![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Senaste nytt om den kommande versionen av Trainz, vilken verkligen börjar arta sig till att ta ett ordentligt kliv framåt!
Denna gången handlar det om ett nytt sätt att placera ut gräs. Förut fick vi ju göra det med hjälp av splines. I nästa version av Trainz har de tagit hjälp av utvecklare på NVIDIA för att implementera en av deras programvaror, kallad Turf Effects. Dessa grässtrån kommer att kunna definieras med ett antal parametrar och "målas ut", likt hur vi gör med marktexturer idag. Gräsbladen har också enkel LOD med hjälp av tessellation som utförs på grafikkortet, vilket gör det mycket effektivt. Om jag förstår saken rätt så finns det även funktioner för att få grässtråns färg att anpassa sig till marktexturens färg, så gräsets färg följer med i övergångar mellan marktexturer. Turf effects ska även ha funktioner för simulering av gräs, hur mycket sådana saker som kommer implementeras i Trainz återstår att se. Läs mer och se lite bilder på tidiga experiment: https://forums.auran.com/trainz/cont...ping-in-Trainz
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|