Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-30, 18:01   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Polygonskräck kontra verklighetstrohet...

... har jag upplevt idag. Jag började bygga 3D redan 1995 i en simulator som hette Eisenbahn.exe och där gällde det att snåla med polygoner och texturer annars var man nere i 2 fraps direkt, MSTS var bättre men inte mycket.
Men nu med TANE har Polygonfobin släppt, så det blev små lyktor med reflektor (koniska) och glas på dom med. Gjorde en nattur med Sb och plåtade lite:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-08-30 171110.jpg (100.2 KB, 166 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-30 171214.jpg (142.5 KB, 168 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-30 171621.jpg (183.7 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-30 171645.jpg (101.6 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-30 171723.jpg (59.5 KB, 167 visningar)
Filtyp: jpg 2016-08-30 171740.jpg (47.2 KB, 164 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 01:32   #2
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Wow det var starka lyktor det! 0:
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 10:41   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonatan Visa inlägg
Wow det var starka lyktor det! 0:
Elektrisk belysning med turbogenerator vettu!

Vi får väl försöka dra ned på ljusstyrkan en aning.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 17:46   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Elektrisk belysning med turbogenerator vettu!

Vi får väl försöka dra ned på ljusstyrkan en aning.
Lättare sagt än gjort? Jag kollade lite idag. Och enligt N3Vs anvisningar skall detta kunna stämmas av med två taggar i config, dessa:

high_beam_value 2,2,2,2,2
low_beam_value 3.3,3,3,6

dessa skall enl. nödtorftig info betyda:
i ordning värdet för a.light0,1,2,3,4 där enl. N3vs system betyder
0,2,4 fram och 1,3 bak.

Värdena är divisorer, alltså 1 betyder max ljusstyrka, 2 betyder halverad osv.
Om ni tittar på low_beam_value (avbländat) skall a.ligt4 (topplyktan) lysa svagare, men icke sa Nicke3V.

Även ljuset som belyser marken framför (bakom) loket påverkas!

Om nån kan reda ut detta vore det bra!

En bländad:
LAn
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 21:00   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Inte för att det är till någon hjälp, men är det inte ett känt fel (bugg??) att helljuset på tågen i TANE är åt he..... för starkt !!??
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-31, 21:04   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Inte för att det är till någon hjälp, men är det inte ett känt fel (bugg??) att helljuset på tågen i TANE är åt he..... för starkt !!??
Kan vara så. jag har nog inte följt debatten tillräckligt noga.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-09-01, 17:09   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Il commodore....

.... dvs Korvtiger har föreslagit ytterligare attiraljer:

Tre provkranar till tankarna som man kan öppna och kolla vattennivån i tankarna. På bilden ser ni kranarna för sidotankarna, den övre rinner det ur om det är mer än 8 kbm i tankarna, den undre om det är mer än 2 kbm.
Kommer inget ur den undre är det hög till att vattna vid närmsta vattenhäst.

Lavemangsprutan är till för att suga upp lättflytande olja ur dunken och smörja de "kalla" glidlagren (hjullager,vevstakar, koppelstänger mm.) Denna olja fick inte bli varm så den började koka, därför står dunken vid ytterväggen.
Annat var det med de tjockflytande oljor som användes på ångförande delarna (dunkarna på pannan).
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2016-09-01 162127.jpg (107.5 KB, 138 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009