| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#106 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2012 
				
				
				
					Inlägg: 723
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Y2KR 1384 är nästa fordonsindivid som levererats från 3D-bordet. 
		
		
		
		
		
		
		
		
			Denna Y2 är mer lik de danska systrarna än vad övriga svenska Y2'or är. Fronten är helsvart, på startpanelen sitter danskarnas informationssystem och runt hastighetsmätaren sitter diverse DKATC-relaterade displayer och knappar. Uppe bredvid klimatanläggningen sitter ytterligare en DKATC-relaterad display med bla vrede för i och urkoppling. Just för att informationssystemet sitter på startdisplayen har man flyttat ATC's inmatningspanel och interntelefonen. K'et i litterat fyller inte längre någon funktion, men används fortfarande för individen. Danska ATC'n är helt urkopplad och ur funktion. För något år sedan hade 1384 alltid den danska ATC'n på i bakgrunden då all information först var tvungen att gå igenom denna. (Så är danskarna. Det är likadant på X2). Det var även just denna ATC som gjorde att 1384 jämt blev ståendes med just ATC-fel. ![]() ![]() ![]() ![]() Och jag var ju givetvis tvungen att testa multa Y2 1380 med Y2 1384.  
		Senast redigerad av granders den 2015-02-22 klockan 00:22.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#107 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Just 1384 levererades ursprungligen till Skåne (år 1998?) och skilde sig från övriga äldre skånevagnar, genom att ha de nyare motorerna och radioblock precis som vagnarna i Östergötland. Och i samband med att kustpilen trafiken avvecklades i Skåne 2005 hamnade den i Östergötland.  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#108 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2010 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 390
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Asså det här är ju så läckert, både banan och Y2an/Itinon.  
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#109 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Aug 2001 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 420
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Dejligt!  
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#110 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Va snyggt! 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#111 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2012 
				Ort: Helsingborg, Sweden 
				
				
					Inlägg: 186
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vi som bor här och använder detta vet bara att dom aldrig är i tid eller ens går, en snöflinga och det är kört... 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#112 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Örtofta 
				
				
					Inlägg: 371
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ser riktigt bra ut. Men när det gäller Y2 1384 så när den va under bygge så tog man ett beslut att inte vilja ha den i Lindköping. Men då undrade de på fabriken då att "hur gör vi nu" den skickades till Malmö istället för Lindköping. Det är där för Y2 1384 är annorlunda.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	_____________________________ Sj Gp3119 f.d VGJ:s lok nr 29  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#113 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2012 
				
				
				
					Inlägg: 723
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Fixat tofynljud som hörs utanför tåget. Nu måste jag vila öronen för de låter väldigt högt. Det kan jag varna om redan nu, ha inte kameran för nära om ni vill leka med tyfonen. Nåja, den fyller sin funktion och låter precis så högt som den ska i relation till resten av alla ljud. 
		
		
		
		
		
		
		
		
			Det går att välja mellan en elektrisk signal och en vanlig tyfon med luft. Dessa låter i olika toner, varav den ena ljuder mycket ljusare och används sällan. vissa förare använder den till att påkalla omedelbar uppmärksamhet. (Eller leka polissiren, i kombination med den andra...) I övrigt handlar det mest om att provköra, lägga märke till saker jag kan ha missat tidigare och ändra "On the Go", samt att duplicera Y2R 1380 till 1379, 1381, 1382 och 1383. Det som har tagit upp mycket tid har varit att ändra och optimera Y2KR 1384. Som tidigare nämnt skiljer sig en hel drös med saker. Senast redigerad av granders den 2015-02-27 klockan 19:06.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#114 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2012 
				Ort: Kristianstad 
				
				
					Inlägg: 763
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Låter mycket trevligt. Ska bli kul att få tuffa runt i när det blir klart, samt man har tid.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	//AlleDahlle ![]() Øresundståg (X31K) Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#115 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2012 
				
				
				
					Inlägg: 723
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag har scriptat lite så ATCn blir mer advancerad. Överhastighetsummer, och även driftbroms vid överhastighet. Jag ska fixa så man kan göra en A-bortflyttning och även att signaler som reglerar växlar ger ett någorlunda propert besked.
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#116 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2012 
				
				
				
					Inlägg: 723
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			ATC blir inte mer avancerad än vad den är i dagsläget, troligen.  
		
		
		
		
		
		
		
	Summer vid överhastighet, sedan driftbroms. Bekräftar man sitt lokförarnummer på informationspanelen med RET så får man upp tågstatus. Lägger man i läge 8 på EPn så öppnas dörrarna bakom. Detta är en funktion man alltid testar vid klargörning. Tryckknappar på panelen för dörrfrigivning på höger respektive vänster sida.. Ja och en vridbar nyckel mellan två olika lägen, Test och Förarbord. Vid förarbordsläget startas alla viktiga komponenter upp. ![]() ![]()  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#117 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2007 
				
				
				
					Inlägg: 818
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Bellisimo!  
		
		
		
		
		
		
		
	![]() Jag har fortfarande inte lyckats hitta granarna du använder. Kan du kolla vad dom heter? Det kan ju vara så att dom är från någon rutt som följde med en eller annan version av TS.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#118 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ser ut som granarna i Marias Pass, men jag är inte alls säker.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#119 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2012 
				
				
				
					Inlägg: 723
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#120 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2007 
				
				
				
					Inlägg: 818
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Donners Pass har inte jag. Idag kostar rutten €29.99. Jag har inga problem med att betala det för att kunna använda din bana, men det är ju lite trist om man behöver köpa en hel rutt för att få några granar (jag hade ju hellre betalat dig i så fall istället för dom som gjorde Donners Pass...!). 
		
		
		
		
		
		
		
	Tyvärr har jag själv gjort ungefär likadant. Horseshoe Curve hängde med när jag köpte RW och då har jag använt objekt därifrån. Idag får man London - Peterborough, Munich - Garmin-Partenkirschen och New York - New Haven om man köper TS2015. Det finns säkert en massa bra objekt i de rutterna, men som ruttbyggare är det svårt att veta vilka objekt som är OK att använda, om man vill att rutten ska kunna användas av nya användare framöver. Knepigt!  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
		
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |