Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-24, 21:18   #1
mikban
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Danmark
Inlägg: 1 162
Standard

Jätte intressant!

Kan du visa upp en bild på Tjustbanan kanske?
mikban besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 13:31   #2
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard Problem med skuggor i OR.

Hej på Er.
Jag satt igår kväll och lade till i RE, att varje objekt skall generera skuggor.
Provkörde sen i OR men det blev bara skuggor från "större" objekt, inte från vägskyltar mm.
Gick då över och körde rutten i MSTS och där fanns alla skuggor med, se bilder. Till och med från minsta vägskylt.

Har någon annan upplevt samma med OR eller kan det vara mitt grafikkort som stökar?

Bild 1 är MSTS och man ser skuggor från vägskylt, lilla röda telestation och signalen före järnvägskorsningen och högspänningsvarningen (vet inte vad den kallas) över järnvägsövergången.
Bild 2 är OR där finns inga skuggor förutom stora hus.

Båda körningarna är gjorda vid samma klockslag, kl. 18.00 med solen rakt från vänster.

Må Väl!

//Wase
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MSTS_2015092701.jpg (203.1 KB, 232 visningar)
Filtyp: jpg WOpen-Rails-2015-09-27-2.jpg (187.1 KB, 229 visningar)
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 15:55   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 846
Standard

Fina vyer!!
Om skuggor kan du fråga dem på http://www.elvastower.com/forums/index.php
Det finns bättre hytt och finns att hämta. http://www.banbyggarna.se/msts/Hytter.html

Senast redigerad av Totte den 2015-09-27 klockan 16:14.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 20:46   #4
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard Eftertänksamhet...

Hej på Er.
Tack Totte för tipsen!!

Jag har i helgen knåpat ihop Lantmännens gigantiska silo i Gamleby för Tjustbanan. Använder som vanligt TSM och dess standard inställningar. Det hela slutade med 6536 polygoner. Alldeles för stort för att RE skall kunna hantera objektet.

Såå, igår kväll så satt jag mig och började "banta" silon. Det blev 2240 polygoner kvar istället för 6536. Sen upptäckte jag vad man använde funktionen "polygon smoothing" var för något...

Kolla skillnaden på själva silon, hur kantigheten försvann och silon blev "rund".

Bild 1 6536 polygoner utan polygon smoothing.
Bild 2 2240 polygons med polygon smoothing.

Må Väl!
//Wase
Bifogade bilder
Filtyp: jpg WOpen-Rails-2015-09-28-01.jpg (103.1 KB, 195 visningar)
Filtyp: jpg WOpen-Rails-2015-09-28-02.jpg (106.3 KB, 194 visningar)
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-28, 21:42   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Hej wase!

Kul att du är tillbaka och bygger igen. Vilken ruskig skillnad det blev med och utan polygon smoothing..
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 06:02   #6
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Den silon skulle vara snygg i JBJ2 som jag pillar på då och då...

Har försökt fixa lampor på en bil.. Är det så här du menar?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg VW Tullbil.jpg (59.3 KB, 187 visningar)
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-09-29, 11:04   #7
wase
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Haninge och Västervik, Sweden.
Inlägg: 478
Standard

Hej.
Njaa, det Du gjort med Tullbilen är det jag gjort med gatbelysningen. Transparent gradient ljuskägla mot marken. Dock har jag även belysning på marken, järnvägsspår och vägar genom fejkad markbelysning, en box med transparent gradient texture... Denna texture har jag maskat bort med en heltransparent texture dagtid då lyktstolpen inte skall lysa. Kolla lyktstolparna i tidigare bilder i tråden.

Det jag är ute efter är den belysningsfunktion som ett lok har, fast på en lyktstolpe.
Det skall i princip fungera som om man hänger upp ett lok i bakre kopplet i en kran och låter loket lysa ner på marken. Man borde få en snygg ljuskägla på marken då, utan att man ser ljusstrålen i luften. Ett lok lyser ju horisontellt på allt den kör mot, men jag vill alltså lysa vertikalt.

Om man fejkar en lyktstolpe så att MSTS/OR tror att det är ett lok, så borde det fungera. Dock så kan jag inte koderna för belysning på lok. Sen är problemet att få lyktstolpen/loket att lysa hela tiden...

Må Väl!
//Wase
wase besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:56.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009