Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-11, 18:02   #1
MegaCastor
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 32
Thumbs up HB Signalsystem

Citat:
Ursprungligen postat av Blomsson Visa inlägg
Hej, håll i hatten för nu blir det jobbigt!
Nej då, inte alls. Tvärtom. Det är roligt att arbetet går framåt.
Jag följer ditt projekt med stort intresse och ser fram emot att få ta del av och använda resultatet från det.

Angående dina frågor tänker jag så här:

A)
Jag tror att det är värdefullt att få återkoppling från användare tidigt snarare än senare.
Det ger möjligheter att hitta och rätta buggar i ett tidigare skede.
Dessutom kan användarna komma med en del input som kan vara värdefull i det fortsatta arbetet.

Jag bygger själv på en ganska stor bana med en hel del signaler som har fått det nuvarande STL-signalsystemet att nå sin gräns.
Av den anledningen skulle det vara intressant att testa ditt signalsystem.

Därför föredrar jag helt klart att version 1 kommer ut tidigt med baskomponenter och grundfunktionalitet.
Sessionsbyggande kommer i min värld lite senare.

B)
I de allra flesta fall skulle rena Trackside signaler fungera.
Det blir ju dessutom mycket färre objekt att hålla reda på och ställa in.
I några få fall använder man faktiskt flexibiliteten som Master/Slave erbjuder,
men även där skulle nog en Trackside-lösning kunna fungera om de har bra inställningsmöjligheter.

Därför röstar jag på Trackside.

Bra jobbat!

Hälsningar
Magnus
MegaCastor besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 18:17   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
Standard

Det vore bra med trackside signaler blir mer simpelt och tar inte så lång tid att sätt ut signaler då.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 18:33   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

På A.

Där vet jag inte riktigt, vilket ben jag ska stå på.

Men det lutar åt fullfjädrat system.

På B.

Trackside.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 18:45   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Instämmer med Bengans förslag.
Ska bli intressant att följa, oavsett vad det slutar med .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 22:16   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

A/ Sysslar inte med sessioner. Avstår kommentar.

B/Trackside om signaler på stolpar etc kan lösas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-04, 19:18   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Hej igen, har väntat lite på att skriva, med förhoppningen att ännu flera skulle ha delgivit mig sina tankar! Som vanligt så är alla funderingar och det visade intresset välkommet.
Jag tänker inte citera något idag utan nämner någon vid namn om det är något speciellt jag tänker på.
Trevligt också att ni anammade A o B metodiken blir lättare så. Jag fick inte rum med allt som jag tänkte skriva i första posten,
får ju bara(!) skriva 10000 tecken så kommer lägga till lite mera information.

avsnitt A

En sak som jag missade att skriva om är att Växelpaketet även ska innehålla Klotväxlar och Spårspärrar med elektrisk förregling.
Detta är ett krav för att signalsystemet ska kunna fungera som det gör i verkligheten.
Jag kan också avslöja en bakomliggande tanke, att alla växlar som INTE har något av mina script anknutna till sig (el-växel, el-förregling)
kommer att behandlas som klotväxlar utan elektrisk kontroll i ställverket. Detta betyder att växlarna inte är centralt omläggningsbara och/eller inte går att ställa rörelseväg via och att också
hastigheten blir begränsad till 40km/h. Mera ingående om växlarna sedan i signaltråden.

Jag glömde (eller fick inte rum) att berätta att även TAM-sträcka(Tåg AnMälan)/System M ska finnas med i basfunktionerna.
Även VUT (VagnUtTagning)/System S ska förhoppningsvis finnas med, dock så är dessa system mera förknippat med samspelet mellan TKL och Lokförarna än signalsystemet som sådant,
och faller då mera under TKL-funktioner och kanske kommandon än under yttre objekt. Dock så kommer det att finnas en del kontroller i signalsystemet så att det byggs med korrekta objekt
vid korrekt tillfälle. Till exempel att en Försignal pekar på rätt signal och att det inte finns felaktiga objekt emellan eller att man inte placerar ut en
Linjeplatssignal på en blocksträcka osv, allt för att det ska bli så korrekta banor som möjligt.

Jag är väl lite som Jocke, tycker om spelet mellan olika fordon och trafiken däremellan, att bara "slököra" är inte riktigt min melodi.
Även bygga är kul, men tycker jag spenderar mycket tid med att leta efter objekt som inte finns(!), vilket förtar en del av glädjen.
Och leta igenom tusen varianter av gräs med samma namn är inte så kul! Tur då med demobanan som inte behöver vara landskaps-färdig vid första släpp!

Eftersom mitt signalsystem fungerar som i verkligheten, där signaler på stationer är i stopp och växlarna är låsta i ställverket, så måste det finnas någonting som sköter om hanteringen
av de yttre objekten, därför finns TKL-funktionerna (det här har jag skrivit om i Signaltråden). I det inbyggda Trainz (som jag också använder valda delar av) så räcker det att ställa ett fordon
framför en Signal så går den upp i kör (kan finnas andra kontroller också) detta accepterar inte jag utan jag har skrivit ett eget system som sköter om signalernas funktionalitet.
Egentligen skulle jag vilja skriva ett helt eget system utan inblandning av den inbyggda funktionaliteten, men då funkar säkert inte tågförningen eftersom det finns underliggande
mekanismer mellan yttre objekt och fordonen.

Eftersom systemet är utformat med verkligheten som grund så blir även sessions skapandet speciellt.
En stationsautomat använder sig av triggers men TKL-styrda stationer måste ju veta vad som ska hända med fordonet för att kunna ge rätt order till ställverket.
Tanken är dock inte att man ska ge order i still med "Ställ tågväg si eller så" eller "Lägg om växel" osv, utan man talar om vart fordonet ska ta vägen,
hur länge det ska stå still om det ska kopplas isär osv (en del av dessa borde gå att lägga in i ett körorder-script istället för i kommando raden),
och sedan sköter TKL-funktionerna om resten och du som Lokförare får agera på det som sker.
Mycket av sessions-funktionerna är bara på funderings stadiet men jag vet hur jag skulle vilja att det fungerade, om det överhuvudtaget är möjligt får vi se!
Förhoppningen är att det, som minst, ska gå att göra enklare varianter av sessioner, som sedan bara ska gå att utveckla i takt med att systemet blir mera potent.

Det kommer alltid att finnas problem med att det kan cirkulera olika versioner av samma system och att folk då inte bygger med det senaste, det är svårt att värja sig emot,
men kuid2 systemet gör att en tidigare version skrivs över om en senare installeras. Jag kommer att använda mig av Kuid2-systemet överallt.
Det kommer bara att finnas en aktiv version ute åt gången, och det gäller (bäst att skriva antagligen) alla objekt. Så jag kommer bara att behöva underhålla en version i taget!
Versionsnummren som jag nämner är mera för att separera de olika "svårighetsgraderna" i systemet.
Version 1 är det absolut minsta som behöver finnas i signalsystemet för att det ska gå att arbeta med, medan Version 3 (eller högre) är så nära fullt utvecklat det kan bli,
jag räknar inte med att det kan bli färdigt eftersom det alltid finns detaljer att slipa på och saker att lägga till och göra om/uppgradera.

Specialfunktionerna som jag nämner är ju också viktiga i systemet men lite svårt att placera in i versions ordningen.

Men Nisse, du behöver inte haka upp dig på sessionerna, det är en punkt av ca 25 som jag nämner och om du inte gör sessioner så blir väl det andra i systemet desto viktigare?

Vilken version ska man då satsa på?
Ja säg det! Egentligen så håller jag med Bengan, ett fullfjädrat system som släpps som sedan kan underhållas och utvecklas med nya funktioner vid behov,
och uppgraderas i samband med nya Trainz-versioner!
Fast samtidigt så blir jag stressad av att "aldrig bli klar" och att då släppa en tidigare version, fullt funktionsduglig att bygga och hobbyköra med, är ett tilltalande alternativ.
Återkoppling är ju alltid intressant, samtidigt så vet jag hur systemet ska fungera och se ut, så är väl användarvänligheten som är intressantast kanske.
Jag har tänkt att släppa Tavelsystemet och Växelsystemet fristående och räknar med att få en del input då om mitt sätt att tänka!

Problemet är att jag ser en stor mur i form av nästa version av Trainz och det skulle vara enormt skönt att få ut något innan dess...

Nä nu har jag bluddrat en massa igen så dags för lite matnyttigt...


avsnitt B
Jag hade nästan bestämt mig för Trackside, om inte ni hade tyckt något annat i stor övervikt, nu blev det enhälligt!
Mycket av tiden sedan sist har använts till att "konvertera" Johans signaler till trackside. Egentligen så är det ingen konvertering alls, eftersom signalerna är exakt samma som tidigare.
Jag har dock bytt ut tavlorna till mina egna, förutom Huvud-/dvärgsignaler som hade egna inbyggda.
Propertyrutan är också reviderad så att alla mina objekt har samma utseendemässiga grund, så att det är lätt att känna igen sig.

När jag har jobbat med signalerna som trackside så har det uppdagats en hel del funktionsmässiga vinster med att göra som jag har tänkt, dock så får jag mycket detalj-programmering att göra,
som tyvärr ingen märker jobbet bakom! Jag är mån om att det ska vara lätt att jobba med mina objekt och därför är användarvänligheten i fokus.

Nu till lite bilder med medföljande information:
1 Hsi medd.jpg
Alla signaler och tavlor som syns på denna bild är utplacerade som ett objekt, den gröna fyrkanten! I STL:s system skulle detta bli två mastrar (en i mitt gamla system), två scenery-signaler och två tavlor!

2 Stn-si val.jpg
Detta är propertyrutan till föregående bild. Som synes så väljer man vilken typ av signal som ska placeras ut och om den valda signalen (om det går) ska ha tilläggstavlor och medgivandeobjekt.
Huvudobjektet går att flytta i sidled, upp (sällan ner), fram o bakåt och roteras (+/- 30°), eftersom Johans signaler inte har centrum på stolpen så flyttas signalen lite i förhållande till fästet.
Detta syns vid stora värden och/eller på nära håll. Tilläggstavlorna placeras automatiskt i förhållande till Signalen.
Medgivandeobjekten placeras också automatisk men går till viss del att flytta på, men valen bestäms beroende på vilka val som är gjorda tidigare. Syns inte i bild.
Nu syns också signalens status i propertyrutan.

3 Hsi medt.jpg
Detta är samma signal men med Medgivandetavla.

4 Hsi medd rör.jpg5 Hsi medd ktl.jpg
6 Hsi medd ktl breve.jpg7 Hdvsi.jpg
Tre bilder på samma signal i lite olika konfigurationer och de två typerna av Huvuddvärgar som finns.
Behovet av justering i längsled behövs eftersom liknande objekt, men gjort av olika personer inte har exakt samma position, till exempel STW:s och STL:s KTL-stolpar.

Alla dessa bilder är ifrån HB Stationssignaler.

8 Fsi inkl val.jpg
Detta visar gruppen HB Försignaler och övriga signaler. Får väl se om alla typer som visas kommer med!

Just nu så finns det tre grupper av signaler att välja mellan:
  • Stationssignaler
  • Försignaler och övriga signaler
  • Linje(block)signaler - där även Utfarts(block)signaler finns med
Eventuellt så tänker jag göra en grupp med Scenerysignaler, men inte Master/Slave utan de länkas via namn till funktionen som de ska hantera,
eftersom de inte har någon direkt påverkan på fordonen. Men de kan leta sig in i de övriga grupperna...

En stor fördel med att välja signalgrupper istället för att ha en signal per objekt är att man kan byta ut signaltypen, men att alla giltiga val behålls, men också försvinner vid ogiltiga val.
Denna mikroprogrammeringen är det som inte syns och som jag är mest nöjd med och som också ger användarvänligheten i systemet!

Det som återstår, förutom en massa testande, är att mikroprogrammera mera och göra fästen för tavlorna.
HB Linje(block)signaler ska också göras iordning och linjeblocket ska separeras från signalscriptet.
Sedan ska också en del av de signaler som saknas tillverkas!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2018-02-04 klockan 19:23.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-10-28, 17:28   #7
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard Den närmaste framtiden för HB Signalsystem!

Det var ju länge sedan jag skrev något om mitt Signalsystem så jag tänkte berätta lite om hur den närmaste framtiden är tänkt att se ut, med en gigantisk brasklapp för okända händelser och ytterligare idéer!

Hade jag vetat att Vägskyddssystemet skulle ta en sådan hiskeligt lång tid att göra så hade jag antagligen arbetat med de olika systemen parallellt. Fördelen med att enbart arbeta med vägskyddet var dels att det faktiskt blev färdigt och att jag hade, så att säga, en tom målarduk att arbeta med där jag kunde sätta min egen prägel på hela projektet. Under arbetet med vägskyddet så lärde jag mig mängder med saker och en hel del kommer att finna sin väg in i Signalsystemet.

Jag kommer inte att redovisa mängder med detaljer eller bilder om hur det kommer att bli eller vilka förändringar som kommer att införas utan mera på ett övergripande vis berätta hur tankarna går. När saker har scriptats och gjorts iordning kommer det att redovisas i signalsystemstråden.

Texten nedan är uppdelad i avsnitt för respektive kategori av objekt, i vissa fall kan informationen och kategorierna överlappa.

Det som jag har skrivit tidigare gäller ännu, det är mest på detaljnivå som förändringarna syns.

Vad har gjorts hittills?
Tanken var att ta en paus efter slutförandet av Vägskyddet men det fanns redan färdiga ideér om hur vissa problem i signalsystemet skulle lösas så jag kastade mig in i den processen direkt.
Huvudfokuset har legat på att göra koden "TRS19 vänlig", även fast det inte behövs om man håller sig till versionsnumret som objektet är skapat för, så är det lika bra att göra jobbet direkt ifall systemet skulle uppgraderas till nyare versioner av Trainz.
Fokuset ligger också på att göra funktioner stabilare och i samma anda som hos vägskyddssystemet, men framförallt att lösa/undvika problemen med "Timeout errors", vilket nu är åtgärdat både vid skapande av rörelsevägar och redovisande av desamma. Exempelvis så fick jag ut knappt 300 st tågvägar tidigare nu har jag manuellt stannat processen vid 10000 st! Antagligen så blir det en maxgräns för hur många rörelsevägar som är tillåtna.

Efter dessa lösningar tog jag en liten paus men är nu igång igen även fast det går lite långsamt!

Signaler
Som beskrivits tidigare så är signalerna indelade i olika asset-grupper beroende på hur eller var de används, det kan tänkas att de indelas i något fler än vad som har redovisas tidigare.

Följande signaltyper kommer garanterat att finnas:
  • 2 - 5-skens huvudljussignal
  • Huvuddvärgsignal - även med stor röd lykta (eventuellt samma asset för bägge typerna)
  • Stopplykta (olika funktioner)
  • 2 och 3-skens försignal
  • Dvärgsignal
  • Repetersignal
Kommer att finnas med i mån av tid:
  • Skred(för)signal (kräver ytterligare funktionalitet, grunden är redan skriven)
  • A-signal (Tågvägsberoende via TKL-hus)
  • Kontrollykta (Tågvägsberoende via TKL-hus)
Dessa signaler kräver ytterligare funktionalitet, kan finnas med utan specifik funktionalitet och i så fall i mån av tid:
  • Brosignal (kräver kontroll på rörlig bro)
  • Portsignal (kräver specifik portfunktion i enlighet med redovisning i linjebok)
Signalerna går inte att släppa separat eftersom de kräver TKL-funktionalitet.

Eventuellt blir det en liten överraskning med signalerna som märks när det märks...

Växlar
Tanken är fortfarande att växlarna ska vara fristående, som tavelpaketet är, men jag får se om det blir så att det släpps innan resten av signalsystemet. Växlarna är ett av de objekt som jag började scripta tidigt vilket betyder att det finns mycket som behöver fixas till för att det ska hålla samma standard som det övriga systemet.

Växelomläggningsanordningarna(!) kommer att vara av egen tillverkning.

Linjeblock
Linjeblockeringen är en fundamental del av ett modernt signalsystem och ska därför vara hundraprocent fungerande redan från början. Linjeblocket kommer att finnas i två varianter, dels den som är scriptad hittills med grundläggande funktionalitet men utan finnesser och en variant som är baserad på spårledningar med exakt likadan funktionalitet som verklighetens linjeblock.
Bägge kommer att fungera precis som i verkligheten, men den med spårledningar kommer antagligen vara snabbare och effektivare eftersom den inte genomför några sökningar för att kolla ifall spåret är fritt/belagt.

Baliser
Balisgruppen som finns idag kommer att införlivas med samtliga typer av grupper som finns, antagligen också några "hjälp-grupper" för att underlätta för byggarna. Koden till balisfunktionerna, som ligger i scriptbiblioteket, kommer att uppdateras eftersom jag inte är riktigt nöjd med en del användarfunktioner och att datan inte alltid uppdateras direkt vid byte mellan balisgrupperna.

ATC
ATC är egentligen det stora frågetecknet i version 1 av signalsystemet, ska det finnas (och i så fall hur mycket) eller ska det skapas till nästa version. Jag har ingen aning om hur lång tid det tar att programmera ATC-systemet men ambitionen är att alla funktioner och beteenden som finns i systemet även ska finnas i den slutgiltiga versionen.
Problemet med att "plocka ut russinen" ur ATC är att det kan skapa problem senare när ytterligare funktionalitet ska läggas till och redan skriven kod behöver ändras, och dessutom vilka russin som ska väljas. Det är då bättre att bygga ett riktigt system direkt från grunden och sedan lägga till specifika delar senare vid behov. Nackdelen med ett riktigt grundläggande system är att det antagligen tar en väsentligt längre tid att programmera än ett mindre potent system.

Många verkar tro att ATC bara handlar om att stanna ett tåg vid stoppsignal men det innehåller så många fler funktioner än så och det är hela konceptet jag vill återskapa i slutänden, med allt vad det innebär!

Jag är väldigt sugen på att programmera ATC:n

Strukturell information
Utan att gå in på så mycket detaljer kan jag ändå delge lite grundläggande funderingar kring hur ATC är tänkt att fungera för användaren.
Min idé är att ATC-panelen (med samtliga funktioner och indikeringar) syns som en HUD hos lokföraren, alltså ingen egen panel i lokhytten. Fördelen med en HUD är att panelen även syns om man kör utanför hytten.

Visst skulle det vara snyggt med korrekt fungerande ATC-paneler i hytterna, men då krävs det att varje hytt skrivs om för att fungera med mitt system. Tanken är att mitt ATC-system ska ha publika funktioner för de som vill skapa hytter med ATC-funktionalitet så att HUDens information och interaktivitet även ska fungera hos en panel som finns i hytten.
Det här är absolut inget som finns inplanerat i en basversion av ATC-systemet men är enligt mig en önskvärd utveckling av ATC-systemets användarvänlighet.

TKLHus och TKL-funktionalitet
TKL-huset har genomgått en del förändringar och fler kommer det att bli! Vägskyddsystemets utformning har påverkat hur TKL-huset arbetar, redovisar och ser ut. Detaljer redovisas senare i signalsystemstråden när flera förändringar har blivit införda.

Planen är att införliva System M/TAM-sträcka och kanske även System S/VUT-sträcka i den första versionen av signalsystemet, bägge dessa system hör mera till Tkl-funktionerna och med interaktion från föraren än till signalfunktionaliteten, men är ju ändå en stor del av ett modernt signalsystem.

Kommandon
Kommer antagligen att finnas i begränsad form, eventuellt egna varianter av redan befintliga kommandon för att AI ska fungera korrekt. Kommandon för hobbykörning som nämns i första inlägget kommer att finnas, dock är den inte till för att användas i sessioner.

Sessioner
Antagligen inte något stöd eftersom det är tidskrävande, men förhoppningen är att kunna göra någon enklare variant ändå!
Målet är att det ska gå att göra väldigt avancerade sessioner och det ligger mig väldigt varmt om hjärtat men är antagligen väldigt komplext och dokumentationen är ju som vanligt dålig!

Vägskydd
Förhoppningen är att kunna införa de funktioner som saknas enl. vägskyddsmanualen redan i första versionen av signalsystemet.

STL:s vägskydd kommer inte att få någon koppling till mitt signalsystem eller något ATC-beroende.

Övriga funderingar
Syftet med det här inlägget är att informera om hur tankarna går med en första version av Signalsystemet. Som nämns i det första inlägget har signalsystemet utvecklats (invecklats kanske en del tycker) sedan det första spadtaget till ett mera kompetent men också komplext system med många delar som hör ihop. Även fast systemet till viss del är modulbyggt, så är det ändå svårt att göra en första version med få komponenter.
Det som går att göra är att minska på antalet objekt inom en viss kategori (t.ex. antalet signaltyper) eller att ta bort en hel kategori (t.ex. ATC) för att på så vis minska tiden det tar att skapa både objekt och funktionalitet, dessutom ska allt ju också testas i oändlighet!

En sak som jag aldrig ger avkall på är att allt som ingår i ett system ska fungera hundraprocentigt även om inte alla funktioner finns med från början!

Återkoppling
Jag tror inte att återkoppling är så viktig om man både kunskap om hur det fungerar i verkligheten, då är användarupplevelsen viktigare tror jag, alla fall för mig! Man kan säga att jag har släppt tre koncept hittills (Balisgruppen, Tavelpaketet och Vägskyddssytemet inkl. många egna objekt) och än så länge är återkopplingen i stort obefintlig, skälen vet jag ej men jag tar det som positivt! No news is good news

Den stora frågan är egentligen: Hur viktigt är ATC i en första version av Signalsystemet?

Som vanligt är alla synpunkter intressanta, är det något som saknas, otydligt, som kan tas bort i en första version, några önskemål, ordet är fritt!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009