|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Narvik fortsätter att ta form..
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 080
|
Snyyyygt jobbat
.
__________________
Ekan |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
Är mycket imponerad av ditt bygge
__________________
nebo |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Tack!
![]() Några bilder från Kopparåsen en sen tidig kväll. ![]() ![]() ![]()
__________________
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 901
|
Så himla snyggt! 1605 assets var ändå betydligt mindre än jag trodde, tycker ju inte du snålar med detaljerna direkt
Men ja, lär ta en stund utan First Class ticket! Men tycker en sådan är rätt billig, tror jag pröjsar typ 35kr i månaden för det, tycker lätt det är värt det - och framförallt att det förhoppningsvis bidrar till att det fantastiska DLS (och Trainz såklart ) finns kvar!
__________________
//Joakim Wahlberg |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Citat:
![]() ______________________ Små framsteg i Narvik.. Sedan så har jag lagt ner en hel del tid på att försöka få marktexturer och vegetation att blanda sig bättre.. Efter mycket letande bland olika marktexturer och en massa experimenterande med alla "gräs"liga inställningar så har jag uppnått ett resultat som jag faktiskt är nöjd med. Om man går tillbaka och ser lite äldre bilder från detta projekt så syns det mycket grönare gräset, som i mina ögon nästan såg ut som en konstgräsmatta. ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Stockholm
Inlägg: 67
|
Ända sedan du visade de första bilderna på Malmbanan har man häpnat. Nu gör man det om och om igen. Varje gång du lägger ut nya bilder så njuter man. Så otroligt naturlikt, verkligt och vackert.
![]() ![]() Otto |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
Citat:
______________ Ibland får man lära sig saker den hårda vägen.. När jag började bygga Narvik så hade jag ej dragit spår från Riksgränsen ner till Narvik utan tänkte att jag kan göra det senare.. Vilket givetvis inte hade varit ett problem om det inte vore för att när jag planade mark för att bygga Narviks station så hamnade anslutningen mot linjen ca. 40 m lägre än i verkligheten.. Så när jag sedan försökte koppla ihop Narvik och Riksgränsen med nominellt 15‰ lutning så hamnade anslutningen ca. 40 m över Narvik.. För att slippa bygga om hela Narvik i rätt höjd så har jag istället valt att ha ca. 18-20‰ lutning nominellt. I och med att mellanliggande stationer också ligger i plan (nästan) så kunde jag inte få ner lutningen till mindre än så. Jag har testkört med fullastat malmtåg, 68 vagnar + IORE från Riksgränsen och det går att kontrollera tåget med viss finess. Uppför med tomma vagnar gick också enkelt. Så jag tror inte det ska vara någon fara, på något ställe var det upp mot 25‰ i ca 100 m men det får nog vara så... Som råge på allt så har jag försökt att ha över 300 m radie i alla kurvor, men även här så fick det bli ett par kompromisser med radie 280 på något ställe.. Jag har för mig att STH 50 råder för malmtåg ändå, så det kommer nog inte kränga så farligt i kurvorna. Ett annat avsteg som jag kommer göra från verkligheten är att inte ha några tunnlar. Tunnlarna kommer delvis ersättas av snögallerier. Detta dels för att det är krångligt att få till långa och kurviga tunnlar i lutning i Trainz, men också för att sträckan är för häftig för att skymmas av massa tunnelväggar. I Narvik så fortsätter sakta landskap runt hamnspåren och malmbangården komma på plats. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
|
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|