju ha önskat, men detta är nog bara början än så länge. Hela sträckan Mariefred - Åkers Styckebruk är lika lång som hela sträckan Åkers Styckebruk - Strängnäs Så det är onekligen en hel del kvar att bygga! Men stationsmässigt börjar det blir klart, då jag idag satsat på att färdigställa spåren i Strängnäs. Väldigt nöjd än så länge!


Jämför med denna bild!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-06, 23:48   #3
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Ser bra ut! Ja, stationen i Strängnäs var bra mycket trevligare förr, jämfört mot idag.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-07, 11:25   #4
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Jag börjar ju bli tjattig jocke!

Faan va fint de blir! ser ju ut som förebilden oxså
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-08, 00:31   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Kul å höra att du känner igen dig på bilderna, det är ju.. målet

Byggt vidare, färdigställt spåren och kontaktledningen hela vägen till Ulfhäll lastplats. Tyvärr lyckas jag dock inte göra ena signalen till en linjeplatsignal? Klickar i det som alternativ, men den hoppar bara tillbaka till att vara mellansignal. Men det kanske inte gör så mycket?


Stationsområdet i Strängnäs, nu med lite hus och färdigställd kontaktledning.


Försökte få till nån typ av sluttning precis vid kurvan in till Strängnäs. Många olika nivåskillnader..


Ulfhäll, spåret närmast ledde till Kabi, en läkemedelsindustri. Bortre spåret ledde till A-betong, som finns kvar på platsen än idag. Några industrispår finns dock inte kvar idag.
Översikt spår, växlar, signaler, ställverk.


Närbild på spåren till A-betong. Om elektrifieringen någonsin användes lyckas jag inte lista ut, men på alla bilder jag sett så har diesellok använts.

__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-12, 23:25   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Tydligen var spåret in till Kabi också elektrifierat märkte jag på senare efterforskningar, så drog upp lite tråd och grävde ner några stolpar





Himla pyssel att få till industrier, särskilt sådana som inte finns kvar idag, och med ytterst få bilder, får se om jag lyckas få till det hyfsat vettigt... En sak är dock säker, Facebook är en guldgruva, hittat en hel del bilder där som tur var
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-07-13, 01:15   #7
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Ser väldigt lovande ut som en start! Synd man inte kan bidra med hjälp med bilder mm men om du åker på något hus du önskar repaint på mm så kanske jag kan hjälpa med det..

Eller om du hittar något fordon jag kan måla ihop!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009