![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Jaha, där ser man.
Nu fick man lära sig lite till.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
En bild på Lev:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Såvitt jag minns fanns fönstren i bägge versionerna: en där hela rutan med hjälp av en vev strax under fönsterkarmen (på insdian) vevades ned i vagnskorgen. Rutan hade såvitt jag kommer ihåg ingen gummilist i överkanten utan var enbart slipad för att inte skada passagerarna.
Den andra versionen hade metallinfattade fönsterhalvor där den över halvan med hjälp av en liten vev på mittlisten kunde vevas ned utanpå den nedrea halvan. Alltså på utsidan av den nedre fönsterhalvan. Mina minnesbilder är från åren 1953 till 1958. Då gick Yo1 och Yo1s på linjen Kolbäck-Ramnäs där Surahammar ligger och varifrån jag ofta reste med rälsbussen till Västerås eller norrut mot Krylbo (dock inte hela vägen). Jag var mycket tågintresserad redan då, men dessvärre är ju inte minneskapaciteten lika stor som den var på den tiden ;-)
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Tågny,
mitt minne är helt borta vad gäller HC-bussarna, men ditt ger mig lite riktlinjer!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Stortorp, Trångsund, Sweden.
Inlägg: 328
|
![]()
Ja, en gör så gôtt en kan... ;-)
__________________
/Med vänlig hälsning "Tågny" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... bygger jag numera. Y1 och Yo1 är nästan klara och efteråt står KMV-Bears släp uppställda, sen får vi se hur långt detta projekt går ?????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Snyggt värre!
Angående Lev så får jag väl anse mig som besegrad. Fram till 1931 hette det R.D. följt av datum, därefter bytte man till REV enligt de uppgifter jag har hittat, något LEV har jag aldrig sett. Men gissningsvis så är det som du tänker, att man skrev LEV vid leverans och därefter ändrade till REV efter första revisionen. Angående det svarta fältet så är det i princip samma data som står på sidan på senare märkningar. Har från diverse bilder kunnat utläsa: LITT. Ydo VR 1X.x TON - till vänster (VR enligt WNJs märkningsdokument, med R:et upphöjt över ett streck) ???? VAKUUMBROMS - i mitten AXELAVSTÅND 10.x + 2.x M - till höger Den första delen i mitten borde vara en REV-märkning, men jag tycker inte att det står så, ser snarare ut som om det står BODEN, vilket är konstigt med tanke på att det finns med även på privatbanevagnar. Bengan, skulle man kunna få en så stor förstoring som det går på bilden på Ydm 360 som är i mitten av sidan 37 i boken? Den bilden är hämtad ur JvMs samlingar, men tyvärr verkar den ej ha dykt upp på Samlingsportalen än. Se http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBIA05838 och http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ02795 för placeringen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|