![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
|
![]()
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Nej, det är inte samma. Man kan säga att spelmotorn är det som t.ex. styr "simuleringseffekterna", så som tillsättningstid av bromsar, acceleration i förhållande till tågvikt, bana osv osv... Något som OR-folket deklarerat för länge sedan att man sätter stor vikt vid.
Grafikmotorn är det som tecknar upp det hela, med färger, skuggor, vad ska synas osv. Tråkigt att Granders upplever spelmotorn så dåligt. Men som jorgen3 påpekar, DTG:s inriktning är ju en speltitel. Och deras intresse är då att sälja så många engelska lok och banor mm. som möjligt eftersom det är det dom lever på. Då räcker det för dom att spelmotorn är "tillräckligt bra". Själv tycker jag att den grafiska återgivningen är mycket viktig för att det ska kännas rätt, bristerna till trots i RW. Och är man ute efter "the real thing" finns det ju alltid veteranjärnvägar där även du kan bli lokförare på riktigt. Jag hoppas dock på sikt att nån gång ska en utmärkt spelmotor och grafikmotor kunna hittas i en o samma simulator. Optimist som jag är, även om utsikterna för "den andra UR4-simulatorn" inte direkt är tjo o tjim just nu... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Aha, nu vet jag skillnaden mellan motorerna.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Jag själv blir sjukt störd att vissa tåg inte rullar i nerförsbackar.
Man måste köra tåget fast det är -10 promille. Gäller vagnar som man kan lasta och att de är lastade. En tidigare länk som påtalade detta Gummi snodds effekten på Långa godståg framför allt i rutten Canadian Mountain Passes: Revelstoke – Lake Louise. Där loket vad acceleration går 15 km/h fortare än baken på tåget och en stund senare är det tvärtom. Vid accelaration så är första kopplet glidit isär med 5 meter (hänger som i luften) Dessa fel är påtalade till Dovetail men de vägrar ändra. Gummisnodden kan man ändra själv men varför fixar inte Dovetail detta. Blir tokig. Plus de andra felen som jag påtalade tidigare som bromsen. Detta gör att jag sällen använder mig av Train simulator 2015 Open rails och Run8 är ju simulatorer, och förhoppningsvis Crosstie Studios i framtiden Tane hur agerar den, jag har ingen aning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
RW är ok att köra motorvagnar och lätta persontåg (6-7 vagnar). OR har mycket bra simulering av broms.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
![]()
Motorn är uppbyggd för 32-bitarsystem vilket kraftigt begränsar möjligheterna för det mesta. Man har dessutom valt ett, idag, mycket sällsynt tillvägagångssätt för optimering. Prestandan baseras på processorn som begränsas genom 32-bitarkodningen. Du får alltså ut ungefär 30-40 procent av din hårdvaras fulla kapacitet när den arbetar på 100 procent. Det är inte okej ur något perspektiv. Kontentan blir, som många av er märkt, att oavsett grafikinställning flaskar (Flaskhalseffekt) simulationen vid många objekt och ett mindre antal pågående processer (Tågmöten, personer på perronger, osv).
Simulationen beter sig högst ologiskt i många situationer och som förarelev kan jag intyga att det är långt från realistiskt. Jag har stort förtroende för Open Rails, trots grafiken. Man har en lättare kod, men en kraftfull sådan, som utnyttjar din hårdvaras fulla kapacitet. Jag tror inte vi sett det sista från Open Rails än på bra länge. Senast redigerad av granders den 2016-02-11 klockan 20:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|