Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-27, 19:41   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Bra jobbat
Lycka till framöver, det ser kanonfint ut.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 15:56   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard Mer nyheter i Nya Benslands Jernvegar 2020

Jag ska berätta lite mer om hur jag jobbar med byggandet av Nya Bensland 2020. Som jag redan skrivit så är detta en full utbyggnad av landet, från att ha varit en enkel, två-tre basbord bred oval bana till ett helt fyllt land.

Då uppstår också nya järnvägslinjer inuti landet. Med dessa blir också en del stationer drabbade. De behöver byggas ut för att kunna ta emot tåg från de nya landsdelarna. En sådan station är Gullskog. Staden ligger på stambanan, den dubbelriktade snabbanan mellan Benstad och Karlsköping.

Nu blir staden också en ändstation för linjen GullGransBanan mellan Gullskog och Granhyllan. Det behövs en extra plattform/perrong för resenärerna. Jag beslöt att lägga spåret på utsidan av befintlig perrong Lösningen var inte fullt så enkel. Det befintliga gångtrafiksystemet med promenadvägar till stationen behövde rivas. En underjordisk gång byggdes under spårområdet. Det blir inte möjligt för folk att gå till stationen "från baksidan" som tidigare. En trappa upp från närliggande väg fick rivas.

Bron över vägen var inte bred nog för fler spår. Men eftersom GullGransBanan inte är elektrifierad så gjorde det inget. Spåret fick en egen bro. Det var också en bättre lösning för godstrafiken från och till skogsavverkningen som ligger utanför staden. Tidigare fick tågen dela snabbspåret med passagerartrafiken. Nu får godstågen ett eget spår som passerar Gullskog på ytterspåret för GullGransBanan.
Ja, bildspelet nedan får berätta:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nya Gullskog.jpg (237.2 KB, 93 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog färdig.jpg (216.2 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 1.jpg (246.3 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 2.jpg (254.3 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 3.jpg (234.6 KB, 89 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 4.jpg (214.3 KB, 88 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 5.jpg (277.5 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 6.jpg (235.5 KB, 88 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 16:01   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

De fyra sista bilderna. Nu ska andra änden av GullGransBanan fixas till. Granhyllan station har ett litet godsspår som får bli slutstation för banan. Men den är för kort för passagerartåg. Ska ordna till det. Bildföljetong kommer.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nya Gullskog 7.jpg (245.3 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 8.jpg (186.7 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 9.jpg (262.5 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg Nya Gullskog 10.jpg (239.8 KB, 86 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-28, 16:23   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Nej. Granhyllan får ingen ansiktslyftning. Det lilla godsspåret får duga som passagerartrafik också. Det är visserligen kort, men duger för en rälsbuss.

Huvudlinjen som passerar (Karlsköping-Benstad) kan ta emot längre tåg.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Granhyllan station.jpg (253.9 KB, 87 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-29, 10:39   #5
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Ett imponerande bygge som jag ser fram emot att ladda ner.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 06:48   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

På årets första dag har jag fortsatt att förnya BENSLAND och nu har turen kommit till BENSLAND AIRWAYS.

Det fanns flygplatser i "gamla" Bensland men dels har det tillkommit nya och dels var jag inte nöjd med de gamla.
Själv har jag varit pilot i min ungdom och tänkte att de ska i alla fall få lite utseende som i verkligheten, fast jag har inte lagt ner 100 % jobb på att få till det på riktigt.
Bildserien visar Benstad Airport (BAP) före och efter.

Landets två flygplan har också fått ett smärre ansiktslyft. Namnet har bytt färg från gult till blått och blivit bättre läsbar.

Nyårshälsningar
från
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nya BAP 1.jpg (180.4 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Nya BAP 4.jpg (190.0 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Nya BAP 2.jpg (120.0 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Nya BAP 3.jpg (183.6 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Vender Airport.jpg (137.9 KB, 92 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-02, 22:18   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard

Lite mer skärmbilder som visar skillnader från "gamla" Bensland och det nya. De lite ljusare (oskarpare?) är från gamla Bensland som jag har i en annan dator. Därför är bilderna inte helt lika i upplösning och färg, men visst är det skillnad på horisonten.
1 och 2 Granhyllan.
3 och 4 Mickedal.
5 och 6 Karlsköping norrut
7 och 8 Karlsköping söderut.
Det blir något att se fram emot i Download under våren. Trots ett nytt år så behåller jag ändå arbetsnamnet Bensland Jernvegar 2020.
CDP-filen är nu uppe i 550 Mb så det blir mycket att ladda hem.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Granhyllan 2020.jpg (231.0 KB, 83 visningar)
Filtyp: jpg Granhyllan 2021.jpg (217.6 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Mickedal 2020.jpg (188.5 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Mickedal 2021.jpg (234.8 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Karlsköping norr 2020.jpg (219.1 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Karlsköping norr 2021.jpg (254.7 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Karlsköping syd 2020.jpg (199.9 KB, 84 visningar)
Filtyp: jpg Karlsköping syd 2021.jpg (239.7 KB, 83 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009