|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
Bra benkegbg. att du kan visa på film hur flimret ser ut!
__________________
Trucken |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 436
|
Tja, det syns kanske inte så tydligt på filmen pga dålig upplösning. Jag har gjort ett nytt försök och det här lilla klippet kanske är bättre:
Rökproblem. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 367
|
Det här är inte lätt. Jag skall så småningom testa på en 3:e PC och
se om flimret framträder. Vad nån kan göra är att i config filen ta bort smoke containers 12 och 13 och göra ett nytt test. Försvinner flimret eller finns det fortfarande ? Om det fortfarande syns så ligger problemet med största sannolikhet i smoke containers 10 och 11. Dessa "blåser ut vatten" från cylindrarna och rökmolnen har satts till STORA värden. Ni som har flimmer problem kan ta bort container 10 och 11. I så fall missar ni en del rökscenarier såsom rök från generator och ångpuffar m.m. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 436
|
Jepp... Tog bort container 10, endast, och då försvann flimmret. Det är endast där problemet tycks ligga.
Se film. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. Senast redigerad av benkegbg den 2014-12-03 klockan 19:08. |
|
|
|
|
|
#5 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 367
|
Citat:
Vad nån kan göra är att i config filen ta bort smoke containers 12 och 13 och göra ett nytt test. Försvinner flimret eller finns det fortfarande ? Om det fortfarande syns så ligger problemet med största sannolikhet i smoke containers 10 och 11. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Smoke-containrarna har lite olika numrering beroende på vilket lok. Det vore bra om alla tester görs med ett och samma lok!!!!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 367
|
Citat:
Om ni väljer ett annat lok så tag bort smokecontainern närmast efter nedan 2 containar med attachment namnen a.CylBlowoutV resp a.CylBlowoutH : smoke10 { attachment "a.CylBlowoutV" mode "speed" color 122,122,122,75 start 0 rate 0 velocity 0 lifetime 0 minsize 0.05 maxsize 1 } smoke11 { attachment "a.CylBlowoutH" mode "speed" color 122,122,122,75 start 0 rate 0 velocity 0 lifetime 0 minsize 0.05 maxsize 1 } Om det efter testet fortfarande flimrar, så är ovan 2 containrar misstänkta. Hittills vet ju bara att det är nån av containrarna 10-13. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 436
|
Citat:
Loket jag testade var SJ E10 1742. Skall nu fortsätta att testa lok enligt ditt förslag. Hälsningar
__________________
Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 367
|
Spårhunden sitter nu på Wiens flygplats och väntar på nästa flyg!
Tack för responsen. Jag har funderat ytterligare och detta kanske är ett alternativ: När ni är i Driver mode så anropa Konfig fönstret och bocka för "Ställa av" loket. Kolla om flimret försvinner när allt är avslaget. Om så blir fallet kan detta vara en väg att utnyttja för att ha bort flimret på "flimmer" datorerna. |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|