![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
hytten med standard svensk hytt liksom byta ut den 4-axliga tendern till svensk 3-axlig tender, så till det yttre skilde det sig rätt så betydligt. Kolla även skortstenen. Har hittat en bild på www.samlingsportalen.se efter ombyggnad till svenskt: ![]() Loket, SJ G11 1931, blev ju köpt av en engelsk museibana som lät bygga om det till ursprungligt utseende(Bilden hittad på nätet): ![]() Detta lok är nu det enda behållna av sammanlagt 935 byggda. Om du är intresserad av denna ånglokstyp så läs: http://en.wikipedia.org/wiki/WD_Austerity_2-8-0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
En halvklar G11:a ute på provtur runt Svanskog:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]() Citat:
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
När mitt ångloks intresse återuppstod för ett antal år sen(början 90-talet) så började jag plöja
igenom ett antal böcker om ånglok och kom då att haja till när jag läste om ett ånglok med 2000 mm drivhjul byggt till MKontj (Malmö-Trellborg) banan. Undrade då hur det såg, men kunde inte hitta några foton. Men, nu har jag både foton och ritning så: Detta lok togs fram år 1897 till linjen Malmö - Trelleborg som det 500:e loket byggt av Nohab.Loket fick drivhjuls diametern 2000 mm vilket blev den största som uppmätts i Sverige. (SJ F 1880 mm) Loket var avsett för snälltågs trafik och STH sattes till 90 km/t, men kunde ha framförts snabbare om banorna tillåtit detta. Smeknamnet blev Glada Änkan. År 1909 övertog SJ loket och blev benämnt MKa 1029, men skrotades redan 1923. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() ![]() Ånglokshytt för äldre ånglok från omkring 1895 passande till C419 och MKontj 1. Kommer så småningom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... till Korvtigers plåtvagnar blir väl Vovvens C-maskin. STORT TACK !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
G11 1931 börjar närma sig release, men några detaljer och korrigeringar återstår.
Nya features är att hyttdörr, fönster (sida och fram) nu slumpmässigt manövreras. Vid uppstart är samtliga enheter stängda, liksom då man ställer av loket. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
[quote=vovven47;295613]G11 1931 börjar närma sig release, men några detaljer och korrigeringar återstår.
Nya features är att hyttdörr, fönster (sida och fram) nu slumpmässigt manövreras. Vid uppstart är samtliga enheter stängda, liksom då man ställer av loket. Lokskylten duger gott och väl. Men jag sprang på denna, när jag Googlade runt på SJ G11. Det är väl bara 11 som skiljer sig mot din, med mindre text på 11. https://www.flickr.com/photos/767751...-gUyqYg-dCih71
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2015-05-27 klockan 22:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|