Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Sim World > DTG - Train Sim World - Landskapsdesign

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-09-23, 11:17   #1
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

Moderatorn på DTG:s forum "Protagonist" bekräftade för ett par månader sedan att det inte kommer att släppas någon editor till TSW. Om man vill utveckla rutter eller tåg till TSW så måste man gå med i DTG:s "partner program" som en kommersiell utvecklare.
zaphr89 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 19:46   #2
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Jo precis. Det lät även som den var svår att lära sig. så det hade nog blivit massiv kritik om den kommit ut.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 20:23   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zaphr89 Visa inlägg
Moderatorn på DTG:s forum "Protagonist" bekräftade för ett par månader sedan att det inte kommer att släppas någon editor till TSW. Om man vill utveckla rutter eller tåg till TSW så måste man gå med i DTG:s "partner program" som en kommersiell utvecklare.
Ja jisses, snacka om att skjuta sig själv i foten. En av de stora framgångarna med exempelvis Train Simulator är ju just möjligheten för communityn att skapa egna rutter och tåg, men också att kraftigt bygga om befintliga rutter. I princip inga av de rutter eller tåg jag kör är DTG's egna i originalversion, alla är uppdaterade, ombyggda eller nybyggda av tredjepartsutvecklare. Framförallt är den stora freewarecommunityn oerhört viktig i det här. Det är tack vare den vi har många av de fantastiska lok, vagnar och rutter att köra på idag.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 20:38   #4
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Ja men ser man rent marknadsmässigt så skjuter de inte sig i foten. Kanske tvärtom. De tjänar inga pengar att vi gör egna rutter och tåg men om de gör dem så vi måste köpa dem så gör de pengar.
Men i detta fall så är det bara dem som vet sanningen.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-23, 23:25   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Ja men ser man rent marknadsmässigt så skjuter de inte sig i foten. Kanske tvärtom. De tjänar inga pengar att vi gör egna rutter och tåg men om de gör dem så vi måste köpa dem så gör de pengar.
Men i detta fall så är det bara dem som vet sanningen.
Håller inte riktigt med där... jag tror dom underskattar värdet av freeware-skapare som "generatorer" för att bygga intresse för deras produkt.

Jag vill mena att järnvägshobby är ganska nationell om man förenklar. Det påstår jag är väldigt tydligt i modelljärnvägssammanhang... Svenska mj-prylar når väsentligt andra värden och intressen än "liknande" utrikiska. Egentligen är det väl inte så konstigt, man kan identifiera sig mest med egna upplevelser eller till och med kan sitt hemmalands säkerhetsordning och är med attraherad av att utöva sitt hemlands järnväg i simulatorn. Så, det du säger kan kanske stämma på de stora marknaderna där dom producerar material till, men för alla småmarknader som oss når dom inte så många brukare. Tror jag. Med freeware-saker, genereras intresse att faktiskt köpa simulatorn. Och när man väl köpt den, vet man aldrig vad som köps utöver...

Nåja, det får väl vara hur det vill med det, personligen är jag i alla fall klar med DTG om inget radikalt förändras.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-24, 12:20   #6
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Medhåll där, Mazz.

Ett annat problem i det här är att de inte längre kommer ha samma satsning på kvalité. Många av de riktigt högkvalitativa sakerna som producerats i framförallt Tyskland säljs inte genom DTG's kanaler. Flera av sakerna har hamnat på Steam, Münster - Bremen, Hausach - Villingen - Konstanz hamnade där till slut, men det finns många saker som ännu inte hamnat där.

Dessvärre finns det en ganska tråkig anledning till det och den är DTG's egna fel. De erbjuder - som jag förstått det från tyska utvecklare - alldeles för dåliga villkor och vill diktera dessa villkor helt själva. Utöver det gör de ofta små ändringar i Steam-versionen som gör den helt inkompatibel med utvecklarens egna version. Allt det här retar gallfeber på de tyska utvecklarna som ofta helt enkelt inte släpper sina saker till Steam alls.


Hur stor är sannolikheten att dessa utvecklare följer med till TSW om de blir tvingade att gå med på DTGs dåliga villkor? Än sålänge är det bara Rivet Games som gjort det - men där finns direkta kopplingar mellan företagen i bakgrunden.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009