![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... blir det, tack vare Jockes länk. På ritningen syns hur dessa fungerar.
Friktionen mot spårrälerna justera genom att dra bultarna som klämmer ihop bromselementen och pressar ned dessa mot rälerna. Typiska åtdragningsmoment är mellan 250 - 500 Nm, beroende på önskad bromskraft. Notera snittvyn av bromselement som är samma för tillsatselementen (bromsklotsarna). På t.ex. persontågsspåren finns inga tillsatselement men väl en rejäl betongklump bakom bufferten (personsäkerhet före loksäkerhet!). Tyvärr blir dom inte glidbara i Trainz denna vända, det kräver att dom görs som vagnar där man med enginespecen skulle kunna få dom tunga med stor friktion. Ritning och bilder bifogas: ang. sista bilden: Grönsaksståndet t.v. föreställer Hassan Alkadiras lukrativa försäljning av Rödkål, selleri, bananer och purjolök - nödvändig skaffning för en lång resa med endast svenska plastsmörgåsar att köpa ;-]
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2016-04-22 klockan 17:53. Anledning: En doft av 80-tal: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Tjaaaa, tror inte det är jätteviktigt att de är glidbara egentligen, är väl inget vi ska praktisera i verkligheten?!
![]() ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Ljungby, Kronoberg, Sverige
Inlägg: 23
|
![]()
Jag instämmer med Jockes, snyggt och verkligen inget behov av att de kan glida. Det betyder i så fall att föraren har varit ovaksam och blir tagen ur tjänst och det vill man inte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... i TANE ?
Ja, det kan dom med lite träning! Min målsättning var att förbättra X10, X12, X14, Regina och X2000 så att dom blir presentabla i TANE. Egentligen började det med en DMU - Y1. Arbetet pågår med Bengans hjälp och ett stort tålamod och envishet. Lite bilder av "fågeldansen":
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... hade alla pendeltåg. Förr vevade lokföraren fram rätt destination, numera går det väl med elektricitet ?
Det här handlar om hur man kan göra i TANE: Man lägger ut en bit osynligt spår nånstans och på det placerar man Trackmarks som man döper till de destinationer man vill ha ( sätt radien till t.ex. 0.5 m annars blir det så rött så man inte hittar) se bild 1. Sedan med lokförare i tåget kan man i Driver välja destination som skall visas. (man behöver installera command "Change Dest Sign" i edit Session). Sen väljer man dest. via lokföraren (veva på) se bild 2. Då skrivs det man valt på dest.skyltarna. se bild 3. Sen lite bilder på X10-14 i olika kläder och destinationer:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
|
![]()
Kul med ändringsbara destinationskyltar!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Du behöver inte placera ut massor av trackmarks bara för detta. Om du använder rulen DestSign Table så kan du lägga till egna destinationsnamn utan att trassla med trackmarks!
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|