Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-02-10, 20:39   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
Standard

Hej jorgen3!
Vad Granders menar är att RW har långsam grafikmotor, inte hur tågen beter sig.

Du anser hur tågen beter sig som leksaker håller jag inte med om. Det hänger mycket mer på tågskaparna hur de ska fungera på rätt sätt.
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:35   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej jorgen3!
Vad Granders menar är att RW har långsam grafikmotor, inte hur tågen beter sig.
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-10, 21:38   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Sa han det i denna tråd eller nånannanstans..? För här nämner han bara spelmotorn, inte något om grafiken vad jag kan läsa.
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 00:41   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Spelmotorn och grafikmotor är väl samma sak?
Nej, det är inte samma. Man kan säga att spelmotorn är det som t.ex. styr "simuleringseffekterna", så som tillsättningstid av bromsar, acceleration i förhållande till tågvikt, bana osv osv... Något som OR-folket deklarerat för länge sedan att man sätter stor vikt vid.

Grafikmotorn är det som tecknar upp det hela, med färger, skuggor, vad ska synas osv.

Tråkigt att Granders upplever spelmotorn så dåligt. Men som jorgen3 påpekar, DTG:s inriktning är ju en speltitel. Och deras intresse är då att sälja så många engelska lok och banor mm. som möjligt eftersom det är det dom lever på. Då räcker det för dom att spelmotorn är "tillräckligt bra".

Själv tycker jag att den grafiska återgivningen är mycket viktig för att det ska kännas rätt, bristerna till trots i RW. Och är man ute efter "the real thing" finns det ju alltid veteranjärnvägar där även du kan bli lokförare på riktigt. Jag hoppas dock på sikt att nån gång ska en utmärkt spelmotor och grafikmotor kunna hittas i en o samma simulator. Optimist som jag är, även om utsikterna för "den andra UR4-simulatorn" inte direkt är tjo o tjim just nu...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 10:47   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
Standard

Aha, nu vet jag skillnaden mellan motorerna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 14:41   #6
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
Standard

Jag själv blir sjukt störd att vissa tåg inte rullar i nerförsbackar.
Man måste köra tåget fast det är -10 promille.
Gäller vagnar som man kan lasta och att de är lastade.

En tidigare länk som påtalade detta

Gummi snodds effekten på Långa godståg framför allt i rutten Canadian Mountain Passes: Revelstoke – Lake Louise.

Där loket vad acceleration går 15 km/h fortare än baken på tåget och en stund senare är det tvärtom. Vid accelaration så är första kopplet glidit isär med 5 meter (hänger som i luften)

Dessa fel är påtalade till Dovetail men de vägrar ändra. Gummisnodden kan man ändra själv men varför fixar inte Dovetail detta. Blir tokig.
Plus de andra felen som jag påtalade tidigare som bromsen.

Detta gör att jag sällen använder mig av Train simulator 2015
Open rails och Run8 är ju simulatorer, och förhoppningsvis Crosstie Studios i framtiden
Tane hur agerar den, jag har ingen aning?
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-02-11, 14:51   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

RW är ok att köra motorvagnar och lätta persontåg (6-7 vagnar). OR har mycket bra simulering av broms.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009