![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Då var det dags igen. Ser vagnen bekant ut? Kan bero på att jag redan byggt den, både en och två och tre gånger...
![]() ![]() G3 med upphöjd bromshytt (vagnens nummer är fel, jag vet.. ![]() Detta är alltså den berömda littera G3, godsvagnen som är det närmaste definitionen på godsfinka man kan komma. Om ni bläddrar tillbaka till början av denna tråden så ni se att detta var den första vagnen jag byggde, faktiskt det första jag byggde till Trainz över huvud taget. Då byggde jag den dock i 1950-talsutförande då den hade bytt namn till Gs sedan 1922. Sedan dess har jag lärt mig mycket, både om byggande och om järnvägshistoria och när jag skulle flytta över dessa till TANE för något år sedan så smärtade det så i ögonen att se alla fel, så jag har börjat bygga om dem så att de blir rätt genom att låna lite delar ifrån N3/NN3 och I3 vagnarna jag byggt. Denna gång i utförande så som de såg ut fram till 30-talet. Som ni ser är denna vagnen dock lite annorlunda utformad än de jag byggde till TS20xx. Den har en upphöjd bromshytt. Dessa vagnar med littera G3 började byggas 1898 och kom först i de två utföranden vi redan sett, symmetrisk obromsad och asymmetrisk med bromskupé i ena änden, i princip identisk med resgodsvagnen F1 som jag även byggt. Lite senare, från 1910 så började man bygga en tredje variant, vilken är den vi ser här. Den fick en upphöjd bromshytt, vilken skulle göra det lättare för bromsare att se både framåt och bakåt. Efter tryckluftsbromsens införande togs hytterna ned från 1927 och ersattes med en plattform med en centrerad bromsratt på, vilket fick dessa vagnar att lika de med bromskupé, vars kupé också sattes igen under 30-talet. I den här uppdateringen har jag tillfört lite mer detaljer, jag har bytt underrede till samma som vagnarna hade vid leverans med stjärnekerhjul och de äldre lagergafflarna. De två andra varianterna på G3 som jag byggt har jag redan uppdaterat och är inne i TANE. Nu ska jag rätta massor av texturer och fixa lite till smådetaljer, samt skriva den vanliga dokumentationen om vagnarna. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
Detta ser jag fram emot! lycka till!!
![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm Senast redigerad av Vänersborgs_Stinsen den 2017-06-01 klockan 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... sen Korvtiger startade med dessa godsvagnar, denna tråd är intressant att följa från början ! Att nu en G3 med upphöjd bromshytt införlivas och de andra uppdateras till samma höga standard är bara att tacka för !
PS. Panton på F2e synkar inte med lok med 2 pantos men det kan vi ta sen. DS
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]()
Tjusigt korven, bra blir ännu bättre
![]()
__________________
Ekan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
|
![]()
Otroligt snyggt. Verkligen inspirerande till att utveckla sitt eget byggande.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar!
![]() Har två andra projekt till Trainz som rullar just nu, dels WNJ och dels ett annat som ni kommer att få se snart, vilka har tagit lite av tiden från detta projekt. Men alla tre varianterna, obromsad, med bromskupé och med upphöjd bromshytt, är nu i det närmaste färdiga. De har fyra texturer var, med både märkning som G3 och Gsh/Gsk som de blev efter 1922. Dessa visar då hur vagnarna såg ut från leverans till 1933 då man flyttade litteraskylten från höger sida om dörren till vänster sida (om man bortser från att de felaktigt har tryckluftsbroms, vilket de fick först på 20-talet). Har gjort som jag gjorde med I3-vagnarna och anger vilka år en viss texture motsvarar i propertyrutan så ni inte behöver öppna mitt förträffliga dokumentationsblad varje gång för att titta efter! ![]() Teaser_2.jpg SJ Gsh 24911 med bromskupé, SJ Gsh 19447 obromsad och SJ G3 27296 med upphöjd bromshytt. Texturerna är baserade på Ekans snygga repaints av mina gamla Gs-vagnar. Passade på att testa att göra LOD till dem. Inte det roligaste jag sysslat med, men nu finns det till dessa tre vagnar och är fungerande. Däremot så är jag och TANE inte överens om polygonantalet för den lägsta LOD nivån. TANE hittar hundratals extra polygoner som inte jag hittar, vilket gör att den klagar på att det är för många polygoner (max är 500, även om jag bara har 460 och inga attachmentsmesher) och att jag tvingas ha ett lägre build-nummer än jag vill. Vovven eller Lan kanske har mer erfarenhet av detta? Det som ska fixas nu är väl vädringen av texturerna som ska justeras lite och så ska jag kolla över last-köerna. Finns det några önskemål om antal/placering av attachments för någon speciell lasttyp som inte gick tidigare? ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
När jqag ser dessa Vagnar ångrar jag att jag inte konverterade till Blender när jag fortfarande var "bildbar", nu är det för sent.
Vad gäller den lägsta LOD-nivån skall den nog ned under 250 polys (i princip ett brunt rätblock. 250 polys = 500 trianglar enl. N3Vs sätt att räkna ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|