![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... experimenterar jag med. Ett förstablev så här, men det finns mycket att åtgärda, mesher, texturer och delarnas form.
Men principen är ganska logisk när man fattat den: Alla delar ligger i ett Mesh-bibliotek, med sina loddade småbröder, samt texturerna (2st) - en förr ballast och en för räls. Ur detta bibliotek lånar asseten för varje del sina mesher. Dessa assets är Track (själva underbyggnaden, eller ballasten om man så vill), Rails (som är huvudrälerna), Sleepers, Checkrails (stödräler), Blades (växeltungorna), Chairs - Slidechairs (delar till hjärtstycket) och Stretcher (stången mellan växeltungorna). Nåra bilder:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tjusigt!
Du får be Rembran... jag menar Ekan så kan han säkert hjälpa dig med texturerna! ![]() Tycker att tungorna ser för korta ut och saknar den "fot" som tungorna har, se bild: https://img3.mp-farm.com/3043807.jpg Du har visserligen byggt en ganska snäv växel, så det är kanske därför tungorna blivit korta också. Här finns en ritning på en 1:9 växel vilket var standardvinkeln på växlar om du vill ha att jämföra med: https://svenskmjwiki.wikispaces.com/...C3%A4xel_9.jpg Det finns en bättre ritning på växelns delar i banläran om du vill att jag försöker scanna/fotografera av den. Rälsprofiler: http://www.historiskt.nu/diverse/rals/ralsvikter.html De mest intressanta är nog 34 och 40.5 kg/m som var 1899 respektive 1896 års modeller på räls. 34kg/m rälsen kom i 10m längder och 40kg/m i längder om 10, 12 eller 15m. För båda typerna så hade man 630mm eller 770mm slipersavstånd beroende på hur trafikerad banan var. Slipersdimensioner: 2700mm breda för tågspår, 2400mm i sidospår och banor med lätt trafik. Bredd 220mm, tjocklek 160mm. (För broslipers är även tjockleken 220mm, annars samma.) Banvallen: Se: http://www.gmjs.se/standard/JB02-01.pdf Måtten är i cm med skala 1:45, förutom där det står krönbredd 6m. På sidan 2 syns profilen för stambanor, med 3500mm ballastbredd, på sidan 7 syns profilen för sidospår och mindre banor som har 3000mm ballastbredd
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... det är värdefullt för mig att få sådan info! Jag har mest sysslat med att få grepp om systemet, så finliret kommer nu och framåt !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag tror inte att min avlidne vän banvaktaren Nisse Larsson förstått vad Procedural track betyder. Inte jag heller.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag får väl försöka förklara för alla Nissar då
![]() I begynnelsen fanns bara track som hade massa taggar för bendy m.m Sedan kom "stitched track" som byggdes ungefär som splines, men var tänjbara i y-led. Och nu kommer "Procedural Track" som är i princip som "Stitched Track" men har möjligheten att plocka på ytterligare assets för en massa olika rörliga (och orörliga) delar. Detta var kvällens "pedagogiska insats", om den inte är begriplig så bjuder du in banvakten på en kopp kaffe, och tittar på "Antikrundan" ![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
MUP med bult:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
N3V säger ju att PT är långt från färdigt, så det kommer nog mer!?
En rättning: Chairs är befästningarna, Slidechairs är inte implementerade ännu men skall under växeltungorna. Hjärtstycket görs av två WingRail. Drog lite spår till en enkel bangård med lite mer verklig spårläggning och på första bilden ser ni vad PT gör med slipers, blad och räler. Andra bilden visar att korsningar inte är implementerade ännu:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Antar att detta bara fungerar i Tane och inte i TS2010.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|