![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Några tankar. Jag tror att det blir svårt att få till det med blocksignaler, man måste ju kunna ge signalbesked för avvikande huvudspår och det kan ju inte en blocksignal göra.
Växling får i verkligheten inte ske på kör i huvudsignal om det inte står i stationens (driftplatsens) säkerhetsplan, alt efter muntligt tillstånd från tågklareraren. Jag saknar detta i MSTS/OR lika mycket som du gör, jag skulle verkligen önska att simmen kunde skilja på tåg och växlingsrörelser och tillåta separata signalbesked för tågväg och växlingsväg. Antagligen svårt att få till. På en station med enbart infartssignal, vilket är ganska vanligt än idag, finns det S-tavlor placerade där mellansignalerna annars hade stått. Dessa har betydelsen "tågvägs slutpunkt" och här måste tåget stanna. För att få köra vidare, måste något av följande vara uppfyllt:
Detta kan alltså enbart förekomma på system M (tåganmälan, TAM). Om angränsande linje har linjeblockering räknas stationen ändå som system M.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|