Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-08, 23:41   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Och nu kommer den tredje vagnen i denna tredje etapp. Vagnens littera? C3 såklart! Denna gången med underlittera a.


C3 1316

Både C3a och C3b hette fram till 1907 båda bara C3 och först då lade man till underlitterat för att kunna skilja dem åt. C3a vagnarna levererades åren 1901 och 1903 i 40 exemplar och verkar har varit den första nya tvåaxliga rena tredjeklassvagnstypen som levererats till SJ på nästan 20 år.
Vagnarna hade tre mindre salonger och i ena änden en minimal kupé för konduktören, men ingen toalett. Dock så hade de vanliga gardiner till skillnad från C3b. Vagnarna var smalare och lägre än de senare C3: orna och boggievagnarna vilket var spår från de äldre 1800-talsvagnarna. I 1907 års vagnsritningssamling så har vagnarna 54 sittplatser, men i särtryck 263 från 1930 så har antalet säten sjunkit till 42. Man hade tidigare trängt ihop passagerare på bredden 3+2 men bytte någon gång till 2+2. Dock så gjordes inga förändringar i vagnarnas utseende eller inredning. På 40-talet så byggdes åtminstone 22 av vagnarna om till CF4, genom att en av salongerna byggdes om till resgodsutrymme och försågs med resgodsdörrar. Resterande vagnar verkar ha fått fortsätta som C3a tills de skrotades.

Har dessutom löst (tror jag) mysteriet med C3b/C3c från förra posten. Har lusläst str77 och hittat att vagnarna levererade 1911 mycket riktigt hade litterat C3c, precis som på den leveransbild jag hittat. I Str263 står att vagnarna levererade 1911 är omlitterade från C3b, vilket alltså är ett feltryck, det skall vara helt tvärt om. I senare ändringstryck så har man rättat till det och säger att alla C3b-vagnar (alltså de tillverkade före 1911) ändrades om till C3c mellan 1929-1935, vilket innebär att de flesta vagnar i str263 fortfarande borde vara C3b, även om alla är införda som C3c. Antagligen hade man redan beslutat att alla vagnar skulle ändras om inom de kommande åren, så de infördes som C3c för att slippa göra ett ändringstryck bara några år senare. De C3c som jag hittade som fick tryckluftsbroms monterad 1924 var dessutom samtliga levererade 1911, så mysteriet löst.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2015-04-15, 00:22   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nu igen? Fler C3: or? Nja, nästan. Denna gång får vi haka på ett B i början på litterat, vilket ger oss vagnen BC3, en blandad andra/tredjeklassvagn.


BC3 1439

Vagnen, om man bara tittar på korgen, är slående lik C3b, vilka byggdes under samma år som BC3, nämligen 1904 och 1906. Dock så sitter fönstren aningen ickesymmetriskt i längdled på BC3, medan hela C3b är helt symmetrisk. Dock kan man skilja dem åt på gamla svartvita foton med hjälp av lanterninfönstren och sotkåporna till lamporna.
Även om detta är en andraklassvagn så ser även andraklassavdelningen ut som en tredjeklassavdelning, i alla fall enligt ritningen. Väggarna är klädda med kala träpaneler, det saknas gardiner och bänkarna är förvirrande lika tredjeklassträbänkarna på ritningen, men som jag gissar är klädda med tyg åtminstone. Långt ifrån de bekväma sätena i boggievagnarna. Men det finns i alla fall en toalett, som ovanligt nog sitter i mitten på vagnen.
Totalt byggdes det under dessa två år 30 vagnar och de verkar framförallt ha gått i passagerartrafik på mindre linjer, samt till och från i lokaltrafik när man behövde lite andraklassutrymme.

Vagnen, nummer 1439 är den först levererade från Atlas 1904.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-23, 00:01   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Fler C3-någonting på gång? Njaej, denna gång får vi gå ett steg fram i alfabetet till D3, alltså en tvåaxlig ren postvagn.


D3 426

Som ni kanske märker om ni tittar på vagnens individnummer så har vi hoppat bakåt i nummerserien från 1300-1400 till 400, varför detta? Jo, D3 är en modernisering av en äldre vagnstyp, nämligen D1 som byggdes så tidigt som 1874, så pass tidigt att den svenska vagnstillverkarindustrin inte kommit igång än och de flesta vagnar tillverkades i Tyskland. D1 var dessutom så tidig att den saknade gavelplattformar och genomgångsmöjlighet då vagnar på den tiden inte hade några bryggor mellan sig. Istället fanns det fyra dörrar på långsidorna, en i vart och ett av långsidornas hörn, inte helt olikt boggievagnarna efter att de blivit moderniserade. Den örnsynte läsaren ser dessutom att lanterninen är ovanligt hög och fönsterrik för att släppa in mycket ljus till postsorterarna då stearinljus-lamporna inte gav särskilt mycket ljus. Lanterninen gjorde att vagnarna gick under benämningen kyrka. Hur många D1: or som byggdes vet jag faktiskt inte, mina dokument sträcker sig inte så långt tillbaka, men minst 29 stycken.
Mellan 1902-1910 så moderniserade man i alla fall (minst) 15 stycken av dessa D1 till D3, genom att byta till en längre ram, förlänga axelavståndet genom att byta till länkaxlar samt sätta upp gavelplattformer i ändarna. Dörrarna i vagnssidorna sattes igen och ersattes med fyra fönster och vagnarna fick utseendet som på bilden. Resterande D1: or slopades under 1930-talet.

Individen, nummer 426 byggdes som D1 av Kockums mekaniska verkstadsaktiebolag 1879 i den enda serien med vagnar som tillverkades av en svensk verkstad. Den byggdes 1906 om till D3 och bilden visar hur den såg ut straxt efter denna modernisering.

Detta kommer nog faktiskt att bli den sista vagnen i denna etapp, annars kommer vi in på gamla tvåaxliga 1800-talsvagnar och där är tyvärr min dokumentation bristfällig.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 22:34   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Fler C3-någonting på gång? Njaej, denna gång får vi gå ett steg fram i alfabetet till D3, alltså en tvåaxlig ren postvagn.


D3 426

Som ni kanske märker om ni tittar på vagnens individnummer så har vi hoppat bakåt i nummerserien från 1300-1400 till 400, varför detta? Jo, D3 är en modernisering av en äldre vagnstyp, nämligen D1 som byggdes så tidigt som 1874, så pass tidigt att den svenska vagnstillverkarindustrin inte kommit igång än och de flesta vagnar tillverkades i Tyskland. D1 var dessutom så tidig att den saknade gavelplattformar och genomgångsmöjlighet då vagnar på den tiden inte hade några bryggor mellan sig. Istället fanns det fyra dörrar på långsidorna, en i vart och ett av långsidornas hörn, inte helt olikt boggievagnarna efter att de blivit moderniserade. Den örnsynte läsaren ser dessutom att lanterninen är ovanligt hög och fönsterrik för att släppa in mycket ljus till postsorterarna då stearinljus-lamporna inte gav särskilt mycket ljus. Lanterninen gjorde att vagnarna gick under benämningen kyrka. Hur många D1: or som byggdes vet jag faktiskt inte, mina dokument sträcker sig inte så långt tillbaka, men minst 29 stycken.
Mellan 1902-1910 så moderniserade man i alla fall (minst) 15 stycken av dessa D1 till D3, genom att byta till en längre ram, förlänga axelavståndet genom att byta till länkaxlar samt sätta upp gavelplattformer i ändarna. Dörrarna i vagnssidorna sattes igen och ersattes med fyra fönster och vagnarna fick utseendet som på bilden. Resterande D1: or slopades under 1930-talet.

Individen, nummer 426 byggdes som D1 av Kockums mekaniska verkstadsaktiebolag 1879 i den enda serien med vagnar som tillverkades av en svensk verkstad. Den byggdes 1906 om till D3 och bilden visar hur den såg ut straxt efter denna modernisering.

Detta kommer nog faktiskt att bli den sista vagnen i denna etapp, annars kommer vi in på gamla tvåaxliga 1800-talsvagnar och där är tyvärr min dokumentation bristfällig.
Fantastisk serie Korvtiger. Förutom att det trillar ut snygga vagnar så får man sig en historielektion också. Sen tycks du numera vara den enda som lägger ut något i vårt 3d forum för Trainz dessutom. Tur att du håller så hög kvalitet på dina alster - annars hade det varit dött här.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 00:25   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Tackar spyfrog!

En liten statusuppdatering: Har haft väldigt lite tid med detta projektet under de senaste veckorna, men nu börjar listan på saker att åtgärdas att bli tom och dokumentationen är rätt färdigskriven, så räkna med att kunna koppla ihop ett lokaltåg á la 1920-tal under kommande vecka!

Sedan sist så har jag bättrat på vagnarna lite och dessutom tagit mig tid att fixa problemet med stjärnekeraxlarna som var för breda för spårvidden som Bengan uppmärksammade i teakvagnstråden för flera år sedan. Dessutom har C3a/b, BC3 och D3 fått den äldre typen av lagergafflar, samt så har alla vagnar fått en ganska detaljerad modell av länkaxelupphängningen. Båda dessa förbättringar kan beskådas på denna bild, jämför gärna mot bilden på C3a ovan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 02:25   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 869
Standard

Det är ett otroligt spännande projekt dethär, och riktigt kul med all info du fått fram. Stort tack för detta korvtiger! Ska bli en fröjd att få se inne i Trainz sen.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 00:19   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nu finns vagnarna uppe för download! Och med det så var det i princip slut på plåtklädda vagnar också!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009