![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]() Citat:
köpte från Holland 1953 (2 st). De skulle sättas in på oelektrifierade sträckor i västra Sverige och då på f.d. HNJ. Loken var f.d. krigslok som tillverkades i England i ett stort antal. I Sverige byggdes de 2 loken om till bl.a. sluten hytt och 3-axlig tender. Utfördes i Örebro. Bild från Halmstad 1954: ![]() Av de 2 loken så köptes ett till England under 1970-talet och har byggts om till sitt ursprungligt utseende. Detta lok (f.d. SJ G11 1931) är det enda bevarade av denna lok typ som byggdes i en STOR mängd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Tack vovven47 för alla dina ånglok! Det börjar bli riktigt många nu.
Ska bli spännande med G11:an. Jag har tidigare letat efter en brittisk variant på detta "krigslok" att måla om till SJ-målning, men inte hittat något.
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
hytten med standard svensk hytt liksom byta ut den 4-axliga tendern till svensk 3-axlig tender, så till det yttre skilde det sig rätt så betydligt. Kolla även skortstenen. Har hittat en bild på www.samlingsportalen.se efter ombyggnad till svenskt: ![]() Loket, SJ G11 1931, blev ju köpt av en engelsk museibana som lät bygga om det till ursprungligt utseende(Bilden hittad på nätet): ![]() Detta lok är nu det enda behållna av sammanlagt 935 byggda. Om du är intresserad av denna ånglokstyp så läs: http://en.wikipedia.org/wiki/WD_Austerity_2-8-0 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
En halvklar G11:a ute på provtur runt Svanskog:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
När mitt ångloks intresse återuppstod för ett antal år sen(början 90-talet) så började jag plöja
igenom ett antal böcker om ånglok och kom då att haja till när jag läste om ett ånglok med 2000 mm drivhjul byggt till MKontj (Malmö-Trellborg) banan. Undrade då hur det såg, men kunde inte hitta några foton. Men, nu har jag både foton och ritning så: Detta lok togs fram år 1897 till linjen Malmö - Trelleborg som det 500:e loket byggt av Nohab.Loket fick drivhjuls diametern 2000 mm vilket blev den största som uppmätts i Sverige. (SJ F 1880 mm) Loket var avsett för snälltågs trafik och STH sattes till 90 km/t, men kunde ha framförts snabbare om banorna tillåtit detta. Smeknamnet blev Glada Änkan. År 1909 övertog SJ loket och blev benämnt MKa 1029, men skrotades redan 1923. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]() ![]() Ånglokshytt för äldre ånglok från omkring 1895 passande till C419 och MKontj 1. Kommer så småningom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... till Korvtigers plåtvagnar blir väl Vovvens C-maskin. STORT TACK !
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|