Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-12-28, 23:31   #1
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Men herrejävlar att det skall bråkas om allt, det är en Beta, konstruktiv kritik som gäller just betan tages säkerligen tacksamt emot av skaparna, hyttutformning, målningar etc har väl inget med detta att göra. Detta är betamodellen, vad funkar och vad funkar inte, det vill skaparna veta.

Jag är jäkligt glad för att få äran att testa modellen, jag anser nämligen att dess skapare är de skickligaste som finns i hela RW branshen, endast TTB kommer i närheten. T44an är ett strålande exempel på detta och den är gratis!
Få kommer i närheten när det gäller realism, känsla och grafik!!!!!
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-12-28, 23:56   #2
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Adde, det handlar inte på något sätt om att jag inte vill ha kritik på mina lok och vagnar.
Men att hytten inte är färdig, det vet jag om.
Att loket inte har eget ljud, det vet jag också om.
Allt du påpekade kring loket är saker vi var väldigt medvetna om vid släppet.

Om du stöter på något som inte fungerar som det ska, rapportera det.
Det är sådant vi behöver veta.
Inte att hytten är skit.

Totte: Jag har under en längre tid kännt att nivån på forumet sjunkit och att folk inte längre tar sin tid att visa sin tacksamhet för att folk lägger tid på att göra saker och dela med sig av dem.
Jag har alltid uppskattat ditt arbete med simulatorerna, ändan sedan MSTS, och du är en av dom starkaste drivkrafterna detta forumet har kvar nu för tiden.
Tyvärr tror jag att jag har tappat orken att hänga kvar på det här forumet, efter mycket olika saker som har hänt.
Jag kommer fortsätta bygga saker för simulatorn, men jag vet inte om dom kommer att dyka upp för någon annans användning.

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2014-12-29 klockan 00:04.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 00:02   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 847
Standard

Hej!
Hur blir det med höjden av buffertarna? Basses vagn eller Ma?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 00:58   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Adde, det handlar inte på något sätt om att jag inte vill ha kritik på mina lok och vagnar.
Men att hytten inte är färdig, det vet jag om.
Att loket inte har eget ljud, det vet jag också om.
Allt du påpekade kring loket är saker vi var väldigt medvetna om vid släppet.

Om du stöter på något som inte fungerar som det ska, rapportera det.
Det är sådant vi behöver veta.
Inte att hytten är skit.
Okej! Jag ber mycket om ursäkt för att jag påpekade om "obivous stuff". Jag ska se till att bara rapportera fel i fortsättningen, eller snarare se skillnad på ofärdigt och verkliga fel. Loket är ju fin å så, men en sak som kanske inte är så obivous som jag har synpunkter på är hur man styr loket... det är något jag har lite problem med... är det meningen att det ska vara 3-4 lägen på reglaget (noll-10%-50%-100%)? Det är något som faktiskt gör mig lite förvirrad... sen så svarar inte loket på när jag drar i pådragsreglaget genom HUDen, utan jag måste dra i hytten för att den ska flytta läge och att loken kör... hur styr man loket rätt?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 01:30   #5
Boye
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 17
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Okej! Jag ber mycket om ursäkt för att jag påpekade om "obivous stuff". Jag ska se till att bara rapportera fel i fortsättningen, eller snarare se skillnad på ofärdigt och verkliga fel. Loket är ju fin å så, men en sak som kanske inte är så obivous som jag har synpunkter på är hur man styr loket... det är något jag har lite problem med... är det meningen att det ska vara 3-4 lägen på reglaget (noll-10%-50%-100%)? Det är något som faktiskt gör mig lite förvirrad... sen så svarar inte loket på när jag drar i pådragsreglaget genom HUDen, utan jag måste dra i hytten för att den ska flytta läge och att loken kör... hur styr man loket rätt?
Jag antar att det är som med Class 86, det är samma sak där (den har en tutorial dock, har jag för mig) tangentbordskontrollen fungerar inte riktigt som den skall.
Boye besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 01:31   #6
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Vid start så drar jag på 100% och ganska snabbt gå tillbaka till 50% innan den når 400A. Vid cirka 30 km/h så ökar jag på 100% igen till önskad hastighet. Om jag vill sänka hastigheten utan att använda bromsen så minskar jag till 0% och sen väntar några sekunder tills jag ökar på till 100%
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 12:48   #7
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

I verkligeheten (och ja, jag vet att det är svårt att efterlikna i simulatorn) så är de fyra lägena 0, nedstyrning, mitten och uppstyrning. Det innebär att man justerar gaspådraget genom att i grunden ha den på mitten när man kör och sedan justera ner och upp från 0 till max ampere. Från 0 till max har jag för mig att det tog kanske 8-11 sekunder för mekaniken att styra. Det innebar att man i god tid innan man börjar broms styr ned till noll.
Om man bromsar innan man styrt ned så slår huvudbrytaren i loket ifrån och man fick trycka i den igen.

0 används när man står still och bara där kan man lägga om från fram till back. I alla andra lägen så finns det en 'grunddragkraft' då loket hoppar från noll till läge tre så fort du lämnar nollan.

Dessa typer av lok (Ma-lok och Mg-lok) kallades för uppsidesreglerade lok. Man reglerar högspänningen istället för lågspänningen.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 13:07   #8
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Aha! Jag kände väl igen tekniken något från VirtualRailroad's BR111, som har samma typ av körteknik. Inte det enklaste att styra, men man kan växla direkt till 0 i farten om man vill sluta accelerera direkt, men då kan det bli lite problem efter ett tag...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 17:06   #9
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
I verkligeheten (och ja, jag vet att det är svårt att efterlikna i simulatorn) så är de fyra lägena 0, nedstyrning, mitten och uppstyrning. Det innebär att man justerar gaspådraget genom att i grunden ha den på mitten när man kör och sedan justera ner och upp från 0 till max ampere. Från 0 till max har jag för mig att det tog kanske 8-11 sekunder för mekaniken att styra. Det innebar att man i god tid innan man börjar broms styr ned till noll.
Om man bromsar innan man styrt ned så slår huvudbrytaren i loket ifrån och man fick trycka i den igen.

0 används när man står still och bara där kan man lägga om från fram till back. I alla andra lägen så finns det en 'grunddragkraft' då loket hoppar från noll till läge tre så fort du lämnar nollan.

Dessa typer av lok (Ma-lok och Mg-lok) kallades för uppsidesreglerade lok. Man reglerar högspänningen istället för lågspänningen.
Det där låter ganska likt BR Class 87 som följer med rutten WCML Over Shap. Den har också en tröghet som gör att det tar ett tag att dels få pådrag samt en stund innan det släpper när man slår av pådraget. Man måste även där slå av pådraget en stund innan man börjar bromsa.

Lite knepigt att köra till en början men efter ett tag sitter det som en smäck!
__________________

Mvh, Roger
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-12-29, 17:47   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 847
Standard

Hej!
Jag vet inte om du redan vet om buffertarna. Jag jämförde med RC och se vad skillnad blev enligt bilden. Hoppas du inte blir arg på mig.
Upptäckte lokets hjul svävar något över spåren om man tittar nära på dem.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Buffert.jpg (61.3 KB, 276 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2014-12-29 klockan 18:12.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009